TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Trenger feedback pÃ¥ coilover-installasjon: Toppmutter!

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #175177  av Dr.Ling
 
Holder på å installere KW var. 3 coilovers, og har støtt på 2 problemer:

1) De originale fjærbeinstagene (evt. kalt raklestag, kyllingbein, "kaklestag", drop-links)...om det er rette navnet på staget mellom demperhuset og krengestaget (anti-roll bar)...... er ihvertfall for lange. Har funnet en noenlunde passe stagtype på Mekonomen, men har ikke montert det enda. Noen som har noen synspunkter? Jeg tenker at så lenge de er like lange på hver side, og at vinkelen mellom raklestaget og krengestaget blir omtrent 90grader, så er det greit.

2) Toppmuttern på demperstempeltoppen er jo en låsemutter, så jeg har 1 cm imellom den og karosseriet når bilen er jekket ned (var selvfølgelig tight når det ikke var vekt på dempern). Skal det være sånn? Bak er det en metallring som tres på demper toppen før muttern skal på, men det er ikke tight der alikevel. Ser for meg at hele dempern faller ned om jeg kommer til en dump, og det er kun toppmuttern tar imot. Kanskje det skal være en gummipakning der? Eller kommer det aldri til å være et problem da demperen vil være rask å skyve stempelet ut, før demperen får falt litt?

F**n det er vanskelig å skulle forklare slike ting når en ikke har det mekaniske ordforrådet i orden.
Vedlegg
staggammel.jpg
staggammel.jpg (36.86 kiB) Vist 291 ganger
stagny.jpg
stagny.jpg (64.57 kiB) Vist 299 ganger

 #175379  av mr.two
 
Du bare jekker opp armen som coiloveren sitter på slik at den treffer hullet til swaybaren.

Er det ikke slik at top-mounten er festet i 4/3 skruer ? Og stempelet går igjennom denne ? På mine c-ones står også toppmutteren med litt avstand imellom, men det funker som bare det, var slik når jeg fikk de. For meg virker det som de sitter dønn, og har ikke lagt merke til at stempelet faller ned når jeg kjører. Kan ikke helt se hvordan dette kan være mulig, fordi du vil jo uansett ha trykket fra demperen som presser stempelet opp. hmmm

 #175394  av Dr.Ling
 
Takker for svar.
Jeg tror selv det ikke skal være noe problem om toppmutteren ikke er skrudd helt ned mot karosseriet. Ellers ville det vel ikke vært konstruert som det er. Som en kompis av meg sa, "om humpen/hullet er så stort at det er fare for at stempelet faller ned, så er det andre ting du heller bør bekymre deg for.. felger etc".

Men la oss si at fjærer og demper er komprimert i en hump, og fjærene etter kompressjon skyver demperen ut igjen, bør ikke stempelet være ordentlig festet i toppen for å dempe fjærenes ekspansjon? Ellers blir det vel klikk-klakk der hver gang fjærene spretter ut etter kompressjon?

Stempelet går igjennom fjærbeinslageret på toppen ja, og lageret hviler på stempelet. Men når hjulene beveger seg ned fra karosseriet kan jeg ikke se at det er noe annet enn toppmuttern som holder stempelet igjen.

Jeg er ikke helt god når det gjelder dette, så......

Når det gjelder krengestaget vil nok de kyllingbeina fortsatt være for lange selv når det er vekt på (evt. om man jekker opp som du sier). Tror det er en god ide det med 90 grader når bilen har "nøytral" vekt, altså står på bakken. Skal finne meg passende stag.

 #175420  av mr.two
 
Dr.Ling skrev:Takker for svar.
Jeg tror selv det ikke skal være noe problem om toppmutteren ikke er skrudd helt ned mot karosseriet. Ellers ville det vel ikke vært konstruert som det er. Som en kompis av meg sa, "om humpen/hullet er så stort at det er fare for at stempelet faller ned, så er det andre ting du heller bør bekymre deg for.. felger etc".

Men la oss si at fjærer og demper er komprimert i en hump, og fjærene etter kompressjon skyver demperen ut igjen, bør ikke stempelet være ordentlig festet i toppen for å dempe fjærenes ekspansjon? Ellers blir det vel klikk-klakk der hver gang fjærene spretter ut etter kompressjon?

Stempelet går igjennom fjærbeinslageret på toppen ja, og lageret hviler på stempelet. Men når hjulene beveger seg ned fra karosseriet kan jeg ikke se at det er noe annet enn toppmuttern som holder stempelet igjen.

Jeg er ikke helt god når det gjelder dette, så......

Når det gjelder krengestaget vil nok de kyllingbeina fortsatt være for lange selv når det er vekt på (evt. om man jekker opp som du sier). Tror det er en god ide det med 90 grader når bilen har "nøytral" vekt, altså står på bakken. Skal finne meg passende stag.
Får du ikke sjekket dette med å jekke opp bilen, la demperen henge løst og dra litt i det da ? lol, får vel en viss pekepinn på om det virker fornuftig at toppmutteren er "løs" eller ikke. Jeg vil ikke tro at det betyr noe.

 #175575  av Ivar
 
Det er fjærbenslageret og toppmutteren som holder alt fast... med tankegangen din ville jeg heller vært bekymret for at demperstempelet skulle slå opp i panseret. ;)

 #175682  av Dr.Ling
 
Hehe, vet ikke om jeg blir noe klokere her. Men det blir vel rett at det er lageret og toppmuttern som holder dempertoppen på plass. Nå har jeg skiftet mening igjen; Om ikke toppmuttern kan skrues helt ned til fjærbeinslageret/toppen må ihvertfall det være en spacerskive/ring under slik at det blir helt tight i toppen.... vet ikke hvorfor settet mitt ikke kommer med dette.

Stempelet på dempern spretter jo ikke ut igjen (som jeg trodde før) etter det er sammenpresset, men den demper hvor fort (og hvor mye?) fjærene blir sammenpresset (bump eller compression), og likeledes dempes fjærekspansjonen etter kompresjon (rebound). Ved kompresjon presses undersiden av fjærbeinslageret på sporet/hylla på toppen av demperen og stempelet presses inn, og når fjærene så ekspanderer igjen presser de fjærbeinslageret oppover som presser toppmutteren oppover som igjen drar stempelet ut.

Ingen fare med panseret altså ;), og ingen fare for at demperen ramler ned, men det føles ikke behagelig at dempern har fri bevegelighet oppi der, for når muttern ikke er strammet er det ikke bare slakk opp og ned, men i alle retninger.

:?

 #175683  av Ivar
 
Dr.Ling skrev:Hehe, vet ikke om jeg blir noe klokere her. Men det blir vel rett at det er lageret og toppmuttern som holder dempertoppen på plass. Nå har jeg skiftet mening igjen; Om ikke toppmuttern kan skrues helt ned til fjærbeinslageret/toppen må ihvertfall det være en spacerskive/ring under slik at det blir helt tight i toppen.... vet ikke hvorfor settet mitt ikke kommer med dette.

Stempelet på dempern spretter jo ikke ut igjen (som jeg trodde før) etter det er sammenpresset, men den demper hvor fort (og hvor mye?) fjærene blir sammenpresset (bump eller compression), og likeledes dempes fjærekspansjonen etter kompresjon (rebound). Ved kompresjon presses undersiden av fjærbeinslageret på sporet/hylla på toppen av demperen og stempelet presses inn, og når fjærene så ekspanderer igjen presser de fjærbeinslageret oppover som presser toppmutteren oppover som igjen drar stempelet ut.

Ingen fare med panseret altså ;), og ingen fare for at demperen ramler ned, men det føles ikke behagelig at dempern har fri bevegelighet oppi der, for når muttern ikke er strammet er det ikke bare slakk opp og ned, men i alle retninger.

:?
Det skal ikke være noe slakk der. Hvis du irriterer deg mye over dette bør du nok sette inn en liten spacer/stoppskive.

 #175718  av Dr.Ling
 
Ok, jeg er nok ikke et mekanisk geni. Hadde noen fortalt meg at det skal noe inni hilvitte med kraft til å få en splitter ny låsemutter nedpå, så hadde jeg ikke hatt dette "problemet". 60nm my ass! Står i brukerveil. at man ikke skal bruke muttertrekker og ikke trekke til med mer enn 60nm, men ihvertfall fremme kommer man ikke til med fastnøkler for å stramme skikkelig, og da hjelper det lite at man klarer å holde mot på toppen. Tar ikke sjansen på å holde rundt selve stempelet med noe.

Med senkefjærene kom man til et spor når bilen stod på alle 4, men på coiloverne snurrer det bare uendelig når man strammer til. Må nok innom en bensinstasjon / verksted å få trukket disse til skikkelig med muttertrekker før jeg er fornøyd.

Problem solved.

:oops: Fant forresten fjærbeinstagene som fulgte med coiloverne.... i esken! De lå inni isopor-paddingen.... ehh :oops: Til mitt forsvar stod det ingen ting om nye stag i brukerveiledningen, bare at man skulle bruke originale fjærbeinslager......