TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Eksos temperaturer?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #174332  av Christian

Ikke sikker på om dette har vært oppe før, så jeg spør :)

Hvor varm skal eksostemperaturen bli på en 3s-gte i org tilstand?
Min varierer fra 540 på tomgang og opp til 980 ved fullt pådrag, noe jeg synes er mye...?

Sonden sitter mellom sylinder 2 og 3.

#174335  av Andy_Celica

vet ikke hvor varm min blir, men det lyser et ikon i spedoen, i brukerhåndboka står det at eksosen er for varm, og at bilen må stoppes i 10 min, hvis det ikke går over skal jeg besøke min nærmeste toyota forhandler inne kort tid.

#174466  av sleeper

min ligger på ca 550 på tomgang 800 ved crusing i 100km\t og 930 på fullt pådrag..
(dette er uten og ha gradert kammene helt som de skal så de kan sikkert justeres noe ned..)

sonden sitter i collectoren (altså det varmeste stedet på hele eksos systemet!)

#174467  av Andy_Celica

Kan jeg lese av dette på APexi Power Fc?
 #174469  av hybris

Christian skrev:Ikke sikker på om dette har vært oppe før, så jeg spør :)

Min varierer fra 540 på tomgang og opp til 980 ved fullt pådrag, noe jeg synes er mye...?

eksostempen sitter altså rett i blokka? Vil tippe dette ikke er farlig så lenge det ikke passerer 1000 grader. Jeg hadde eksostemp i turbohuset på gamlebilen, den gikk opp til 800-850 grader ved maks pådrag.

Men det skader jo aldri å undersøke at bensinblandingen er korrekt da. Det er jo typisk for lite bensin ved høye turtall som gjør at eksostempen blir (for) høy.
 #174475  av sleeper

hybris skrev:
Christian skrev:Ikke sikker på om dette har vært oppe før, så jeg spør :)

eksostempen sitter altså rett i blokka? Vil tippe dette ikke er farlig så lenge det ikke passerer 1000 grader. Jeg hadde eksostemp i turbohuset på gamlebilen, den gikk opp til 800-850 grader ved maks pådrag.

Men det skader jo aldri å undersøke at bensinblandingen er korrekt da. Det er jo typisk for lite bensin ved høye turtall som gjør at eksostempen blir (for) høy.
han mente nok at sonden sitter i manifoilen mellom cyl2 og 3.. (går ikke ann og sette den i blokka! :wink: )
det har også veldig mye og si hvor du setter sonden.. det vil faktisk være ca 100grader forskjell på forran og etter turboen.. så hvis du målte 800-850 grader etter turboen så kan du nok legge på 100grader så har du eksostempen ut av toppen!

eksostemp er en veldig dårlig ting og sjekke blandingsforholdt med... kjører du for magert vil du faktisk få veldig lave eksostempratureer og kjører du for rikt vil du får det samme...

du burde ikke pasere noe særlig over 950grader, da begynner metallet og bli så varmt at det veldig lett blir deformert...

#174477  av sleeper

Andy_Celica skrev:Kan jeg lese av dette på APexi Power Fc?
nei, det er ingen sensor koblet til eksostemp på noen "datasprut"
 #174618  av Morten

Christian skrev:Hvor varm skal eksostemperaturen bli på en 3s-gte i org tilstand?
NoShoes bruker 950C som absolutt høyeste under mapping på motor med smidde stempler. Vil tro du er godt inne i faresonen med 980C på orginale... :?
 #174640  av sleeper

Morten skrev:
Christian skrev:Hvor varm skal eksostemperaturen bli på en 3s-gte i org tilstand?
NoShoes bruker 950C som absolutt høyeste under mapping på motor med smidde stempler. Vil tro du er godt inne i faresonen med 980C på orginale... :?
men nå har jeg liten tru på at alle eksostemp målere som ikke koster 1milion er så nøyaktige at de ikke viser en 10-20 grader feil. (men igjen da.. hvis den viser for lite så blir det galt... :wink:
 #174654  av Christian

sleeper skrev:
Morten skrev:
men nå har jeg liten tru på at alle eksostemp målere som ikke koster 1milion er så nøyaktige at de ikke viser en 10-20 grader feil. (men igjen da.. hvis den viser for lite så blir det galt... :wink:
Sonden sitter i eksosmanifoilden ja, der syl 2 og 3 møtes.
Trodde selv også at ca 900C under fullt pådrag burde være mer foruftig...men kan jo selfølgelig være misvisning fra instrumentet også :?
Motoren har jo gått som ei klokke i snart ett år....
Skal ta en runde og sjekke plugger ol uansett denne uken, det kan jo være bensinpumpa som begynner å bli sliten.

Men greit, da vet jeg sikkert hvilke temperaturer som bør være max. :)