TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • FAQ - Hva man bør sjekke ved kjøp av mkIV Supra

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #174672  av @lpher
 
Har lenge hatt i tankene å lage en slik FAQ, men det har liksom bare blitt med tanken :wink: Men nå har jeg endelig fått ut fingern å gjort den ferdig :) FAQ'en er satt sammen av flere slike FAQ'er på nettet...men i hovedsak så er det mkivsupra.net's variant som har vært basisen :)

Sjekkliste ved kjøp av mkIV Supra:

* Spørr etter all form for historikk på bilen, og sjekk at chassinummer stemmer overens med papirene. Om det er noe som ser uggent ut, finn en annen bil!

* Åpne panseret og kjenn på eksosmanifolden om bilen nylig har vært kjørt. Om den er kald, så ber du eieren om å starte bilen mens du står bak bilen og følger med eksosen. Littegranne blårøyk ved oppstart er lov, men noe mer enn det...så er det på tide å begynne å lete etter en annen bil. Om bilen er kald så kan du forvente en noehvit røyk. Men det bør heller ikke være for mye. Om bilen er varm, så bør det ikke dukke opp mer enn litt blårøyk i værste fall.

* Om motoren er kald, så skal motoren ved start legge seg på ca. 1200rpm i ca. 2 minutter, for så å falle ned til 1000rpm og ligge der i ett par minutter, og til slutt så bør den falle til ro på ca. 700rpm etter enda noen minutter. Motoren skal gå jevnt og fint uten hakking eller skrangling. På manuellgira biler (spesielt 6-trinnskasa på TT) så kan clutch o.l. skrangle litt,men det lyden bør bli borte når man tramper inn clutchen. Dette KAN indikere at cluchen begynner å bli moden.

* La bilen gå seg varm mens du ser etter abnormal eksosrøyk.

* Lytt også etter unormale lyder under panseret. Injector tikking er normalt.

* Sjekk standen på intercooleren, som er montert i "hullet i fangeren" på passasjersiden (Førersiden på en JDM!) Sjekk samtidig frontfangeren for uvanlig/slurvete opplakkering etter evt. skader.

* Se under bilen. Du klarer å se mesteparten av eksosannlegget og i hvilken stand det er i. Se etter bulker og skraper. Se også her etter unormal lakkering etter evt. skader.

* Mens du sjekker underside av bilen, se samtidig etter lekkasjer, men ikke bli skeptisk av en olje-grisete-lignende greie på girkassa og differensialen. Dette er ett stoff som Toyota selv har impregnert disse med. Se etter ferske oljelekkasjer, og sjekk samtidig samtidig mansjetter på drivakslene.

* Sjekk at alle små plastikkpaneler og lignende sitter slik de skal og er fastskrudde og at du ikke finner lakkrester der det ikke skal være slikt. Sprukne "under-motor-deksel" er ikke uvanlig og trenger derfor ikke bety noe. Ta deg god tid under bilen, og ikke vær red for å bli skitten. All større body-paneler er alle merket med bilens VIN-number, sjekk at disse stemmer overens med hverandre, og at ikke noen slike nummer er fjernet. Se også etter manglende, ikke-originale, eller malplasserte festeklips etc. Slike ting kan tyde på kollisjonsskader.

* Om mulig, sjekk parkeringsplassen som bilen normalt pleier å stå på. Se etter ferske oljemerker eller andre dammer. Om eieren skylder på vinterbilen sin, som er 1-2 år gammel, så finner du deg en annen bil.

* Sjekk felgene, både på innside og utsiden, om de er kantkjørte eller i værste fall ikke er runde.

* Se etter unormal slitasje på dekkene. Se også etter at det ikke er benyttet bilig-dekk eller forskjellige dekktyper på samma aksling.

* Se etter rust i hjulbuene.

* Sjekk tilstand på alle gummiforinger etc. du kommer til på hjulopphenget.

* Sjekk at alle panel-glipper er like store og alle bevegelige deler kan åpnes og lukkes uten nevneverdig motstand (dører etc.) Men merk deg at panseret og bagasjeluka kan gi etter noen få millimeter. Dette er normalt på en 10-12 år gammel bil. Se også over sidene av bilen, i godt lys, for å se etter handlekurv-bulker etc.

* Gå rundt bilen og studer alle panelene i forskjellige vinkler. Se etter små bulker, og sjekk samtidig at all lakk matcher.

* Sjekk at bakluka kan åpnes og lukkes normalt samt at den holder seg oppe av seg selv.

* Følg med at bilen har reservehjul samt alt tilhørende utstyr, brukermanual, og targa nøkkel.

* Se over alle vinduene for å se om noen av dem har vært skiftet ut. Se på merkingen på glasseene stemmer overens og at alle kommer fra samme leverandør.

* Sjekk hovedlysene for skår i glasset og eventuelt antydninger til fukt. US-spec og J-spec kan itillegg være plaget med gulning av glasset. (Gjelder ikke euro-spec da denne har glass lykter)

* Sjekk at ikke noen av bilens væsker er i dårlig stand. Åpne oljepåfyllingslokket og sjekk at ikke innsiden av lokket er fullt av oljegukk.

* Finn ut hvilken type olje som er blitt brukt på bilen, og hvor ofte den er skiftet. Her er det kun kvitteringer som gjelder som bevis.

* Spørr eieren om det har vært utført noen form for arbeid på bilen. Om eieren har eid bilen i en del år, og sier at det ikke er jort noe med bilen, så er ikke det nødvendigvis ett godt tegn.

* Spørr hvilke modifikasjoner bilen har eller har hatt, og hvilke.

* Inne i bilen ser du etter at bilen ikke ar unormal slitasje på pedalene, rattet og girspaken.

* Gå til baksiden av bilen og følg med eksosen. Få noen til å touch'e gassen lett mens du følger med eksosen. La motoren nå tomgangsturtall mellom hver gang du touch'er gassen.

* Gjennta prosedyren men denne gangen drar du motoren opp til ca. 5000rpm.

* Sjekk at servostyringen fungerer som den skal og at den ikke lager ulyder.

* Sjekk at alle interiørlysene fungerer.

* Sjekk at alle bryterne på dashbordet fungerer; el-vinduer, sentrallås, blinklys, lysbrytere, taklys, el. seter, cruise control, og alt annet du eventuelt måtte finne. Test at alle funksjonene på A/C'en fungerer som de skal. Skift raskt fra varmt til kald A/C og sjekk at det virkelig blir ordentlig varmt og kaldt. Om bilen har montert original-alarm, sjekk at fjernstyringene fungerer (ikke eurospec)

* Få en kompis til å følge etter deg når du testkjører bilen. Be dem følge med eksosrøyken når du kjører.

* Sett bilen i andregiret, la så turtallet droppe til ca. 1500rp, og gi full gass helt opp til rødstreken, da slipper du gassen. Kompisen din skal nå se etter grå-blå røyk. Sort/grå røyk er ok.

* Jobben din mens kompisen din ser etter røyk er å sjekke at begge turboene arbeider jevnt og fungerer som de skal. Du skal kjenne at du har fullt trykk på turboene ved ca. 4000rpm, og det skal selvfølgelig ikke være noen form for ulyder her. Noe turboplystring/vining er ok. Sistnevnte vil være mer merkbart om bilen har ettermontert luftfilter-oppsett.

* Når du kjører bilen, så vil første turboen merkes først ved at den plysterer en del, og andre turboen skal komme online ved 3800-4000rpm. Du skal ikke klare å høre noev av turboene ved høyere turtall. Det er normalt at man får en bittliten nøling rett for andre turboen kommer online, men denne skal være liten.

* Test alle girene, og sjekk at den girer pent. Om bilen har 6-trinns kasse så er det helt normalt at den kanskje føles og høres litt raklete ut. Det er
heller ikke uvanlig med en del rare lyder fra clutchen på denne girkassen, som også er helt normalt.

* Røyk ved kaldstart, når man tar løs eller når man touch'er gassen kan stamme fra slitte ventiltetninger. Røyk når under turbotrykk, eller når man går av gassen, eller kanskje til og med når man ruser motoren, er trolig slitte turbo-pakninger. Røyk av ingen åpenbar grunn, eller om det ikke forsvinner umiddelbart skyldes trolig slitte stempelringer.

* Når du kjører med vinduet lytt etter klikke eller poppe lyder som kommer fra undersiden av bilen. En pop'e lyd når man tar løs, stopper eller ved skarp sving i lavere hastigheter skyldes trolig slitt(e) motorfeste(r). En klikkelyd ved mild akselerasjon eller lett nedbremsing, som varer ett sekund eller to for så å bli borte, og som er hastighets uavhengig, skydes sannsynligvis slitte foringer på bakre øvre bærebro. En hastighets avhengig klikkelyd er trolig slitte hjullager.

* Sjekk at bremsene er jevne og noenlunde lydfrie. La bilen trille bortover en langstrekke mens du slipper rattet så vidt for å se om den drar til siden.

* Om du har mulighet til det, ta bilen opp i høyere hastigheter for så å bremse kraftig, men kontrollert ned til normale hastigheter. Det skal ikke være antydning til risting i hverken ratt, pedal eller i fra hjulene. J-spec bremsene har en tendes til å slå seg ved hard bruk.

* En knirkelyd fra bagasjerommet skyldes ganske så sikkert at du trenger nye gummistoppere til bakluka.

* Om det er en aerotop, så betyr skranglig i taket at den ikke er ordentlig skrudd til. Sjekk at alle boltene lar seg løsne, og stram til etterpå.

* Om du kan lukte eksos når du bremser ned for å stoppe, så er trolig begge katalysatorene fjernet.

* Om bilen drar pent til ca. 4000rpm for så å bokstavelig talt "ta av" så er bilen BPU og ikke standard. Om du bare såvidt kan skjelne overgangen mellom første og andre turbo så er den nok standard.

* Om du fremdeles kan tenke deg å kjøpe bilen etter å ha gått gjennom denne lista, så spør eieren om du kan fp ta med deg bilen til ett verksted du stoler på for å få den sjekket på ordentlig vis. Om eieren virker lite interesert i dette, så er det fare på ferde.

 #174674  av @lpher
 
Send meg gjerne innspill på skrivefeil, ting som er snodig forklart eller andre ting som burde vært med etc. da jeg har sett meg litt blind på teksten...og derfor kan trenge litt outside input :)

Sticky hadde vel heller ikke vært galt? :wink:

 #174682  av arctic_celi
 
FETT!!!!! Tusen takk @lpher!!
Dødsbra at du har fått samlet det på denne måten.

Dette burde vært "klistret" :wink:

 #174713  av CelicaTurbo
 
Flott med slike artikler, den er nå satt som "sticky" :)

 #174724  av @lpher
 
Takker :) Jeg har lovt å gjort dette i en evighet snart...så det var vel påtide :wink:

 #196772  av 95TT
 
tror jeg har sett en lignende på supramannen sitt forum, kjempebra å få det med her da. Det er jo ikke en bil folk handler hver dag så det er greit med en liten sjekkliste..