TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Problemer med kjøling (hull i radiator og koking)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #170424  av Fredrik

Har fått kjøleproblemer med bilen nå..
Igår oppdaget jeg at radiatoren var gåen (drypper litt i bakant og pisser ut litt foran) og bestemte meg for å prøve med litt kanel..
Så jeg helte på litt kanel, lot den stå litt på tomgang og tok meg en kjøretur.. Da steg temperaturmåleren i dashen ganske drastisk opp til rødmerkinga, Check Engine lampa begynner å lyse og vannet kokte! :(

Hva er mest sannsynlig feil? Det har kommet luft inn i kjølesystemet (varmeapparatet har blåst kaldt på full varme og plutselig blåst varmt igjen).. Kan det være nok å lufte systemet (å hvordan gjør man dette)? Har termostaten gått fyken?
Er det store muligheter for gåen topp-pakning og eventuelt hvordan får man sjekket det?
Kan vannpumpa være ødelagt?
Radiatoren må uansett gjøres noe med, så den tenkte jeg å ta med til Norsk Radiatorservice.. Men nå er ikke jeg noen stor mekaniker, så litt hjelp (gjerne med litt bilder) ville hjulpet meg veldig mye.. :) Toyota har en måneds ventetid(!) og jeg er ikke akkurat rik for øyeblikket :(

#170485  av Andy_Celica

Hei.

Radiatoren er skrudd fast i 2 skruer på toppen under panseret (se bilde 1)

ikke alltid men innimellom må bateriet ut for at radiatoren skal kunne løftes opp.

så må du koble fra radiatorslangene sitter somregel på samme sted på alle toyotaer (se bilde 2 og 3)

Så løfter du radiatoren opp og under sitter det enten 1 eller 2 kontaker(kommer ann på om du har 1 eller 2 vifter), de kan også i enkelte tilfeller sitte på høyre eller venstre side av radiatoren.

Når det er gjort er det bare til å løfte radiatoren forsiktig ut, skal helst ikke bøye rillene på radiatoren.

Håper dette er til hjelp, eller så kan du bare skrive inn hva du lurer på videre, mange flinke hoder her på forumet
Vedlegg
bilde 3
bilde 3
Demontere bilen 020.JPG (56.36 kiB) Vist 870 ganger
bilde 2
bilde 2
Demontere bilen 018.JPG (57.04 kiB) Vist 575 ganger
bilde 1
bilde 1
Demontere bilen 109.JPG (55.76 kiB) Vist 870 ganger

#170670  av Anders gullstein

På MR2 er det utrolig viktig å lufte systemet skikkelig. Det står hvordan man skal gå fram i instuksjonsboka i bilen din. Lufter man ikke skikkelig en MR2, så kan det være omtrent 2 liter med luft som kan svirre rundt i systemet, noe som er svært uheldig for motor og da spesielt toppakning.

Når det kommer til radiatorbytte, så er dette veldig enkelt. Man trenger ikke mer enn kunnskap til hvordan man oppererer en skralle og en skiftnøkkel. Gjør som Andy_Celica skriver her, bare tapp ut kjølevæsken før du tar av slangene inn til radiatoren :wink: . Batteriet er vel bak på MR2 mk2? Så det slipper du å tenke på isåfall.

#170676  av BrennaRacing

Før du skal bytte radiator burde du prøve å kjøpe noe som heter Bars Leaks...Det er et tetningsmiddel som inneholder små kuler som løser seg opp i kjølesystemet å tetter alle hull i radiatoren...Hadde samme problemet som du har nå både med mr2en og den forrige bilen min....Tettet hullet for nesten et år siden, å funker helt fint ennå...

Fåes kjøpt hos Torshov bilrekvisita...Koster rundt 100 lappen tror jeg

#171118  av Fredrik

Anders; Batteriet sitter foran ;)

BrennaRacing; Satser heller på "ny" radiator ;)

Formulerte meg litt dårlig i første post ser jeg.. Hehe

Lurte ikke spesifikt på hvordan jeg får ut radiatoren, den virker jo enkel nok å få ut..
Spør litt annerledes;

Kan det være at termostaten har låst seg i lukket posisjon og at det er derfor den kokte?
Er det store sjanser for at topp-pakningen har gått? Hva med vann-pumpa?
Kan kanelen ha tettet noe rør eller kjølekanaler?

Skal hente ny termostat på mandag, men hvor sitter den? Blir også nødt til å lufte kjøle-systemet, men hvordan gjør jeg det? Intruksjonsbok finnes ikke :lol:

Takker for svar så langt..

#171119  av Andy_Celica

se på bilde 2 over her, der det er merket rødt sitter termostaten.

#174880  av BT-GTI

min mr2 hadde kjøleproblemer pga at det var lekasje i oring ved radiatoren når jeg kjøpte den. han jeg hadde kjøpt den av hadde putta på kanel...

dette førte da til at radiatorlokket ble tetta, samma skjedde med termostaten. og en masse dritt i systemet.

og etter 3 radiator renser, bobler det fremdeles opp sånn sei kanel guffe av systemet, noe sikkelig dritt!

(gleder meg litt å åpne blokka når jeg skifter motor for å se hvor den kanelen har finni vei..)

MATVARER HAR INGENTING I MOTORROMMMET Å GJØRE!!! det er hverfall min mening....