TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvilken turbo er best?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #178781  av FireWalk

nå sender jeg inn min oppgraderte orginale turbo til overhaling for 3. gang (garanti).

Jeg har begynt å tenke på å skaffe meg en ny turbo. Nå har jeg vært uten bil i snart en måned pga dette turbo problemet.. og før jeg vet ordet av det så er denne sommeren også over.

Derfor lurer jeg på å kjøpe meg en ny turbo, også kan jeg heller ha den orginale som backup dersom noe skulle skje en annen gang.

Men hvilken turbo er best?

Jeg har kikket på et par alternativer...

1. ATS sin TD06 virker jo som en grei turbo, da blir det i så fall et kit med dp osv.

2. en T3/T4 - kit.

begge løsninger har ekstern wastegate.

det er de to jeg vet om som kan være aktuelle? noen andre forslag?
har kikket litt på SSautochrome sine turboer og. de er jo latterlig billige, men noen sier at de faktisk funker fint, og har kjørt 10.000 miles på dem uten problemer, mens andre sier de er noe dritt. Det påfallende er jo at ingen av de som snakker dritt om dem har noe first hand experience med dem... virker litt som en rykteflom som har gått ut av kontroll det der.

Men så igjen, man får ofte det man betaler for.. så jeg heller egentlig mest mot ATS sin td06 ( http://www.atsracing.com ) eller en t3/t4... dette blir jo rimelig dyrt, så her blir det nok å ta opp et lån. Men heller det enn å gå hele sommeren uten bil.

Så hva tror dere? hva burde jeg gå for?

Har jo fra før følgende modifikasjoner:

Datasprut /m Map sensor.
dp/Nytt eksos-anlegg hele veien
Apexi Luftfilter
Greddy intercooler
vann/metanol innsprut
hks bov.
distributorless - megaspark med 2 doble coiler.

har planer om nytt bensinsystem også, så det kan være greit å ha en turbo som vil være kapabel til eventuelle fremtidige mål?

#178787  av Larsen

Fra fensport
Garrett GT28 - Internal Wastegate, complete with actuator & Flange, exhaust & Oil drain flanges.

*Guide:- Our entry level garrett turbo, is ideal for cars which have outgrown the CT series power output, but still don`t want the lag associated with the larger turbo kits. 1 bar boost is available from 3,400 rpm, for power outputs up to 420bhp.

£995.00
Sikker mulig å få dette rimligere andre steder også. Denne så slipper du å sveise hull i manifoilen for ekstern wastegate.

#178791  av Master

T3/T4 er bare definisjonen av flensen til manifolden hvis jeg ikke tar feil. Det fins utallige turboer som er laget for å passe den standarden. Altså ikke en spesiell turbo

#178795  av FireWalk

Jeg tenkte på denne: http://www.koracing.net/products.html

KO racing sin street brawler.

eller ats Racing sin TD06: http://www.atsracing.net/ats_racing_td0 ... er_kit.htm

utingen er jo at da er jeg oppe i 2300 dollar på et øyeblikk.. også kommer frakt i tilleg. Må uansett ha ny downpipe også med ny turbo.

Men om jeg først skal ha ny turbo så skal det gjøres skikkelig. Har også alltid hatt lyst på en ekstern wastegate. Få litt mer lyd ut av kjerra :)

Tok av turboen min og kjørte en tur isted.. du verden for en hærlig lyd! :) Og akk så lite drag.. hehe..

#178816  av CelicaTurbo

skal du ha noe pålitelig bør du nok sette pengene til det og kjøpe noe som er nytt, men, regn med leveringstid og litt monteringsarbeide og sommeren går fort ;) Både TD06 og Street Brawler er turboer av lignende toppeffekt og jeg er usikker på hvem av de som har mest å by på, men de begge er i stand til å gi over 400hk i motor som er modifisert litt mer enn standard. TD06 er en gjennomprøvd turbo som skal spoole senere enn orginalt men kommer med et skikkelig kick, Street Brawler er et vesentlig mer moderne turbo og spooler tilnærmet like bra som orginalturbo og har et bredere spekter av effekt enn td06. Kjøp 46-trim av denne i så tilfellet for det har vist seg at 50-trim har minimalt ekstra å by på men spooler noe senere opp..

#178825  av FireWalk

CelicaTurbo skrev:skal du ha noe pålitelig bør du nok sette pengene til det og kjøpe noe som er nytt, men, regn med leveringstid og litt monteringsarbeide og sommeren går fort ;) Både TD06 og Street Brawler er turboer av lignende toppeffekt og jeg er usikker på hvem av de som har mest å by på, men de begge er i stand til å gi over 400hk i motor som er modifisert litt mer enn standard. TD06 er en gjennomprøvd turbo som skal spoole senere enn orginalt men kommer med et skikkelig kick, Street Brawler er et vesentlig mer moderne turbo og spooler tilnærmet like bra som orginalturbo og har et bredere spekter av effekt enn td06. Kjøp 46-trim av denne i så tilfellet for det har vist seg at 50-trim har minimalt ekstra å by på men spooler noe senere opp..
Det var informativt. Takker! Var tenkt å gå for 46 trim i så fall, kommer ikke til å begi meg ut på noe tilnærmet markus prosjekt her uansett.

Ang Wastegaten, jeg ser at kitet til ATS har en åpen løsning der wastegate-røret går rett til friluft?

vil ikke dette lage noe hinsides med frieksos lyd?...

#178875  av Larsen

FireWalk skrev:

Det vil jo bare skje da du gir gass da, ettersom wastegaten bare er åpen under trykk.

#178948  av FireWalk

Larsen skrev:
FireWalk skrev:

Det vil jo bare skje da du gir gass da, ettersom wastegaten bare er åpen under trykk.
Ja det er jo klart. Men street browleren spooler seg opp like kjapt eller raskere enn orginal turboen vist nok, så da blir det nok til at det blir litt bråk likevel, med unntak av under bykjøring.

Er littnysgjerrig på hvordan lyden av denne vil bli.. vil det høres ut som en traktor eller hva?

det er nemlig billigere med en slik løsning.. Men å kjøpe uten å ha hørt lyden først er liksom litt sjansespill.. er vel ikek værre enn at man kan sveise til og få den inn på downpipen igjen i ettertid om det skulle bli fælt, men virker som om noen faktisk liker denne lyden og så.. er det noen som har noen erfaringer?

#178961  av CelicaTurbo

lyden av åpen wastegate er ganske ekstrem, dvs Markus sin bil har f.eks dette og det høres godt for publikum når han gir på bortover rettstrekken men det oppleves ikke som spesiellt annerledes enn grov og rå eksos når man sitter inni bilen. Men, med tanke på at du allerede har fått oppmerksomhet fra politiet flere ganger (som den gangen de mente du har burnet som en galning mens det egentlig var kjølevann som forbrant i motoren ;) ) så er det kanskje greit å ikke tiltrekke seg så alt for mye oppmerksomhet. En åpen wastegate tiltrekker seg en del oppmerksomhet når du gir på, for ikke å snakke om at du bør kjenne noen som tar eu-kontrollen med dugg på brillene om du velger en slik løsning :lol: Det er ikke værre enn å få sveist returen fra wastegate inn i downpipe igjen..

#179045  av tojo

Her er endel turbokit: http://www.horsepowerfreaks.com/price/T ... Turbo_Kits

Noen her som har testet Blitz eller Power Enterprise turbokit?

#179055  av FireWalk

ok. Ja EU kontroll er ikke noe problem.

Men jeg syntes uansett det ser litt skummelt ut når røret bare går rett ned slik som det der. Kommer det ikke stikkflammer ut av det røret der av og til da? er det så heldig at flammene slikker under bilen, under plast coverene og bunnpanna der? syntes det hele virker litt sånn lite gjennomtenkt? eller er det 0 fare?

grunnen til at jeg lurer er egentlig fordi det er ca 100 dollar billigere for en åpen løsning enn for en løsning der det går tilbake til dp.

I værste fall er det jo som celicaturbo sier ikke værre enn å forlenge røret litt og sveise det inn i downpipen igjen om det skulle bli for gale.

#179126  av sindrejl

http://www.fensport.com/
der får du rene turbo upgrades eller hele kit :)
 #179220  av BT-GTI

FireWalk skrev:.

har kikket litt på SSautochrome sine turboer og. de er jo latterlig billige, men noen sier at de faktisk funker fint, og har kjørt 10.000 miles på dem uten problemer, mens andre sier de er noe dritt.
ehh DU burde IKKE satse på noe som KAN være noe dritt. med din uflaks på denne fronten ville jeg satset på noe som holder mer enn noen måneder. jeg ville heller kosta på meg noe sikkelig isteden for at alt går til Irak..(helvet#) igjen...
 #179227  av FireWalk

BT-GTI skrev:
FireWalk skrev:.

har kikket litt på SSautochrome sine turboer og. de er jo latterlig billige, men noen sier at de faktisk funker fint, og har kjørt 10.000 miles på dem uten problemer, mens andre sier de er noe dritt.
ehh DU burde IKKE satse på noe som KAN være noe dritt. med din uflaks på denne fronten ville jeg satset på noe som holder mer enn noen måneder. jeg ville heller kosta på meg noe sikkelig isteden for at alt går til Irak..(helvet#) igjen...
hehe.. helt sant.. snuste litt på dem, men fant ut at det var best å styre unna.

Har 90% bestemt meg for KO racing sin løsning med t3/t4.. :)