TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Carina E stv oppgradering (turbo)

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #174968  av KinCaiD

Siden jeg bytta til en 4A-GE 20V Blacktop så har min Carina E stv vært litt vassere enn det den normalt kom med fra fabrikk.
Men jeg var uheldig å kjørte rådebank på den. (vræl)
Så dermed blir det ny oljekjøler, som forøvrig var ondskapen til det onde som hendte...

Så da skal jeg fikse nye råder så hvorfor ikke forsterke+øke effekt?

Prosjektet som kommer nå er jeg litt mere grønn på enn bare ett reint motorbytte. så da søker jeg hjelp hos dere her.

Turbokonvertering tenkte jeg burde gjøre susen. Lett litt etter muligheter og priser. men mangler fortsatt mye info før jeg kaster meg ut i grøten.
Driver og vurderer det med bensin tilførsel og råder/lagere + stempler

Tanken var smidde råder og stempler for å senke kompressjonen.
Noen forslag til hvor jeg kan få tak i det til motoren til en grei pris?

Nye dyser som leverer mere suppe, evt tilleggsprut eller datasprut.
er ikke kommet fram til hva det blir ennå.

Eksos blir antagelig en ombygget version av den som sitter der orginalt.
og innsug er jeg helt ærlig ikke sikker på ennå...
Kan legge ut bilder/forklare om det er noe dere lurer på før/under modifisering.

Alle tips og råd mottas med takk..

#175351  av KinCaiD

har snakket litt med Bjørnstad bil etter varme ord om de her på forumet.
Bjørnstad Bil skrev: Anbefaler deg å satse på DTA E48 da dette klarer oppgaven meget godt, og er et rimelig
alternativ til et fullverdig datasprut. Vi har montert mange sånne på Nissan, Toyota, Opel,
Ford og VW 4 syl. motorer. Opp til 400 hk vil det fungere meget bra, skal du over bør du
velge et sprut som kan kjøre sekvensiellt.

DTA E48 koster 8.500,- + evt. sensoser, triggerhjul etc.
Har og mulighet til en T3 turbo
dette burde vel gjøre susen?

#175361  av CelicaTurbo

Jeg vil tro det gjør jobben men vær forberedt på ekstrakostnader i forbindelse med montering/tilpassing av både ekstrasprut og turbo. Du er litt alene i et slikt prosjekt for jeg kjenner ikke til noen her til lands som har gjort hva du vil oppnå, så det er vel egentlig litt begrenset hjelp tilgjengelig ;)

#175470  av KinCaiD

Har skjønt det.
Men det er sikkert noen som har litt peiling på 4a-ge motorer generelt..
er jo nesten samme motoren.
Med tanke på hva den tåler osv..

#175500  av |plumbo

off topic : KinCaiD : er du ute og kjører på kvelden i helgene? ( er ofte i dala ,moelv og hamar og ragger rundt ... kunne vært gøy og sett lit på denna tralla de en gang .. ( når den er ferdig )

#175581  av KinCaiD

|plumbo skrev:off topic : KinCaiD : er du ute og kjører på kvelden i helgene? ( er ofte i dala ,moelv og hamar og ragger rundt ... kunne vært gøy og sett lit på denna tralla de en gang .. ( når den er ferdig )
off topic :
blir ei stund til jeg får begynt enda da.
Prosjektet starter ikke for alvor før om en måneds tid.
fåreløpig er jeg i kartleggingsfasen.
Kan ikke huske å ha sett en rød corolla på lenge. (hvis det er den du pleier å kjøre da)
ON topic:

Bjørnstad Bil skrev: Anbefaler deg å satse på DTA E48 da dette klarer oppgaven meget godt, og er et rimelig alternativ til et fullverdig datasprut. Vi har montert mange sånne på Nissan, Toyota, Opel, Ford og VW 4 syl. motorer. Opp til 400 hk vil det fungere meget bra, skal du over bør du velge et sprut som kan kjøre sekvensiellt.
Ble litt mere nysgjerrig på denne: DTA E48
noen som har erfaringer med denne generelt?

Trenger og info om veiv.
Er veiva til 4age 20V den samme som i 16v motoren?

#193597  av Alex

har ikke svarttoppen 170 gamp a? holder ikke det på en 1600?

#193941  av ToyRacing

Det er en i vestfold som har drivi å turbo konvertert en silver topp 20v, som han skulle ha i en WRC Corolla kopi. Veit ikke om han har blitt ferdig. Men han hadde sikkert hatt noen råd å komme med.

#194080  av |plumbo

Alex skrev:har ikke svarttoppen 170 gamp a? holder ikke det på en 1600?
vet i allefal at en 4a-gze ( kompresor magta motor) har 170hk på 1600l

#194123  av alex007

Kan ikke gi deg så mange direkte svar på det du spør om, men jeg har lest en god del om 4a-ge motoren på http://www.club4ag.com står enormt mye i informasjons sektoren og forumene der.
Også http://www.mr2oc.com har et eget underforum for 4agte motorer.
Er større sjangse for å finne svar der andre har bygget turbo på 4age før.

Lykke til, bli spennende å følge med deg videre