Har du noen gang satt deg inn i en litt nyere bil og tenkt: "hmm.. hvorfor kjennes ikke bremsene på MR2'en min like bra eller bedre ut enn dette! Det er jo en sportsbil!" ... noe i den duren hvertfall 
Ihvertfall...
Jeg har endelig fått montert de nye bremsene mine. Og feelingen ved bremsing samt bremseeffekten ble umåtelig mye bedre. I tillegg har jeg lufta bremsene minst 5 ganger rundt hele før jeg ble fornøyd. Brukte gjengetape på gjengene på luftenipplene for å være sikker på at luft ikke slippes inn der når jeg åpner nipplen. Og var veldig nøye med å ikke åpne den mer enn ca 1/8 runde (altså ikke mer enn til bremsepedalen gikk i bunn).
Det jeg har byttet (originale Toyota deler):
-Repsett kaliptere foran
-Repsett kaliptere bak
-4 nye skiver
-4 nye sett klosser
samt et sett med Earls Hyperfirm Brake Lines. Altså stålomspunnede bremseslanger.
Forskjellen er natt og dag! Før hadde jeg greit med belegg på klossene foran, men veldig nedslitte bak. Hadde kast i skivene foran som jeg nå er kvitt. Og pedalen har liksom aldri følt helt "rett" når jeg bremsa. Etter overhalinga samt bytting til stålomspunnede bremseslanger er pedalen knallhard og bremseeffekten kommer mye kraftigere enn hva den gjorde før. Har alltid vært litt svampete feeling på pedalen før.
Har lest litt rundt på mr2oc og de aller aller fleste anbefaler originale bremser til street og en sjelden gang banebruk. De originale bremsene i tipp topp stand er mer enn bra nok til de aller fleste. Erfaringen de fleste har er at dersom du skal bytte bremser i noe bedre må du opp i en prisklasse (20.000+) før det begynner å lønne seg. Sånne billige ebay skiver som er slisset og borret har jeg ikke engang vurdert å kjøpe da de aller fleste jeg kjenner som har brukt disse har enten fått kast i dem rimelig fort, sprekk, eller at de rett og slett ikke er like god effekt i som de originale.
Prisen på originale skiver og klosser var heller ikke så altfor ikke hos Toyota. Der ligger de på rundt 500 kr +- pr skive og rundt 1000 kr for klosser. Regn med ca 3200 kr uten repsett til kalipterne.
Husk på at selv om du har greit med belegg på klossene og skivene ser bra ut, så kan skivene være veldig ugjevn overflate på slik at bremseeffekten reduseres betraktelig. I tillegg kan klossene være glasserte(?) polert på overflata etter harde nedbremsinger som også reduserer bremseeffekten. Er det lenge siden kalipterne dine har vært overhalt kan du ha trege stempel og eller glidere som i tillegg kan redusere effekten. Anbefaler deg (hvis du synes bremsene ikke er helt som de skal være) å få sjekket alt dette! samt oppgradere til stål bremseslanger (koster ca 6-700 kr på siden jeg viste)
Slenger ved et par bilder.

Ihvertfall...
Jeg har endelig fått montert de nye bremsene mine. Og feelingen ved bremsing samt bremseeffekten ble umåtelig mye bedre. I tillegg har jeg lufta bremsene minst 5 ganger rundt hele før jeg ble fornøyd. Brukte gjengetape på gjengene på luftenipplene for å være sikker på at luft ikke slippes inn der når jeg åpner nipplen. Og var veldig nøye med å ikke åpne den mer enn ca 1/8 runde (altså ikke mer enn til bremsepedalen gikk i bunn).
Det jeg har byttet (originale Toyota deler):
-Repsett kaliptere foran
-Repsett kaliptere bak
-4 nye skiver
-4 nye sett klosser
samt et sett med Earls Hyperfirm Brake Lines. Altså stålomspunnede bremseslanger.
Forskjellen er natt og dag! Før hadde jeg greit med belegg på klossene foran, men veldig nedslitte bak. Hadde kast i skivene foran som jeg nå er kvitt. Og pedalen har liksom aldri følt helt "rett" når jeg bremsa. Etter overhalinga samt bytting til stålomspunnede bremseslanger er pedalen knallhard og bremseeffekten kommer mye kraftigere enn hva den gjorde før. Har alltid vært litt svampete feeling på pedalen før.
Har lest litt rundt på mr2oc og de aller aller fleste anbefaler originale bremser til street og en sjelden gang banebruk. De originale bremsene i tipp topp stand er mer enn bra nok til de aller fleste. Erfaringen de fleste har er at dersom du skal bytte bremser i noe bedre må du opp i en prisklasse (20.000+) før det begynner å lønne seg. Sånne billige ebay skiver som er slisset og borret har jeg ikke engang vurdert å kjøpe da de aller fleste jeg kjenner som har brukt disse har enten fått kast i dem rimelig fort, sprekk, eller at de rett og slett ikke er like god effekt i som de originale.
Prisen på originale skiver og klosser var heller ikke så altfor ikke hos Toyota. Der ligger de på rundt 500 kr +- pr skive og rundt 1000 kr for klosser. Regn med ca 3200 kr uten repsett til kalipterne.
Husk på at selv om du har greit med belegg på klossene og skivene ser bra ut, så kan skivene være veldig ugjevn overflate på slik at bremseeffekten reduseres betraktelig. I tillegg kan klossene være glasserte(?) polert på overflata etter harde nedbremsinger som også reduserer bremseeffekten. Er det lenge siden kalipterne dine har vært overhalt kan du ha trege stempel og eller glidere som i tillegg kan redusere effekten. Anbefaler deg (hvis du synes bremsene ikke er helt som de skal være) å få sjekket alt dette! samt oppgradere til stål bremseslanger (koster ca 6-700 kr på siden jeg viste)
Slenger ved et par bilder.
Vedlegg
1999 MR2 SW20 GTI