TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• røyk fra motorrom

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #1752  av CelicaTurbo

jeje, dette ser ikke bra ut. Det steg masser av røyk ut av motorrommet når jeg besøkte foreldrene i kveld. Så ut til at noe var veeldig varmt nedi der, og fra området rundt turbo på eksos siden og eksos manifolden så kom røyken (tilsynelatende).. jeg sjekket kjøleveske og ekspansjonstanken var tom mens radiatoren tok ikke så veldig mye, en halv liter maks, sikkert ikke mer enn en kvart liter. Kjørte motoren litt med radiatorkorken av og vannet steg sakte oppover men ikke noen tegn til luft nedi der.. kjørte bilen en liten tur og den virket bra, kjørte en litt lengre tur senere på kvelden og den røk littegranne men det så ut til at det var noe kjølevekse søl fra tidligere kvelden som fordampet fra manifolden og området rundt.. kjørte hjem igjen en lengre tur på ca 2-3mil, rundt halvveis stoppet jeg i lyskryss og da kom det ingen røyk så jeg ble skikkelig lettet.. mens når jeg kom hjem så seg det røyk ut fra under panseret igjen.. vel, åpnet opp og tittet nedi men så ikke hvor det kom fra pga at det var mørkt, men etter en liten stund begynte det å komme en svak koke-lyd fra området rundt turboen igjen..

radiatoren var helt full med kjøleveske, men jeg har lagt en avis under hele motoren nå for å se om det lekker et sted.. :(

ellers, det virker egentlig ikke som om selve motoren er varm for temp nålen står som den alltid pleier å stå, og selv når det ryker for fullt så starter også motoren som et skudd, normalt ville vel en alt for varm motor hatt problemer med å flytte stemplene i sylindrene?

så, noe alvorlig gode tips til hva dette kan være da? kanskje en sprekk i kjølerøret til turboen? :? vel, skal få tatt en skikkelig titt i morgen i dagslys men jeg gleder meg ikke akkurat..

#1778  av Bjørn E

Hmm.... kan da vere litt av hvert det. Men er vel helst bare en gammel kjøleslange som lekker. Kunne vere at termostaten henger, men da burde du sett det på temp-måleren. Regner med at du ser hva det er når det lysner! Lykke til ihvertfall :)

#1781  av CelicaTurbo

har funnet ut hva det er: det er en kjøleslange som enten går inn i turboen eller går inn i blokken rett under turbo for det lekker kjølevann slik at det renner ned siden av motoren. Dvs at jeg ser at det drypper fra kanten av oljepannen og ned ved siden av eksosrøret under katalysator. Og all røyken kommer nok da garantert av at dette kjølevannet koker vekk og ikke at motoren er overopphetet, heldighvis. Faktisk er det ingen røyk før jeg stopper å kjøre, dvs at fartsvind enten holder ting kjølig slik at kjølevannet ikke koker når det drypper eller så merkes det bare ikke.. har også funnet ut at om jeg kjører ytterst forsiktig og holder meg unna motorveier eller andre måter at turboen jobber så røyker ikke bilen når jeg parkerer den..

så, det drypper bare en dråpe pr sekund så lekasjen er minimal. Da antar jeg at motoren er trygg men det må allikevel fikses snart og jeg kan jo ikke kjøre rundt slik. Og det kommer nok til å bli dyrt å la toyota gjøre dette ja :(

#1817  av MR2PÃ¥l

:? Det er sikkert den slangen amerikanerne kaller The hose from Hell på forumet deres. Kjøleslangen der er svak.

MR2PÃ¥l :wink:

#1830  av CelicaTurbo

snakket med en fyr og han mente at den slangen stod på andre siden av motoren.. men det er flere kjølerør der i området som kan ha røket.. skal snakke med Toyota i morgen og høre om de vil ta inn bilen for å titte på den nå eller om jeg må vente litt (er avhengig av å kunne betale verkstedet med giro pga at jeg ikke får lønn før neste uke men er usikker på om de godtar det som betaling)..