TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• RPM signal trøbbel. Noen som er god pÃ¥ elektro her?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #174343  av FireWalk

jeg har fjernet fordeleren og kjører nå doble coiler istedet. MR2en leser av turtallet på den orginale coilen. Når jeg nå kjører doble coiler så vil ikke dette fungere så veldig bra lenger. Om jeg kobler på ene coilen på den måten som det er orginalt så får jeg jo bare halve turtallet av hva det egentlig er, siden det nå er to coiler som jobber sammen. når det er 1000 omdreininger vil jeg da bare få 500 omdreininger på turtelleren i dashbordet.

Ronny på verkstedet kom opp med en genial løsning som gikk ut på å sette en elektrisk komponent (husker ikke hva den heter i farta) mellom de to coilene. Den skal visst i teorien fungere slik at den slipper kun strømmen igjennom EN vei. Dermed funket turtelleren slik den skulle.

MEN:

En uheldig bivirkning ble at bilen ikke ville gå lenger enn til ca 4700 omdreininger. Etter dette ble den stående å hoppe opp og ned.. Det var tydelig at signalet slår over mellom coilene og at den komponenten slipper signalet litt igjennom likevel...

Men HVORFOR?

Er det noen dyktige "elektrikere" her inne som har noen god ide til hvordan dette kan løses?

Et alternativ er jo å bruke en av utgangene på datasprutet og omprogramere dem til å styre turtelleren. Men dette er ikke helt ideelt da vi begynner å gå tom for utganger, og skulle helst brukt utgangen til å styre servostyringen istedet.

SÃ¥ er det noen som har noen gode forslag?
Vedlegg
Doble coil pakker.
Doble coil pakker.
Bilde291.jpg (225.98 kiB) Vist 246 ganger

#174350  av Erlend

Diode var vel ordet du var ute etter. Det er litt vanskelig å svare ut fra at jeg ikke vet så mye om hvordan det er kobla eller at jeg kan måle på det, men du kan nok løse problemet ditt på ett av to vis:

1. Koble til en ekstra diode slik at koblingen din blir som dette:

coil1------>|------turtall-------|<-------coil2

Håper du skjønte den primitive tegningen...bare spør om det er noe som er usikkert.

2. Sett signalene fra hver coil inn i hver sin inngang i en såkalt ELLER/OR-port (en IC altså), også kjører du utgangen inn til MR2en (der hvor den skal ha turtallsignalet). Da vil bilen bare lese av turtallsignalet når èn av coilene er aktiv (altså når 2 av sylinderne dine er aktive), for så å gi nytt turtallsignal når neste coil er aktiv osv. Du har fortsatt 2 coiler, men du halverer signalet på denne måten, og får korrekt turtall inn til ECU.

Jeg ville først prøvd den første løsningen, for den andre krever litt mer kobling og styr, samt at du må ha +5V til ICen...

Lykke til!

#174351  av Erlend

Her er en litt bedre tegning:
Vedlegg
coildiode.gif
coildiode.gif (3.12 kiB) Vist 819 ganger

#174368  av jumbo

Hvem som helst av de burde funke helt greit, men er vel strengt tatt ryddigst å faktisk måle pulsene fra begge coilene enn å doble den ene selv om sluttresultatet forhåpentligvis bør bli det samme :D

#174378  av Johnny_Bravo

Larsen skrev:kan jo prøve deg med en frekvens dobbler da
http://www.wenzel.com/pdffiles/diodedbl.pdf

Da ville jeg heller gått for erlend sitt første forslag, veldig enkelt og helt nøyaktig :)

#174399  av FireWalk

Erlend skrev:Diode var vel ordet du var ute etter. Det er litt vanskelig å svare ut fra at jeg ikke vet så mye om hvordan det er kobla eller at jeg kan måle på det, men du kan nok løse problemet ditt på ett av to vis:

1. Koble til en ekstra diode slik at koblingen din blir som dette:

coil1------>|------turtall-------|<-------coil2

Håper du skjønte den primitive tegningen...bare spør om det er noe som er usikkert.

2. Sett signalene fra hver coil inn i hver sin inngang i en såkalt ELLER/OR-port (en IC altså), også kjører du utgangen inn til MR2en (der hvor den skal ha turtallsignalet). Da vil bilen bare lese av turtallsignalet når èn av coilene er aktiv (altså når 2 av sylinderne dine er aktive), for så å gi nytt turtallsignal når neste coil er aktiv osv. Du har fortsatt 2 coiler, men du halverer signalet på denne måten, og får korrekt turtall inn til ECU.

Jeg ville først prøvd den første løsningen, for den andre krever litt mer kobling og styr, samt at du må ha +5V til ICen...

Lykke til!
Takk!

Skal prøve dette. Diode var ordet jeg lette etter ja. Vi forsøkte med en, men vet ikke om den var for liten, eller om det kom støy tilbake gjennom den fordi det kreves to, men skal uansett prøve så får vi se om det ikke går bedre nå :-)

#174415  av Johnny_Bravo

Problemet med bare en er at du vil få spenning fra coil 1 til coil 2 setter du på 2 dioder så stopper du spenningen til begge coilene :)

#174417  av Larsen

Grunnen til at jeg foreslo frekvens dobbler var at jeg lurer på om designet med bare diodene vil oppheve signal ut. Hvis det fungere med to dioder så er jo det mye bedre enn å begynne å legge inn skiletrafo i tillegg.

#174561  av FireWalk

Det var visst to dioder vi hadde fra før.. men av en eller annen grunn så leker signalet ut når turtallet kommer over 4500 omdreininger... ??

#174579  av Erlend

FireWalk skrev:Det var visst to dioder vi hadde fra før.. men av en eller annen grunn så leker signalet ut når turtallet kommer over 4500 omdreininger... ??
Prøv å få tak i to andre dioder med bredere frekvenskarakteristikk.
Det virker som de kutter når signalfrekvensen kommer over 4500 rpm som du sier.

#174587  av FireWalk

Erlend skrev:
FireWalk skrev:Det var visst to dioder vi hadde fra før.. men av en eller annen grunn så leker signalet ut når turtallet kommer over 4500 omdreininger... ??
Får prøve det da :)
hvor selger de slike?

#174591  av Erlend

FireWalk skrev:
Erlend skrev:
Får prøve det da :)
hvor selger de slike?
Hmm..tenkte på noe annet som kanskje er lettere (og billigere?). Istedet for de 2 diodene du har kobla inn nå, koble inn 4! Dvs. 2 i serie fra hver coil. Da kommer de til å dele spenningen over seg og du får større frekvensbåndbredde. Spør han kameraten din om han har to ekstra dioder til deg :) Kan sikkert tegne opp en ny fin tegning også hvis det er litt gresk?

coil1 ----->|-->|-----ECU------|<---|<-----coil2

EDIT: Altså to av de samme diodene ;) Så slipper du å lete etter nye fancy dioder.

#174596  av FireWalk

Hmm.. tror det skal ligge flere der, kan jo alltids prøve det :)

#174637  av Larsen

Hvis det er en puls for hver gnist så vil jo det bli maksimalt 7000 rpm x2 14000 hz. Vanlige dioder skal greie godt over så lave frekvenser. Hvis du skal få det til forslår jeg at du låner Oscilloskop(om mulig) og poster et bilde av signalet.

Komponeter kan du få hos http://www.elfa.se (Selger i Norge også :wink: )