TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Widebody prosjektet fortsetter (Edit, 16/3)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#179080  av MR2WideBody

Poppe1 skrev:kjøp ei flaske startgass, la bilen stå på tomgang, og sprut gass ved vakumslangen, går den opp på turtall, er det vakumlekkasje!
Det har jeg allerede gjort, og jeg har sjekket lmm og den er i orden ifølge multimeteret mitt og BGB, har også fiklet litt med TPS sensoren, men ble liksom ikke helt klok på den, så jeg skal dra ut å fikle litt til med den nå.

Også lurer jeg litt på om coilen min ikke er helt god, så jeg skal bytte den idag også så jeg får luket vekk hva det hvertfall ikke er

Men tusen takk for tips så langt

#179246  av MR2WideBody

noen som kan tyde denne bedre enn meg?
Mener på at det må være AFM'en som kødder med meg, får også feilkode 24 og 31

"INTAKE AIR TEMPERATURE SENSOR SIGNAL--OPEN OR SHORT IN INTAKE AIR TEMP. SIGNAL"
"MANIFOLD AND/OR AIRFLOW METER SENSOR SIGNAL CIRCUIT"

Har resatt ecu sikkert 100 ganger de siste ukene, så det er ikke noe som henger igjen, har også målt alle ledningene, ikke brudd og ikke kortslutning.

Testet også med en annen coil idag, hjalp forresten ikke en drit.

Har også bytta lambda idag, så den er det heller ikke.

Noen ideer??
Vedlegg
motor.JPG
motor.JPG (157.14 kiB) Vist 916 ganger

#179253  av Larsen

Du har ikke skrudd av de skruene på toppen av luftmengdemåleren?

#179304  av CelicaTurbo

symptonene dine tyder jo også på et AFM signal, men grafen fra emanageren der tyder på at det er noe signal ihvertfall men jeg kan ikke helt se av grafene hva du egentlig har gjort der eller om motoren kun har gått på tomgang intill den ble stoppet?

Har du prøvd å kjøre motoren uten emanageren tilkoblet i det hele tatt? Jeg ville ha prøvd det først for å eliminere det ihvertfall ;)

#179405  av MR2WideBody

CelicaTurbo skrev:symptonene dine tyder jo også på et AFM signal, men grafen fra emanageren der tyder på at det er noe signal ihvertfall men jeg kan ikke helt se av grafene hva du egentlig har gjort der eller om motoren kun har gått på tomgang intill den ble stoppet?

Har du prøvd å kjøre motoren uten emanageren tilkoblet i det hele tatt? Jeg ville ha prøvd det først for å eliminere det ihvertfall ;)
Emanagen jeg har er bare koblet på for å se tenning og signaler, har ikke justert noe som helst og har prøvd uten emanagen sikkert en dullion ganger og det skjer nøyaktig det samme.

Men som du lurte på, så er dette bare tomgang og den kveler seg selv etter en liten stund..

Skal ut nå og møte AEZ for å prøve AFM'en hans

#179406  av MR2WideBody

Larsen skrev:Du har ikke skrudd av de skruene på toppen av luftmengdemåleren?
Niks, ikke rørt dem.. Akkurat det har jeg nok fått med meg

#179433  av MR2WideBody

Nå har jeg vært å prøvd ny AFM, legger ut noen nye bilder, med før og etter bytte.
Dette er bare på tomgang, ikke rørt gasspedalen overhodet.

Edit: Glemte å skrive at jeg prøvde både med og uten e-managen, ingen forskjell!
Vedlegg
Dette er AFM'en min
Dette er AFM'en min
minafm.JPG (169.47 kiB) Vist 899 ganger
Dette er fra AFM'en jeg lånte
Dette er fra AFM'en jeg lånte
afmny.JPG (160 kiB) Vist 900 ganger

#179446  av Larsen

MR2WideBody skrev:
Bra, er ikke alle som vet det.

Det virker jo som at det er tenninga som gjør at motoren kveler seg. Det virker som om den begynner å hoppe samtidig med at turtallet ditt synker. Det sitter tre sensorer i motoren som forteller ecuen turtall og "posisjon" på veiva. Tror jeg ville ha sjekket de to som sitter i fordeleren først jeg.

#179449  av MR2WideBody

Larsen skrev:
MR2WideBody skrev:
Bra, er ikke alle som vet det.

Det virker jo som at det er tenninga som gjør at motoren kveler seg. Det virker som om den begynner å hoppe samtidig med at turtallet ditt synker. Det sitter tre sensorer i motoren som forteller ecuen turtall og "posisjon" på veiva. Tror jeg ville ha sjekket de to som sitter i fordeleren først jeg.
Har vel ikke tilfeldigvis navnet på disse sensorene? Den i fordeleren er jo grei, men de to andre? Har gått sånn ca veldig tom for ideer hva i svarte som gjør at bilen tuller, men AFM'en er jo tydeligvis helt på bærtur.

Gjør jo ikke noe å få sjekket alt heller liksom

#179454  av Larsen

Tokk et utdrag fra BGB.Det sitter to sensorer i fordeleren. Den siste sensoren sitter på svinghjulet. Ettersom det er den som måler turtallet antar jeg at den er ok.
Vedlegg
Fordeler.jpg
Fordeler.jpg (40.08 kiB) Vist 1566 ganger

#179488  av CelicaTurbo

jeg antar det ikke fungerte med AFM da siden du ikke skriver noe spesifikt at det gjorde det? ;) Grafene fra emanageren ser ikke ut til å være spesiellt nyttige heller, for grafene er fine på Aez sin AFM med unntak av at motoren dauer, mens på din site AFM går tenningspunktet berserk mens signalene fra AFM er omtrent identiske til de fra AEZ sin AFM.. så, om ikke AFM gjør forskjellen hva er det da som skjer? Og din første graf ser egentlig helt ok ut også og ligner ikke på din siste graf egentlig. Men, feilkodene 24 (tempsensor) og 31 (luftmengdemåler) er begge knyttet til AFM eller wiring og den feilkoden lagres nok ikke uten grunn akkurat. Du vet gjerne at den tempsensoren står i AFM ;) Men men, grafene tyder jo på at du får noe signal derfra da men hvordan endrer AFM-signalet seg ettersom du gir gass? Jeg antar at du har prøvd testprosedyrene i BGB for test av både AFM og tempsensoren med multimeter, men har du prøvd å måle dette direkte på pinnene i ECU kontakten istedenfor på sensoren?

hvordan starter motoren etter at den er stoppet?

#179494  av MR2WideBody

CelicaTurbo skrev:jeg antar det ikke fungerte med AFM da siden du ikke skriver noe spesifikt at det gjorde det? ;) Grafene fra emanageren ser ikke ut til å være spesiellt nyttige heller, for grafene er fine på Aez sin AFM med unntak av at motoren dauer, mens på din site AFM går tenningspunktet berserk mens signalene fra AFM er omtrent identiske til de fra AEZ sin AFM.. så, om ikke AFM gjør forskjellen hva er det da som skjer? Og din første graf ser egentlig helt ok ut også og ligner ikke på din siste graf egentlig. Men, feilkodene 24 (tempsensor) og 31 (luftmengdemåler) er begge knyttet til AFM eller wiring og den feilkoden lagres nok ikke uten grunn akkurat. Du vet gjerne at den tempsensoren står i AFM ;) Men men, grafene tyder jo på at du får noe signal derfra da men hvordan endrer AFM-signalet seg ettersom du gir gass? Jeg antar at du har prøvd testprosedyrene i BGB for test av både AFM og tempsensoren med multimeter, men har du prøvd å måle dette direkte på pinnene i ECU kontakten istedenfor på sensoren?

hvordan starter motoren etter at den er stoppet?

Det der var mange spørsmål på en gang! :wink:
Ettersom jeg hørte og så det her før idag med AFM'en til AEZ sammenlignet med min, vil jeg påstå at den hørtes reinere ut og gikk penere. Men det er jo være noe jeg innbiller meg.

AFM'en testet jeg ifølge BGB og den virker faktisk fin der, og jeg har ohmet ut kablene fra AFM til ecu, men har faktisk ikke målt de med AFM'en i :oops:

Men jeg kan jo legge ut ett skjermbilde til som det blir gitt litt gass på, så kan du se om du blir noe klokere.

utifra noen av bildene jeg har sitti å studert så ser det ut som signalet pulserer på en måte, kan zoome inn så er det lettere å se
Vedlegg
zoomet inn på tullet
zoomet inn på tullet
12.JPG (182.33 kiB) Vist 898 ganger
stort med litt gass
stort med litt gass
11.JPG (183.03 kiB) Vist 902 ganger

#179510  av Larsen

Det ser jo ut som om afm måler slik som den skal.

#179531  av CelicaTurbo

ser slik ut ja, men forsåvidt forteller bare den loggen at signalet når emanage, ikke at ECU også mottar signalet korrekt (med ref til at det må være en grunn til at de feilkodene dukker opp), men så har han også prøvd med kun ecu uten emanage wiring så da er det jammen ikke godt å vite hva som er problemet egentlig, annet enn om det er feil ved wiring til ecu eller om det rett og slett er feil med ecu?

#182948  av MR2WideBody

Lenge siden jeg har skrevet noe her nå, men det kommer av at jeg står bom fast i hva det kan være..
Har sjekket alle ledninger, altså ohmet mellom alt av plugger på motoren og ecu. Og det er helt.
Har gått over alt av vakumslanger og også målt vakumet, og det er bra.
Byttet throttle sensor etter tips fra Markus, og det hjalp bittlelitt på tomgangen, men ikke noe merkbar forbedring.
Byttet plugger, rotor, fordeler og ledninger, dette har ikke hjulpet en dritt.
Her står jeg nå bom fast.
Markus skulle ordne meg en ny ecu og AFM, han trodde det kunne være her feilen lå. Så nå må jeg bare vente og se...

Men er det noen som har noen andre tips så blir jeg meget glad for å høre deres meninger.

Har lyst til å få i gang det herket av en bil før snøen detter ned igjen!