TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Apexi filter pÃ¥ D4D

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #171283  av Goose

Er det noe fordell å sette på Apexi filter isteden for vanlig filter på 1,4 D4D ?

#171293  av nlight

har det noe for seg med et Apexi-filter iforhold til "vanlig" KN? Snakka med noen som mente at det kun var poeng med Apexi HVIS luften ble sugt inn lang unna motorvarmen

#171302  av Goose

nlight skrev:har det noe for seg med et Apexi-filter iforhold til "vanlig" KN? Snakka med noen som mente at det kun var poeng med Apexi HVIS luften ble sugt inn lang unna motorvarmen
Poenget emd Apexi er at Apexi filtere er vedlikeholdsfiltere
KN filtere må du olje.

Har medet dårlig erfaring med filtre som må oljes.

Apexi gir også en bra flyt uten turbulens inne i filtere og gir fin lyd. Desutten så filtrere den lufta veldig bra også

Så jeg ville ikke ha KN filter om folk ville betale meg for å bruke den.

Desutten man trenger ikke å montere den langt unna. Du kan montere den isteden for orginal luft filter ..

#171329  av Christian

Om alt det er tilfelle har du vel egentlig svart på ditt eget spørsmål :wink:

#171336  av Goose

Christian skrev:Om alt det er tilfelle har du vel egentlig svart på ditt eget spørsmål :wink:
Jo da, men vil man åpnå samme fordeller på en Diesel? Det var det jeg lurte på. Jeg lurte ikke på Apexi kontra andre filtere eller hva som er fordeller med Apexi, Bare om samme fordellene og effekten får man på en diesel som på en bensin.

#171374  av Christian

Ett filter er ett filter, om du mener det er verdt det er det sikkert det....
En disel trenger luft, som en bensinmotor.

Men mener fortsatt at det er bortkastet :wink:

#171397  av GT4 CS

Trur ikke du vil vinne noe effekt på det, testa med åpent filter i en transit conect tdi, eneste forskjellen var lyden. Pga det er nye diesel biler så er det ikke noe og hente ved bare og sette inn filter,men chipper du den er det jo noe og hente, og da vil nokk filteret kunne være mer på sin plass. På gamle dieselbiler derimot er det en liten bonus og hente ved og sette inn åpent filter, samt og skru opp dieseltrykket og sette en wisegrip tang på slangen mellom turbo og wg :lol:
På de gml jobb bilene vi hadde, uten turbo og med 68late diesel hester hjalp det en del og kobble av slangen til luft filter,, bråket noe hinnsides og gikk en del bedere hehe.

#171413  av Goose

GT4 CS skrev:Trur ikke du vil vinne noe effekt på det, testa med åpent filter i en transit conect tdi, eneste forskjellen var lyden. Pga det er nye diesel biler så er det ikke noe og hente ved bare og sette inn filter,men chipper du den er det jo noe og hente, og da vil nokk filteret kunne være mer på sin plass. På gamle dieselbiler derimot er det en liten bonus og hente ved og sette inn åpent filter, samt og skru opp dieseltrykket og sette en wisegrip tang på slangen mellom turbo og wg :lol:
På de gml jobb bilene vi hadde, uten turbo og med 68late diesel hester hjalp det en del og kobble av slangen til luft filter,, bråket noe hinnsides og gikk en del bedere hehe.
Hvordan ble lyden? RÃ¥ere eller mer ubehagelig kakling?

#171430  av GT4 CS

Ble mer dyp, og kom en "grugde" lyd da jeg slapp gassen. Men synes lyden da jeg ga gass ble noe slitsom. Overdreven susing fra turbo, men er jo ikke sikkert en d4d bråker like mye :D

#171439  av MacGyver

eg hadde kn filter på min passat tdi.
var fordet meste bare mere lyd. ikke noe merkbar effekt.
men sammen med chippen så kansje det var 1 hk å hente på filteret.

hadde ikke gidde å kjøpt filer igjen. heller spart pengene til noe annet stilig.
byttet ut katalysatoren med noe rake rør feks. da får du mere lyd og litt mere effekt.

#171443  av Goose

MacGyver skrev:eg hadde kn filter på min passat tdi.
var fordet meste bare mere lyd. ikke noe merkbar effekt.
men sammen med chippen så kansje det var 1 hk å hente på filteret.

hadde ikke gidde å kjøpt filer igjen. heller spart pengene til noe annet stilig.
byttet ut katalysatoren med noe rake rør feks. da får du mere lyd og litt mere effekt.
Skal ikke trimme yarisen sånn sett, men Apexi filter gjør seg bedre ut under panseret, og når jeg har en filter liggende hjemme så kan jeg like godt montere den, men det får jeg se...

#171446  av MacGyver

Skal ikke trimme yarisen sånn sett, men Apexi filter gjør seg bedre ut under panseret, og når jeg har en filter liggende hjemme så kan jeg like godt montere den, men det får jeg se...
har du filteret liggende og det passer så er det jo bare å montere og finne ut om det er noe forsjell. men eg studerte litt på min yaris og der er filteret såpass mitt i motoren att dersom eg ikke benytter insats filer så må eg gjøre noe lurt for å ungå varmluften fra motoren

Men er nå bare å prøve ja. dersom ikke noe forbedring eller du opplever nedgradering av effekt ---> kjøp og salg delen av forumet
;)