TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Turbo motor stopper tidvis

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #171947  av Magne_F

Heisann. Beklager dårlig Topic. Kom ikke på noe bedre i farten. Uansett. Har kjøpt MR2 MK3 med Turbo. Av og til stopper motoren hvis jeg går brått av gassen på høyt turtall. Dette kan være om jeg ruser motoren, eller om jeg feks drar ut andre giret for så å slippe gassen og trykke inn clutshen. Jeg har veldig liten kjennskap til motorer med ettermontert Turbo. Er dette noe som er vanlig, og er det noe jeg kan gjøre med det? Bortsett fra dette virker alt som det skal. Tips mottas med takk.
Magne

#171955  av GT4 CS

Sitter det dumpventil på den? I så tilfelle kan det være den som ikke klarer holde seg lukket på tomgang.
dvs at den lufta som motoren skal ha får og gå ikke kommer inn i motoren

#171962  av sleeper

hvis det er duimp på den og samtidig er luftmengdemåler i den motoren så kan det være at den gir alt for mye bensin når du slipper gassen fordi den trur den får mere luft en det den egentlig får!
da får du samme symtomer!
detter er også problemet ved og montere dump på 1 og 2 gen 3sgte..

#171964  av Magne_F

Det sitter en turbosmart dumpventil på den, og jeg mener den har luftmengdemåler også. Så vidt jeg kan se skal det være mulig å justere dumpventilen. Er det noe som kan hjelpe?

#171965  av mr.two

Magne_F skrev:Det sitter en turbosmart dumpventil på den, og jeg mener den har luftmengdemåler også. Så vidt jeg kan se skal det være mulig å justere dumpventilen. Er det noe som kan hjelpe?
Kjøp deg en dump som resisrkulerer luften. Hvis du har problem med at motoren blir lurt av dumpen som slipper luften ut i atmosfæren, så vil det med all sansynlighet løse seg hvis du fikser det slik at luften går tilbake i inntaket.

#172122  av CelicaTurbo

Magne_F skrev:Det sitter en turbosmart dumpventil på den, og jeg mener den har luftmengdemåler også. Så vidt jeg kan se skal det være mulig å justere dumpventilen. Er det noe som kan hjelpe?
om du justerer den slik at mindre luft kommer ut er det gode sjangser for at du ikke vil oppleve noen problemer, mot noe mindre lyd fra ventilen så klart om du er opptatt av slike ting. Ellers er en resirkulerende dumpventil et bedre alternativ for motoren,men trolig ingen nødvendighet for å få det til å fungere bedre hos deg.

#172139  av Magne_F

Som dere sikker skjønner så er jeg relativt grønn på området. Jeg har forstått at en dumpventil slipper ut overtrykk, men er det kun pga lyd man monterer den, eller har den noen fornufitg egenskap også? Videre har den også en tynn slange som går bort til det jeg tror er luftmengdemåler. Hva gjør denne? Jeg har prøvd å vri litt på toppen av dumpventilen hvor det står "hard" og "soft", men det virker som den sitter fast. Er det slik jeg skal justere?
Til slutt. Hva bør jeg velge hvis jeg skal bytte til en resirkulerende dumpventil?

#172149  av Andy_Celica

Den lille slangen som sitter på dumpventilen er vakum det.
alle dumper må ha vakum slik at de får dratt stempelet i dumpen tilbake.

#172152  av CelicaTurbo

dumpventilens hensikt er nok mer enn lyd, men de fleste velger å bruke en dumpventil som ikke er resirkulerende nettopp pga at disse lager den karakteristiske lyden. Det er personlig smak og behag om man ønsker dette, jeg personlig er ikke noe fan av en gås med struma under panseret ;) En resirkulerende ventil vil si at luften som slippes ut blir rutet tilbake i innsuget før turboen, altså at luften ikke går "tapt" for motoren.

Angående justeringen, det er som regel en låsemutter som sikrer instillingen, er det en liten mutter ved justeringen så løsne litt på den først og prøv igjen ;)