TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• kvine/suselyd

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #173991  av tore 95 tt euro spec

Hey var ute å luftet supraen idag..la merke til atdet har kommet en suselyd fra girkassen,spes i 1 og 3 gir...hva tror dere det kan være..har montert en b&m short sift men tror ikke det har noe med det å gjøre..lyden blir sterkere når jeg holder hånda på girstanga..kan detvære syncringene tro?? el er det ikke noe å bry seg om??

mvh tore

Gratulere med dagen mine landsmenn :D
 #174088  av Rayho

tore 95 tt euro spec skrev:Hey var ute å luftet supraen idag..la merke til atdet har kommet en suselyd fra girkassen,spes i 1 og 3 gir...hva tror dere det kan være..har montert en b&m short sift men tror ikke det har noe med det å gjøre..lyden blir sterkere når jeg holder hånda på girstanga..kan detvære syncringene tro?? el er det ikke noe å bry seg om??

mvh tore

Kan godt bare være short shiften som lager lyd. Er ikke akkurat uvanlig...
 #174094  av mr.two

Rayho skrev:
tore 95 tt euro spec skrev:Hey var ute å luftet supraen idag..la merke til atdet har kommet en suselyd fra girkassen,spes i 1 og 3 gir...hva tror dere det kan være..har montert en b&m short sift men tror ikke det har noe med det å gjøre..lyden blir sterkere når jeg holder hånda på girstanga..kan detvære syncringene tro?? el er det ikke noe å bry seg om??

mvh tore

Hvordan kan den lage lyd ? Den sitter jo ikke akkuratt på kassen. Short-shiften er som oftest bare en kortere girstang i en nedsunket plate som sitter i/ved midtkonsollen. Hvordan dette kan lage en suselyd skjønner jeg ikke.
Når du hviler hånden på shifteren legger du press på synkringene, så hadde heller satset på det enn at det er shortn som lager denne lyden.
 #174114  av Rayho

mr.two skrev:
Rayho skrev:

mvh tore

Hvordan kan den lage lyd ? Den sitter jo ikke akkuratt på kassen. Short-shiften er som oftest bare en kortere girstang i en nedsunket plate som sitter i/ved midtkonsollen. Hvordan dette kan lage en suselyd skjønner jeg ikke.
Når du hviler hånden på shifteren legger du press på synkringene, så hadde heller satset på det enn at det er shortn som lager denne lyden.
Har aldri kjørt Supra med short shift. Men på mange andre biler får man faktisk "transmisjonslyd" etter å ha montert short shift, uansett hvor rart du synes det høres ut. Kan være enkelte av kitene som leder lyden bedre fra kassa og inn i coupeen.

#174175  av tore 95 tt euro spec

ja den b&M short s er av metall men den orginale består av mye plast..men kom på en ting til idag..igår da jeg kjørte kjente jeg at gir stanga ble varm helt nederst ved kassa er dette vanlig el kan det ha noe forbindelse med kvinelyden???
hva koster å overhale en gir kasse da..bare lurer??

mvh tore

#174176  av TRD

tore 95 tt euro spec skrev:ja den b&M short s er av metall men den orginale består av mye plast..men kom på en ting til idag..igår da jeg kjørte kjente jeg at gir stanga ble varm helt nederst ved kassa er dette vanlig el kan det ha noe forbindelse med kvinelyden???
hva koster å overhale en gir kasse da..bare lurer??

mvh tore
Skal du bytte syncringer osv, koster de brått litt. og i tilegge skal sende dne bort går det vel fort en 5-8 tusen vel!

#174195  av sleeper

er ikke det at kasse er litt tom for girolje da? da kan den fort bli varm og det kan komme matalisk lyd fra den..(vet ingenting sikkert men bare okm til og tenke på dette som en løsning..)

#174197  av tore 95 tt euro spec

sleeper skrev:er ikke det at kasse er litt tom for girolje da? da kan den fort bli varm og det kan komme matalisk lyd fra den..(vet ingenting sikkert men bare okm til og tenke på dette som en løsning..)
har akkurat skiftet olje på diff,gir og motor så alt burde være oki når det gjelder det hverfall...men takk for synspunkter :wink:

#175025  av et_casey

Hei

Har lest endel på endel forum i USA om det, det blir litt mere lyd med shortshift, har du TRD girkasse oppheng? Denne gir endel mere lyd.

Men de sier at olje typen kan også lage lyd. Alle anbefaler Toyota v160 oljen. Det er også snakk om at annen type olje kan ødelegge endel pakninger+++ i kassen. Det ligger ett brev fra getrag om dette:
http://www.mkiv.com/techarticles/getrag ... etrag.html

delenummer på olje:
08885-01306 V160 6SPEED OIL

-Lars

#175178  av tore 95 tt euro spec

et_casey skrev:Hei

Har lest endel på endel forum i USA om det, det blir litt mere lyd med shortshift, har du TRD girkasse oppheng? Denne gir endel mere lyd.

Men de sier at olje typen kan også lage lyd. Alle anbefaler Toyota v160 oljen. Det er også snakk om at annen type olje kan ødelegge endel pakninger+++ i kassen. Det ligger ett brev fra getrag om dette:
http://www.mkiv.com/techarticles/getrag ... etrag.html

delenummer på olje:
08885-01306 V160 6SPEED OIL

-Lars
nope har ikke trd oppheng jeg..jeg kjøpte olje hos toyota men vet ikke om det var v160 olje jeg fikk.
hvor mye koster en overhaling av gir kassa da..vurderer det, greit å vite at alt er 100% ...mene ikke sikert at det er nødvendig da men...

mvh tore