TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• bytte til 3gen motor?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #174895  av BT-GTI

lurte bare på hva som skal til for å få en 3gen 3sgte motor til å passe i motorrommet mitt å fungere?

altså jeg kjører 3sgte 2gen men den skal skiftes ut, men nå tenkte jeg akkurat på at en 3 gen med 45hk mer virka ikke så dumt.

men må man ikke ha ny intercooler, ledningsnett, hjerne(ecu) girkasse osv...

og hvordan passer eksosen i forhold til 2gen 3sgte eksosanlegget?

er det noe mer som ikke er felles for disse revisjonene? :?:

(ps hvis jeg angere bestillinga mi på ny motor i statene, tror jeg de klikker helt....)

#174909  av Andy_Celica

Eksosanlegget er vel likt, motoren har jo like motorfester, ic trengs kunn oppgradering hvis du har planer om å ta ut mere hester, ny ecu trenger du (jeg har en org hvis du er intresert)

Girkassa mener jeg å ha leste på forumet om at den er lik.

Ledningsnette kan du koble om til å fungere på den nye ecu tror jeg.

#175095  av BT-GTI

med andre ord er det kunn ecu som trengs skiftes....

#175198  av CelicaTurbo

kjekt med ledningsnettet fra motor til ECU også ;)

#175313  av BT-GTI

men passer ikke ledningsnettet fra 3sgte 2gen(som jeg har) til 3sgte 3gen? :?: men uannsett ledningsnettet er ikke noe problem, derimot koster 3gen motoren en god del mer enn en 2 gen 3sgte.

det å kjøpe en 2gen motor og så ettermontere en "ct20"(det finnes ikke) turbo er billigere enn å kjøpe en 3 gen motor...

ps ct20 eller ct20b finnes ikke. det finnes kunn på nettet. det står ingen steder i hverkan håndmanualen til toyota, ca-rommen eller hos deres delenummer lager. det er egentlig en ct26 skall som det står toyot på..

her er linken til dette... http://www.toysport.com/webpages/NewsIn ... I3SGTE.htm

#175317  av BT-GTI

dette var egentlig bare en tanke som slo meg, men det er greit å vite...

uannsett jeg tar å kjøper en jdm 3sgte 2 gen motor samt et pakningssett og topp-pakning og reimer setter det sammen og kjører..

tar seinere å oppgrader til en muligens t3/t4 turbo osv men dette tar jeg til vintern.... er ikke bare å skifte til større turbo må ha litt ekstra deler også for å få det til å funke sikkelig.. noe jeg synes er hele poenget med å ha en bil. at den fungerer :wink:

#175319  av Andy_Celica

BT-GTI skrev:men passer ikke ledningsnettet fra 3sgte 2gen(som jeg har) til 3sgte 3gen? :?: men uannsett ledningsnettet er ikke noe problem, derimot koster 3gen motoren en god del mer enn en 2 gen 3sgte.

det å kjøpe en 2gen motor og så ettermontere en "ct20"(det finnes ikke) turbo er billigere enn å kjøpe en 3 gen motor...

ps ct20 eller ct20b finnes ikke. det finnes kunn på nettet. det står ingen steder i hverkan håndmanualen til toyota, ca-rommen eller hos deres delenummer lager. det er egentlig en ct26 skall som det står toyot på..

her er linken til dette... http://www.toysport.com/webpages/NewsIn ... I3SGTE.htm
oiiii :shock:
Dette var nytt, så iføge den siden er det ikke noe forskjell på den turboen som sitter i 2 gen og 3 gen da?

Men hvis du går inn på http://www.fensport.com og velger st205 og engine tuning, så der du jo at til og med de kaller den ct20b, og hvis du går inn på st185 isted, ser du jo at den turboen de kaller ct20b klarer mye mere hester en en ct26!

#175360  av CelicaTurbo

Den diskusjonen er gammelt nytt og det stemmer at det fra Toyota ikke er noen referanser til ct20b som er kjent, mens TTE derimot har noen referanser til dette navnet. Hvor dette egentlig kommer fra er ikke godt å vite men turboen på 3. gen er navnet ct20b også i det japanske kommersielle markedet så det er blitt mer enn en diskusjonsforum-misforståelse som har spredd seg for langt. Uansett hva Toyota egentlig kaller den turboen så er den kjent som en ct20b over hele verden, internet eller ikke. Så lenge det ikke bidrar til misforståelser men snarere tvert imot er det ingen grunn til å slutte å kalle den det. Det er definitive forskjeller mellom ct26 og turboen som kalles ct20b så det er også uheldig å bruke samme navn. Faktisk er Toysport den eneste referansen som åpent mener at ct20b navnet er direkte feilaktig.

CT20 eksisterer i aller høyeste grad, dette er navnet på turboen som er brukt på en del Hiace og Landcruiser turbodiesler.

Ellers, du kan nok koble en 3. gen motor til et 2. gen ledningsnett men det er definitivt en del ekstrajobb med å tilpasse wiringen. Hadde du funnet en 3. gen motor som ble levert med ledningsnett hadde det vært så enkelt som å bare trekke det gjennom bagasjeromsveggen til ECU.