TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Skifte polaritet pÃ¥ orginal kjølevifte?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #173336  av FireWalk

Oppdaget en skikkelig brøler i dag. Så at innsugstemperaturen min var overaskende høy med tanke på hvor kjølig det er ute nå. Når jeg satte inn greddy icen brukte jeg opp igjen den orginale viften siden jeg ikke har råd til noe SPAL vifte.. men nå oppdaget jeg at viften blåser jo feil vei! dvs, den blåser varm motorrom luft UT gjennom ICEN.. så når jeg kjører vil luft utenifra kollidere med luft innenifra og stoppe helt opp inni ICEN. så ugunstig som det kan bli !

Hvordan får jeg viften til å blåse andre veien? det går ikke ann å snu den.

Er det bare å bytte om ledningene og snu polariteten ? tåler den det? det er den orginale viften det er snakk om. Siden det er en elmotor så burde det vel gå, men bedre føre var en etter snar. :)

noen som vet med sikkerhet?

#173348  av Master

Er det du selv som har kobla ledningene til vifta sånn at den går feil vei?

#173363  av Speeder

For en El-motor er det ingen fare å kjøre 'motsatt' vei.

#173401  av sleeper

bare og bytte om ledningene! :wink:

#173431  av CelicaTurbo

da går jeg mot strømmen og mener det motsatte: en vifte er designet for å være mest effektiv når den spinner en spesifikk retning og kan ofte være dramatisk mindre effektiv når den går feil vei. Nå er ikke orginalviftene det mest fancy designet akkurat men jeg ville ikke tatt sjangsen på at den blåser like mye "i revers" som den gjør når den blåser rett vei. Dog er det null problem for motoren i viften at du snur polarieten så det kan jo være en midlertidig løsning ;)

#173501  av sindrejl

CelicaTurbo skrev:da går jeg mot strømmen og mener det motsatte: en vifte er designet for å være mest effektiv når den spinner en spesifikk retning og kan ofte være dramatisk mindre effektiv når den går feil vei. Nå er ikke orginalviftene det mest fancy designet akkurat men jeg ville ikke tatt sjangsen på at den blåser like mye "i revers" som den gjør når den blåser rett vei. Dog er det null problem for motoren i viften at du snur polarieten så det kan jo være en midlertidig løsning ;)
helt korrekt vil jeg si.. en vifte er designet for å blåse EN vei :) ta ut vifta å snu den må da gå an??

#173504  av Andy_Celica

sindrejl skrev:
CelicaTurbo skrev:da går jeg mot strømmen og mener det motsatte: en vifte er designet for å være mest effektiv når den spinner en spesifikk retning og kan ofte være dramatisk mindre effektiv når den går feil vei. Nå er ikke orginalviftene det mest fancy designet akkurat men jeg ville ikke tatt sjangsen på at den blåser like mye "i revers" som den gjør når den blåser rett vei. Dog er det null problem for motoren i viften at du snur polarieten så det kan jo være en midlertidig løsning ;)
helt korrekt vil jeg si.. en vifte er designet for å blåse EN vei :) ta ut vifta å snu den må da gå an??
Det vil jo i utgangspunkte fungere som en høytaler, kobler du + på + og - på - funker det bra, men kobler du derimot + på- og - på + hva skjer da? kommer fortsatt lyd, men ikke sårlig bra. så det samme skjer jo med en vifte som er ment til å gå en vei, den vil jo aldrig fungere optimalt når den går andre veien? og det har mye å si på vinklinga på vifte bladet, kan jo prøve å snu viftebaldene da, da det kanskje vil endre retningen den vil skyve lyfta.

Hvis den blåser nå, må det vel bli slik at den vil trekke hvis du snur baldene på vifta rundt.

#173514  av Larsen

Andy_Celica skrev:
sindrejl skrev:
Det vil jo i utgangspunkte fungere som en høytaler, kobler du + på + og - på - funker det bra, men kobler du derimot + på- og - på + hva skjer da? kommer fortsatt lyd, men ikke sårlig bra. så det samme skjer jo med en vifte som er ment til å gå en vei, den vil jo aldrig fungere optimalt når den går andre veien? og det har mye å si på vinklinga på vifte bladet, kan jo prøve å snu viftebaldene da, da det kanskje vil endre retningen den vil skyve lyfta.

Hvis den blåser nå, må det vel bli slik at den vil trekke hvis du snur baldene på vifta rundt.
En høytaler spiller like bra hvilken vei du kobler polariteten :wink:

#173526  av zacroa

Larsen skrev:
Andy_Celica skrev:
sindrejl skrev: helt korrekt vil jeg si.. en vifte er designet for å blåse EN vei :) ta ut vifta å snu den må da gå an??

Nei , da slår elementet innover i stede for utover.

#173528  av sindrejl

zacroa skrev:
Larsen skrev:
Andy_Celica skrev: Det vil jo i utgangspunkte fungere som en høytaler, kobler du + på + og - på - funker det bra, men kobler du derimot + på- og - på + hva skjer da? kommer fortsatt lyd, men ikke sårlig bra. så det samme skjer jo med en vifte som er ment til å gå en vei, den vil jo aldrig fungere optimalt når den går andre veien? og det har mye å si på vinklinga på vifte bladet, kan jo prøve å snu viftebaldene da, da det kanskje vil endre retningen den vil skyve lyfta.

stemmer det.. er faktisk ganske vanskelig å vite/sjekke/se angående subber det der om man ikke er helt sikker på hva som er pluss og minus :)

#173547  av Speeder

Ja, designet på viften er jo ikke akkurat optimalt begge veier. Men så lenge det ikke er penger til ny og ikke plass(?) til å snu den orginale. Så er å skifte polaritet en grei løsning.

Nå er jo ikke akkurat en høytaler sammenlignbar med en vifte, men uansett; Om du kobler om om på polaritet blir det ingen forskjell i lyden, sålenge du ikke har to elementer med motsatt polaritet.

#173549  av Andy_Celica

Speeder skrev:
Ja, designet på viften er jo ikke akkurat optimalt begge veier. Men så lenge det ikke er penger til ny og ikke plass(?) til å snu den orginale. Så er å skifte polaritet en grei løsning.

Nå er jo ikke akkurat en høytaler sammenlignbar med en vifte, men uansett; Om du kobler om om på polaritet blir det ingen forskjell i lyden, sålenge du ikke har to elementer med motsatt polaritet.
oki jeg har 2 elementer og da er det sikkert derfor?

#173605  av Christian

Firewalk : du er sikker på at du ikke bare har snudd polariteten på vifta da du koblet den opp sist? Den orginale vifta suger jo, så om det er den du har må det jo være så enkelt som at den går feil vei...? :)

#173628  av Larsen

sindrejl skrev:
zacroa skrev:
Larsen skrev: En høytaler spiller like bra hvilken vei du kobler polariteten :wink:

stemmer det.. er faktisk ganske vanskelig å vite/sjekke/se angående subber det der om man ikke er helt sikker på hva som er pluss og minus :)
Nå ødelegger jeg vel snart posten her... En høytaler slår begge veier. Den snur polariteten for hver svingning den gjør. Men det er riktig å koble riktig på subben for å få rikte fase på høytalerene.

#173637  av sleeper

Christian skrev:Firewalk : du er sikker på at du ikke bare har snudd polariteten på vifta da du koblet den opp sist? Den orginale vifta suger jo, så om det er den du har må det jo være så enkelt som at den går feil vei...? :)
satt og tenkte på det samme selv! hvis det er den org vita så ville det hvert veldig rart av toyota og disigne den feil vei!? :wink: