TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• sporings stoff til olje?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #176135  av sleeper

Sliter VELDIG med at bilen min lekker olje ned på DP`n min... men etter og ha hatt dette problemet mitt i 2 år uten og finne ut av det så har jeg gått tom for ideer til hvor det kan komme fra..
har hatt mange andre til og se på det også, men ingen finner ut av det...

problemet er at det kun lekker (ivertfall ganske mye mer oljelekasje) ved over 3500rp, så jeg kan ikke se hvor det kommer fra.. det er ikke mye men det er nok til at det ryker fra DP`n hele tia etter at eksosen har blitt varm.. :evil:

har hatt ALLE ting foran motoren min opp 4-6 ganger uten og fått fikset problemet, så nå er jeg JÆVLIG oppgitt!

så det jeg lurte på var om noen vet om det finnes noe sporingstoff som kan tilsettes i olja som gir en sterk farge der det lekker fra? sånn at jeg ser klart og tydlig hvor det kommer fra?

#176206  av Biggen

Hmmmm... Lurer på om jeg har det samme problem.
Har olje lekasje, og "tror" det kommer i fra turbo oljeforskyning/retur røret. Men er ikke sikker. Vanskellig å se bak i der!!! Jeg lurte på å bytte hele røret. Har du forsøkt det?

#176215  av sleeper

ja, jeg har tatt det av noen ganger og sjekket det
det virker ikke som det er der det komer fra, fordi det røret er helt tørt..!?
 #176243  av 2000celica

sleeper skrev: så det jeg lurte på var om noen vet om det finnes noe sporingstoff som kan tilsettes i olja som gir en sterk farge der det lekker fra? sånn at jeg ser klart og tydlig hvor det kommer fra?
Jeg jobber med NDT (Non Destructive Testing), og jeg tror jeg ville prøvd med en oljebasert penetrant væske, denne er dyp rød av farge.
Du kan også kombinere denne med bruk av fremkaller, dvs en spraybox med oppløst krittpulver. Dette sprayes på de områder du vil undersøke for lekkasjer, og virker på den måten at den trekker til seg penetrantvæske som ligger i sprekker.
Har aldri hørt om denne bruken før, så det måtte sjekkes at det ikke gjør noen skade med dette tilsatt i oljen.
Kunne også brukt fluoriserende penetrant, og funnet lekkasjen ved bruk av UV-lys.
Du kan lese mer på http://www.ndt.no

#176302  av sleeper

har hørt om denne fluoriserende vesken... vet du hvor det går an og få kjøpt dette?

#176317  av 2000celica

Du kan prøve Nordisk Sveiseinspeksjon as
Ryesgt 28
3255 Larvik
tlf 91 15 31 01
Eneste NDT firmaet jeg vet om på dine kanter, men det betyr ikke at det ikke finnes andre som har :) Tror man kan få kjøpt hos velassorterte verktøy/jernvarehandlere.

#176347  av sleeper

okay, skal høre med de til mandag..

hvis det er noen andre som har noen gode tips så er det bare og skrike ut! :D