Holder på å installere KW var. 3 coilovers, og har støtt på 2 problemer:
1) De originale fjærbeinstagene (evt. kalt raklestag, kyllingbein, "kaklestag", drop-links)...om det er rette navnet på staget mellom demperhuset og krengestaget (anti-roll bar)...... er ihvertfall for lange. Har funnet en noenlunde passe stagtype på Mekonomen, men har ikke montert det enda. Noen som har noen synspunkter? Jeg tenker at så lenge de er like lange på hver side, og at vinkelen mellom raklestaget og krengestaget blir omtrent 90grader, så er det greit.
2) Toppmuttern på demperstempeltoppen er jo en låsemutter, så jeg har 1 cm imellom den og karosseriet når bilen er jekket ned (var selvfølgelig tight når det ikke var vekt på dempern). Skal det være sånn? Bak er det en metallring som tres på demper toppen før muttern skal på, men det er ikke tight der alikevel. Ser for meg at hele dempern faller ned om jeg kommer til en dump, og det er kun toppmuttern tar imot. Kanskje det skal være en gummipakning der? Eller kommer det aldri til å være et problem da demperen vil være rask å skyve stempelet ut, før demperen får falt litt?
F**n det er vanskelig å skulle forklare slike ting når en ikke har det mekaniske ordforrådet i orden.
1) De originale fjærbeinstagene (evt. kalt raklestag, kyllingbein, "kaklestag", drop-links)...om det er rette navnet på staget mellom demperhuset og krengestaget (anti-roll bar)...... er ihvertfall for lange. Har funnet en noenlunde passe stagtype på Mekonomen, men har ikke montert det enda. Noen som har noen synspunkter? Jeg tenker at så lenge de er like lange på hver side, og at vinkelen mellom raklestaget og krengestaget blir omtrent 90grader, så er det greit.
2) Toppmuttern på demperstempeltoppen er jo en låsemutter, så jeg har 1 cm imellom den og karosseriet når bilen er jekket ned (var selvfølgelig tight når det ikke var vekt på dempern). Skal det være sånn? Bak er det en metallring som tres på demper toppen før muttern skal på, men det er ikke tight der alikevel. Ser for meg at hele dempern faller ned om jeg kommer til en dump, og det er kun toppmuttern tar imot. Kanskje det skal være en gummipakning der? Eller kommer det aldri til å være et problem da demperen vil være rask å skyve stempelet ut, før demperen får falt litt?
F**n det er vanskelig å skulle forklare slike ting når en ikke har det mekaniske ordforrådet i orden.
Vedlegg
