TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• meget høyt turtall ved kald motor

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #175743  av Supra2JZ-GE

hei supra venner, har ett lite problem, når jeg starter opp motoren når den er kald går den rett opp til 1800 omdreininger, og detter sakte etter som den blir varm ned til 1000 omdreininger, og det ligger den på når den er varm, har noen en anelse hva som gjør dette? motoren er en 2jz-ge og lurer på om noen her inne kan skaffe en manual til 94 modell supra med elektriske tegninger til hele bilen, toyota sier den har gått ut av produksjon..... takker så mye for all hjelpen jeg kan få

#175752  av Andy_Celica

Det er jo en autosjåk som slår seg på når motoren er kald, ikke noe uvanlig med dette.

Celicaen min er oxo sånn, opp på ca 1500 når den er kald og ned på 800 når den er varm.
 #175830  av @lpher

Supra2JZ-GE skrev: hei supra venner, har ett lite problem, når jeg starter opp motoren når den er kald går den rett opp til 1800 omdreininger, og detter sakte etter som den blir varm ned til 1000 omdreininger, og det ligger den på når den er varm, har noen en anelse hva som gjør dette?
1800/1000 er litt vel høyt ja...1200-1300 for så å gå ned til 700-800 er vel mer normalt...på TT ihvertfall :)
Supra2JZ-GE skrev: motoren er en 2jz-ge og lurer på om noen her inne kan skaffe en manual til 94 modell supra med elektriske tegninger til hele bilen, toyota sier den har gått ut av produksjon..... takker så mye for all hjelpen jeg kan få
Har du forhørt deg med en Toyota-forhandler MED Supra-kompetanse da? De finnes faktisk...men jeg vet ikke om noen av disse befinner seg i nærheten av deg da :)

Vet man kan "få tak i" disse bøkene enda...via andre kanaler :) Jeg står på farten ned til Våler nå...men kan sjekke opp litt over helga om det øsnkes :)

#175864  av Supra2JZ-GE

vet det er autochocke på den, men som alpher sier er det veldig unormalt med 1800 kald og 1000 varm, celicaen jeg hadde var slik du sa 1200 kald og 800 varm..... lurte på om jeg kanskje måtte bytte iscs valven.......

hadde vært topp om du sjekket litt rundt angående di bøkene ja :)

#176153  av @lpher

Supra2JZ-GE skrev:
hadde vært topp om du sjekket litt rundt angående di bøkene ja :)
Will do...når jeg kommer tilbake til Trondheim :wink:
 #177821  av Jarmund

Supra2JZ-GE skrev:hei supra venner, har ett lite problem, når jeg starter opp motoren når den er kald går den rett opp til 1800 omdreininger, og detter sakte etter som den blir varm ned til 1000 omdreininger, og det ligger den på når den er varm, har noen en anelse hva som gjør dette? motoren er en 2jz-ge og lurer på om noen her inne kan skaffe en manual til 94 modell supra med elektriske tegninger til hele bilen, toyota sier den har gått ut av produksjon..... takker så mye for all hjelpen jeg kan få
mulig feil med turtalls sensor kanskje!? Hadde en gang dritt på luftmengdemåler på en sur ford, men da ble turtallet for lavt og bilen stoppet i ny og ne,
men kan jo sjekkes det og. Har ingen erfaring med din type motor.

#178030  av mr.ourom

Rengjøring av stepping motor som regulerer tomgang kan du sjekke og grunninnstiling av tenning.Kan være at noen har vært og fiklet med fordeler og da vil tomgangen bli for høy ved kald motor.Bruk en tenningslampe og koble til en kabel på diagnosestikker. Prosedyre står angitt under panser. Grundinnstilling og rengjøring av gasspjeld kan også være et godt tips. Lykke til.