TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• mÃ¥ bytte ecu i min mr2 mk3

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#172424  av FireWalk

sindrejl skrev:
FireWalk skrev:Nå må dere ikke forveksle piggyback løsninger med komplett datasprut da. For å bytte hele ecuen med en ettermarked enhet, det er ikke gjort på 5 minutt, langt derifra. 5 dager kanskje.. Man får kjøpt systemer som er så nært plug and play som man kommer, men man må fremdeles stille inn ganske mye og tune den godt før den går skikkelig.

Jeg hadde iallefall gått for datasprut om jeg først måtte bytte ecuen. Du kan jo alltids sjekke på EBAY og lignende sider for å se om noen har noen brukt mk3 ecu billig. Hvis ikke er nok datasprut veien å gå.
du har aldri hørt om PowerFC du? den byttes på 5min fordi den kommer ferdig med en basemap som er faktisk hakket bedre enn original mappet.. men kan likevel være lurt å få den programmert på rulle når man har muligheten, da den er som org ecu.. går litt vel rich for å spare motor.
Kan ikke skryte på meg at jeg har noe erfaring med PowerFC nei. Av en eller annen grunn inbilte jeg meg at det var en av de mange piggyback systemene man får kjøpt.

Men er det slik å forstå at tabellene dens er låst? det høres jo i så fall veldig merkelig ut. Da er det jo ikke noe fullverdig datasprut i mine øyne iallefall, for det som er alfa omega med datasprut er jo muligheten til å gjøre forandringer og tilpasse hjernen til akkurat din motor.

Men som celicaturbo sier; det er nok billigst om han klarer å finne en brukt ECU fra en skrotet mk3. Det er definitivt det enkleste iallefall. Har fint lite erfaring med MK3, men tviler på at det er så forferdelig mye å hente ved å gå over på datasprut uten å gjøre andre vesentlige modifikasjoner på motoren..

#172540  av CelicaTurbo

FireWalk skrev:Kan ikke skryte på meg at jeg har noe erfaring med PowerFC nei. Av en eller annen grunn inbilte jeg meg at det var en av de mange piggyback systemene man får kjøpt.

Men er det slik å forstå at tabellene dens er låst? det høres jo i så fall veldig merkelig ut. Da er det jo ikke noe fullverdig datasprut i mine øyne iallefall, for det som er alfa omega med datasprut er jo muligheten til å gjøre forandringer og tilpasse hjernen til akkurat din motor.
tabellene dens er ikke låst nei, kan modifiseres med en tilkoblet håndkontroller i et 20x20 map for både bensin og tenning, forhandlere har bedre verktøy for pc tilgjengelig (er nok ingen forhandlere her til lands som har det). De fleste velger å kjøpe en boks i tillegg som eter datalogit, den gir muligheter for datalogging av flere signaler til pc, samt en bedre oversikt og kontroll over flere maps, og gir en del muligheter som håndkontrolleren ikke gir med tanke på mer avanserte instillinger. Rent teknisk er den nok ikke av de beste og alternativer som AEM har gjerne mer avanserte bruksområder, men powerfc er en fullverdig datasprut som erstatter orginal ecu direkte, bare å plugge rett inn i ledningsnettet, er full programmerbart og kommer med en fullt brukendes map for orginal bil. Stort enklere kan det ikke bli :) Både Markus og Morten bruker PowerFC på sine biler, med datalogit i tillegg.

#179569  av Kjelli

Hva må man forvente å betale for PowerFC og Datalogit og hvilken effekt gir det egentlig??