TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Erfaring med senkefjærer

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #178458  av BrennaRacing

Har tenkt til å gå til innkjøp av senkefjærer snart...Har lenge hatt lyst på Tein fjærer som senker 39 foran og 43 bak, men siden jeg har kjøpt meg 18" felger så blir kanskje det litt mye??

Noen som har 18" og senking her som kanskje kan slenge ut et bilde å fortelle litt om fjærene :D

#178459  av Ivar

Christian har erfaring med dette.
 #178465  av perchr

BrennaRacing skrev:Har tenkt til å gå til innkjøp av senkefjærer snart...Har lenge hatt lyst på Tein fjærer som senker 39 foran og 43 bak, men siden jeg har kjøpt meg 18" felger så blir kanskje det litt mye??

Noen som har 18" og senking her som kanskje kan slenge ut et bilde å fortelle litt om fjærene :D
tenkt på det samme jeg også! med de teinfjærene.. har 17" jeg da, så går sikkert fint :D

#178466  av Neemi

Har 18" og Apex 35(?)mm fjærer.
De satt på bilen når jeg kjøpte den så er usikker på størrelsen.
Nærmeste jeg har kommet å måle er å stå mellom SW20 (30mm) og Firewalk (40mm) og funnet ut at bilen min ligger midt i mellom ;)

#178476  av Ivar

Neemi skrev:Har 18" og Apex 35(?)mm fjærer.
Nærmeste jeg har kommet å måle er å stå mellom SW20 (30mm) og Firewalk (40mm) og funnet ut at bilen min ligger midt i mellom ;)
Det er kanskje en smule interessant å vite litt mer enn diameteren på felgen i høyden. Dekkstørrelse, felgbredde, ET, etc.

#178495  av kake

Jeg har Tein fjærene som du nevner, kombinert med Kyb Agx dempere. Utseendemessig ser de veldig bra ut sammen med 17" hjul. Til å senke 4cm (som er rundt maks på SW20 understellet, ellers blir geometrien ødelagt, samt fjæringsveien for liten.) så er de egentlig på den myke siden, selv om de er progressive og rundt 30% stivere enn originalfjærene. Det jeg liker med Tein'ene, er at det er lett å flytte vekta til forhjula ved bremsing og motsatt ved akselrasjon. Du kjenner hva bilen driver med og du har kontroll på hekken. De matcher bra i sammen med de originale krengestagene også. Vil ikke anbefale komboen om du kjører mye på dårlig vei da, men da hadde du vel ikke kjøpt 18'ere heller :) Eneste innvendig jeg har mot de egentlig er at det som så mye annet fra Japan ikke finnes Tüv godkjenning, slik at du ikke får det godkjent her til lands. Helt latterlig, men det er en annen diskusjon...

Hvordan de vil fungere sammen med 18" lisser vet jeg ikke, men går du for Gule Koni eller AGX'er f.eks så burde du iallefall få kontroll, selv med så store hjul.

Husk iallefall og kutt demperstopperne eller kjøp de fra '93+ om du går for Teinene, ellers vil du nok riste i stykker :-)

#178533  av lasse

Går sikkert greit med 18" også, men som Kake sier så bør du enten kappe demperstopperne eller kjøpe rev 2 mansjetter.
Med -91 mansjettene slår du nedi HELE tiden, selv de slakkeste fartsdumper blir et mareritt...

Har kjørt med disse fjærene og 17" siden i fjor sommer med original dempere, ikke helt å anbefale, da de ble slitne veldig fort...
Byttet til gule koni og 92+ mansjetter for et par uker siden, de fungerer veldig fint sammen med fjærene, vil anbefale å bytte til nye dempere samtidig, så slipper du å gjøre jobben to ganger.

#178541  av Neemi

Ivar skrev:
Det er kanskje en smule interessant å vite litt mer enn diameteren på felgen i høyden. Dekkstørrelse, felgbredde, ET, etc.
Det står skrevet i ca to-tre andre tråder hvor jeg og Brennaracing har pratet om felger/understell så det tenkte jeg igrunn han kanskje hadde fått med seg til nå.

Men for ordens skyld:

7x18" ET42 på 215/35 hele veien.
Kyb AGX dempere og Apex senkefjærer.

#178654  av Ivar

Neemi skrev:
Ivar skrev:
Det står skrevet i ca to-tre andre tråder hvor jeg og Brennaracing har pratet om felger/understell så det tenkte jeg igrunn han kanskje hadde fått med seg til nå.

Men for ordens skyld:

7x18" ET42 på 215/35 hele veien.
Kyb AGX dempere og Apex senkefjærer.
Jeg har ikke fått det med meg tidligere og jeg leser andres tråder blant annet for å plukke opp know-how. Takk. ;)

#178733  av BrennaRacing

Takk for all hjelp...Jeg hadde tenkt til å bare kjøpe fjærer i første omgang, men da er det kanskje ikke vits??

Men hvor mye må man ut med for nye dempere da??

#178873  av lasse

Like greit å kjøpe dempere samtidig ja, hvis ikke så blir du nok nødt til å gjøre det om et halvt år eller noe, og da må jo samme jobben taes på nytt...

Gule koni koster ihvertfall 6100,- inkl moms for 4 stk hos rodin & co på skedsmokorset, men prisen blir en annen om du får noen til å ordne en kontantrekvisisjon til deg (noen som jobber på et verksted eller noe) jeg betalte 4600,- ihvertfall...

#178878  av BrennaRacing

lasse skrev:men prisen blir en annen om du får noen til å ordne en kontantrekvisisjon til deg (noen som jobber på et verksted eller noe)
Hva er det egentlig?? Kjenner en som jobber på Toyota, får han fiksa no??

#178900  av lasse

Kan jo høre med han, er egentlig bare en lapp som sier at du skal handle der for verkstedet kontant, og da får du rabatten dems...

#178901  av Neemi

lasse skrev:Like greit å kjøpe dempere samtidig ja, hvis ikke så blir du nok nødt til å gjøre det om et halvt år eller noe, og da må jo samme jobben taes på nytt...

Gule koni koster ihvertfall 6100,- inkl moms for 4 stk hos rodin & co på skedsmokorset, men prisen blir en annen om du får noen til å ordne en kontantrekvisisjon til deg (noen som jobber på et verksted eller noe) jeg betalte 4600,- ihvertfall...
For 7000 får du jo D2 coilovere da.

#178905  av BrennaRacing

Da får jeg nesten høre med han da....Men er det så vanlig at de har rabatt på sånne type deler da??

Neemi: Så også at de hadde D2 coilovere hos kompletthjul.no til den prisen...Det er jo utrolig billig da...