TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Celica GT MK6 (+/-'er?)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #178450  av Geir

Kan noen på dette forumet ramse opp de positive og eventuelle negative sidene ved denne bilen?

Jeg vet det er en 2 liter med 175 hk, fwd og at den kan fås med klima, skinn ++. Hva med kjøreegenskapene? Har bilen noen kjente feil eller svake punkter?
Sist redigert av Geir den 05 jun 2006 14:42, redigert 1 gang totalt.

#178460  av Tomera

Samme motor som MR2 GT-i 2,0 og Carina GT-i.
3S-GE motor. Denne går gått, men har litt daut eksplosjonspunkt etter min mening! Jevnt å fint drag hele veien! Går gått på høye turtall! Ellers er bilen morsom å kjøre, og fint ballansert! En god del morsommere enn den ''kjedlige'' 1,8 litern! Er vell ikke noen spesielt svake punkter med denne bilen, da alt stor sett er gjennomprøvd og av god kvalitet.
Tror du kan få det mye morro i en slik bil ja!
Har vertfall ikke hørt om noen bakdeler med denne bilen, eneste at den kan gi ett litt ''billig'' inntrykk i cupèen med litt for mye bruk av plast, men synes den er fin nok innvendig i grunn!

Poster med ett bilde av en Celica GT-i i gult! :wink:
Vedlegg
Celica GT-i 1994.jpg
Celica GT-i 1994.jpg (37.46 kiB) Vist 541 ganger

#178463  av elsatani

Må si jeg er i tvil om jeg skal gå for mk5 eller mk6 gti... Hadde det ikke vært pengene det sto om hadde det ikke vært såå vanskelig :)

#178488  av CelicaGT

HAr hatt st202 og den funka fint. Einaste minuset var litt stive priser på understells deler. Min hadde lsd gear kassa, veit ikkje om dette var standa på alle st202.
Ellers er det å sjekke vanlige punkt før bilkjøp.
Ville gått for mk6, da dette tross alt er ein nyare modell enn mk5 :-)

#178509  av Geir

Takker for alle svar hittil. Det er mk6 jeg 'går for'. Hadde vært enklere om jeg skrev det i emnefeltet, merker jeg ;)

Vet noen hvor mye en GT4 frontfanger koster? Syntes den ser bedre ut enn den originale frontfangeren på GT'en.

#178513  av Tomera

Geir skrev:Takker for alle svar hittil. Det er mk6 jeg 'går for'. Hadde vært enklere om jeg skrev det i emnefeltet, merker jeg ;)

Vet noen hvor mye en GT4 frontfanger koster? Syntes den ser bedre ut enn den originale frontfangeren på GT'en.
Er usikker på pris rundt denne, men tror du må ha GT-4 panser også, da formene fra panseret fortsetter på fangeren. Disse formene har ikke std Celica panser. En kamerat sin std 1,8 Celica MK6 ble bygget om med panser og fanger. Han kjøpte også heveklossene til spoileren. Ble tøft! Men blir jo litt kostbart med nytt panser da!

#178631  av Geir

Tomera skrev:Er usikker på pris rundt denne, men tror du må ha GT-4 panser også, da formene fra panseret fortsetter på fangeren. Disse formene har ikke std Celica panser. En kamerat sin std 1,8 Celica MK6 ble bygget om med panser og fanger. Han kjøpte også heveklossene til spoileren. Ble tøft! Men blir jo litt kostbart med nytt panser da!
Da får jeg nok legge planene om å bytte frontfanger på hylla foreløpig. Å skaffe en slik bil blir ikke noe problem, og pengene er på plass, så jeg håper jeg rekker å nyte noen turer før sommeren er over :)

Det blir litt av en forskjell å gå fra en 84 mod Corolla med 84 hk (som idag sikkert er rundt 50 hk, hehe...) til 175hk, klima, skinn og andre frynsegoder!

#178640  av kaimagne

Den største fordelen med denne kontra den tilårskomne Corollaen er kjøreegenskapene. Den har veldig gode kjøreegenskaper, og hvis du kliner til med senkesett, så blir det enda mye bedre. Det er kanskej det første jeg ville råda deg til, om den er kliss original. Og kanskje et åpent luftfilter, ja og så må du jo ha ... osv osv osv ;)

#178642  av Geir

Dersom bilen ikke er senket må det kjøpes inn senkesett. Hvor er det rimeligst å få fatt på godkjente senkefjærer eller senkesett til denne bilen her til lands? Har surfet litt på det i en times tid, men føler ikke jeg får god nok oversikt. Sier ikke nei takk til et par nettadresser om noen har det :)

Åpent luftfilter er selvfølgelig et must, men om den er original må den senkes og få felger først ;)

#178655  av Zepticon

Geir skrev:Dersom bilen ikke er senket må det kjøpes inn senkesett. Hvor er det rimeligst å få fatt på godkjente senkefjærer eller senkesett til denne bilen her til lands? Har surfet litt på det i en times tid, men føler ikke jeg får god nok oversikt. Sier ikke nei takk til et par nettadresser om noen har det :)

Åpent luftfilter er selvfølgelig et must, men om den er original må den senkes og få felger først ;)
Jeg ville prioritert anderledes...

1 -- Luftfilter koster fra 500-1500kr
2 -- Senkesett fjærer og 4xKoni 6-8000kr(?)
3 -- Felger med Dekk 10-20.000kr

Punkt 2 og 3 avhenger av hvordan felger som følger med :wink:

#181970  av Geir

Nå har jeg testet en GT (94 mod), og jeg har blandede følelser.

Jeg har idag en 84 mod Corolla (1.6 DX). Er det normalt at GT'en er såpass dau fra 0-5000 rpm at det føles som om det ikke skjer noe som helst? Bilen jeg testet blir ikke kjøpt uansett pga div rust og dårlig vedlikehold fra eieren, men kan den ha vært ekstremt daukjørt? Det skjedde "litt" fra 5-6000 rpm og oppover, men jeg burde da føle det drar mer når jeg er vant til en bil som pr. idag sikkert ikke har mer enn 40-50 hk på hjula?

Kunne noen her forsøkt å forklare hvordan denne bilen bør dra, eller hvordan motoren bør gå? I motorrommet var alt helt rent, uten oljesøl eller noe snusk på bunnplata osv. Den hadde ikke gått mer enn 130k km...

#181996  av Speeder

Det er ikke noe voldsomt drag i denne motoren i bunn, men dau er den ikke. Nå har ikke jeg så veldig mye annet å sammenligne med; Men litt kvikkere en min Vectra 2.0 fra bunn, og sammenlignet med min fars corolla holder det med kvart gass...

Når du runder 5000rpm vil du høre en variasjon i lyden og bilen drar meget godt mellom 5 og 7,2k omdreininger.

#182058  av MinuX

Går jo ann å prøve en annen GT (94 mod)? mulig den du har prøvd er dau....