TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Innkjøring av overhalt motor?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #173219  av j.larssen
 
Har motoren til overhaling nå, og har skiftet stempel ringer, ventil tettninger, honet sylindre og planet topp. Dette må kjøres inn etterpå. Jeg lurer på hvor langt? Fått fortalt alt fra 50 mil til 150 mil. og at turtallet ikke skal over 3500 omdreininger?

 #173291  av BrennaRacing
 
Etter det jeg har hørt så skal man fylle på "dårlig" olje å kjøre med den i ca 1000 km....Ikke kjør den på sperra, men er bare bra å dra den litt opp på turtall (bare viktig å kjøre den varm først) Jeg pleier å holde den under 3000 omdreininger i ca 10-15 minutter før jeg gir på noe særlig..

Så skal man bytte olje, å kjøre den på samme måte noen tusen kilometer...

Dette er bare noe jeg har hørt så det hadde vært fint å fått bekreftet/avkreftet dette fordi jeg også skal kjøre inn bilen etter overhaling :D

 #173321  av Fantare
 
100mil med "fin" kjøring :) Bilen skal ikke kjøres hardt

Det jeg har hørt

 #173332  av Andy_Celica
 
BrennaRacing skrev:Etter det jeg har hørt så skal man fylle på "dårlig" olje å kjøre med den i ca 1000 km....Ikke kjør den på sperra, men er bare bra å dra den litt opp på turtall (bare viktig å kjøre den varm først) Jeg pleier å holde den under 3000 omdreininger i ca 10-15 minutter før jeg gir på noe særlig..

Så skal man bytte olje, å kjøre den på samme måte noen tusen kilometer...

Dette er bare noe jeg har hørt så det hadde vært fint å fått bekreftet/avkreftet dette fordi jeg også skal kjøre inn bilen etter overhaling :D
Det med "dårlig" olje har jeg oxo blitt fortalt.
Jeg har blitt anbefalt å starte motoren med "dårlig" olje, la den gå på tomgang til den får arbeidstempratur, så skru av motoren, når den kommer ned i ca 40-50 grader, taper du ut olja, bytter filter og olje til mineral (quakerstat) så bytter du olje hver 50 mil til du har kjørt ca 200 mil, og bruk gjerne mineral olje de 2 første 50 mila du bytter olje, etter det kan du kjøre med full syntetisk, men husk bytt oljefilter hver gang! (dette har jeg blitt anbefalt av folk som trimmer turbomotoere rundt 1000 hester osv)

 #174542  av CelicaGT
 
Er det noken fagfolk her inne som veit dette med sikkerhet?

Har nett hatt full overhaling på motoren og lurer litt på dette. Kjører med Castrol GTX olje

 #174546  av Andy_Celica
 
CelicaGT skrev:Er det noken fagfolk her inne som veit dette med sikkerhet?

Har nett hatt full overhaling på motoren og lurer litt på dette. Kjører med Castrol GTX olje
Jeg har fått dette forklart av fagfolk, han kommer med en Ford escort mk2 (zakspeed utgave) karroseri, med en BMW motor med Garret formel 1 turbo, som kommer til å presse minimum 4 bar. og da vil yte hele 1200 hester på 4bar,på 5 bar vil den nok yte ganske mye mere. (jenssped enginering).

 #174583  av Erlend
 
Oppfatninga mi er at dette er veldig omdiskutert! Alle har en mening på det, så jeg tør ikke å si noe. Tilogmed lest at noen anbefaler å ikke kjøre pent i det hele tatt, men grisekjøre første tida...

 #174588  av BrennaRacing
 
Snakket med mekanikeren som overhaler motoren min i sta...Får tilbake bilen på mandag så jeg lurte på hvordan det var med innkjøring å sånne ting...

Han sa at det bare er å kjøre helt vanlig, men bare ikke gi på før motoren er ordentlig varm, å ikke dra den opp på alt for høyt turtall den første tiden..

Så sa jeg at jeg hadde hørt at man skulle kjøre på dårlig olje en stund for å få kjørt den inn, men han sa at det var sånn man gjorde det før, men at man har gått bort i fra det...

 #174590  av Andy_Celica
 
Kan ingen sende en pm til toyparts da?? han burde vel vite det? så kan innleget postes seinere!

 #175325  av BT-GTI
 
jeg har også hørt at man skal skifte olje hyppig den første tida samt oljefilter.

tempo skal være lavt inntil tempen er ok, deretter kan man gradvis øke tempoet. men ikke dra den helt til sperra de første 50-100 mila.

motoren må jo også bli vant til å kjøre med høyere turtall etter overhaling men det først etter ca 100mil med hyppig olje skift... som sagt gradvis økt tempo.
man skal ikke gå fra å kjøre bestemor tempo til å grisekjøre etter at innkjøringa er ferdig...