TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Corlla E10 ratt boss/nav.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #174126  av Rollaole

Har fått tak i et OMP ratt som jeg tenkte jeg skulle sette i corollan min, men jeg har en 95 modell med airbag i rattet.

så jeg var på gundersen motorsport og hørte om dem hadde "bosset" men dem hadde det bare til en corolla GTi, passer dette boset på min corolla? http://www.gundersenmotorsport.no

Link til siden med "bosser" http://www.gundersenmotorsport.com/Ratt/hubs.htm

Ole-Even

#174147  av |plumbo

momo har i alle fall en boss for jeg har momo i min ...
Vedlegg
IMG_0026.JPG
IMG_0026.JPG (248.15 kiB) Vist 265 ganger

#174151  av Rollaole

Ã…sse n fikk du av rattet a? :? :)

#174154  av Andy_Celica

Rollaole skrev:Ã…sse n fikk du av rattet a? :? :)
Eneste jeg sier er VÆR SYKT FORSIKTIG sitter du litt galt inni bilen og utløser airbagen kan du få harde skader.

Men tror at det er 2 åpninger under på rattet ditt. ta av deksla og skru ut 2 skruer, men husk å ta av koblinga til arbagen, fronten sitter vel bare i clips, det var så langt jeg kom på den carinaen jeg hadde ihvertfall, til jeg ikke gadd å bytte alikevel.

#174161  av Fred

to torx skruer bak på rattet, T27? ja, husker ikke akkurat størrelsen. er T25,27 eller 30 ihvertfall! Lirk av hele puta som airbagen sitter i, ta av stikket bak på airbagen, ta av stikket til hornet, er en 19mm mutter i senter av rattet, skru den nesten av, men vær sikker på at den sitter et par runder nedpå. Ta spenn tak i golvet og røsk rattet fra side til side/ opp og ned, og det løsner. Grunn til at muttra skal sitte der er at når rattet løsner er det store sjanser for nebbskader i det du drar rattet mot deg!! :lol: :lol:
Er du nervøs for airbagen, så skru av minusen på batteri polen og vent et minutt før du begynner å skru. Har aldri hørt om at bagen på en toyota går av ved demontering, men kanskje best å være på den sikre siden?? Sett rattet helt rett før du drar det av, er splines på rattakselen, det kan være lett å sette den en tann feil, og du får skjevt ratt. Men har du tenkt å sette i et ratt uten airbag?? Da vil vel isåfall airbaglampa lyse...

#174275  av |plumbo

Rollaole skrev:Ã…sse n fikk du av rattet a? :? :)
veldig enkelt air bagen var sprengt så det var bare og rive det ut og få på det andre rattet ... hehe men for og være erlig så har jeg ikke drevet med air bagratt før ( uten om sprengte da ) men hvis ( noe jeg ikke har sjekket) det er en sikring til air bagen ville jeg ha fjernet den før jeg begynte og skru på dette .

#174280  av Rollaole

Airbag lampa fikser jeg jeg enkelt med og ta ut pæra i dashbordet! :wink:

Men veit ikke om jeg skal gidde og sette på det rattet, andre forslag til og "style" rattet jeg allerede har? Eventuelt lakke knappene og få tak i et ratttrekk? ikke jalla :P

Egentlig kjekt med airbag!

#174428  av lexusmann

Var ikke klar over, men er jo tydelig at Toyota har fått inn airbag på de 2 årene etter min...tror ikke det er i min...eller?

#174434  av Andy_Celica

lexusmann skrev:Var ikke klar over, men er jo tydelig at Toyota har fått inn airbag på de 2 årene etter min...tror ikke det er i min...eller?
De kom vel med airbag i 94 eller 95!

#174436  av lexusmann

Ah, da lærte jeg noe nytt i dag også... :lol: Hadde jo vært kult med et nytt... i og med at det som er, er veldig glatt og slitt...men er kanskje ikke så lett å finne noe som passer inn...
Onkelen min kjøpte en 2003 Rav 4 nå nettopp, og det som står i den var skikkelig stilig! Det er jo med pute, så det kan jo ikke bli et sånt...men muligens noe lignende...