TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Blinkende OD/OFF pÃ¥ MKIV

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #179088  av elino
 
Hva kan være problemet? I manualen min står det "kjør snarest til nærmeste verksted"
 #179101  av Andy_Celica
 
elino skrev:Hva kan være problemet? I manualen min står det "kjør snarest til nærmeste verksted"
jag har ikke hatt det symptomet på min, men noe lignende, jeg bare lot bilen stå i et par timer, og det har ikke kommet tilbake enda!
 #179120  av sindrejl
 
elino skrev:Hva kan være problemet? I manualen min står det "kjør snarest til nærmeste verksted"
er bare noe krøll med overdrive lyset. kjørte en del med en landcruiser hvor det også blinket Overdrive Off når jeg skrudde på overdrive.. OD'en fungerte den, men var noe krøll i det elektriske baki dæsjen

 #179241  av @lpher
 
Her er oppskrifta på å spørre ECU'en hva som kan være årsaken til problemet :) (har ikke tid til å oversette denne nå...kommer tilbake til det senere...da jeg for tiden har fullt opp med forberedelser til ACR i helga! :D)

Sakset fra mkivsupra.net :wink:
-------------------------------------------------------------------------------

When things go wrong with engine components, sensors, etc. there is a chance that it's going to be a failure mode that your ECU will recognise. Usually, you'll know something has happened because the MIL (Malfunction Indicator Light, the red exclamation mark) lights up.

The ECU stores an error code so that you can check later what the problem is/was. Rather than requiring a bug diagnostics machine, you can use a simple paperclip, or a short loop of wire. You use this to bridge the connections E1 and TE1 in the diagnostics port ( Location, 4th thumbnail along )

Update - Make sure you have de-immobilised your car! Some immobilisers stop the engine light from flashing.

This makes the ECU flash the MIL when the ignition is switched to position 2. If it's a regular flash then there are no stored codes. Otherwise it will blink a few times, pause, blink a few times, and then give a longer pause. That's one stored code, and the number of blinks is the digit, so:
blinkblinkblink pause blink pauuuuuse

Is code 31. You may have more than one stored code, so it'll work its way through them from lowest to highest. It will then loop back to the start again.

For example, if you had a misfire and you also had a problem with your speed delimiter you may find you got:

blink pause blinkblinkblinkblink pauuuuuse blinkblinkblinkblink pause blinkblink pauuuuuse repeat

Which is code 14 (problem in ignition circuit) and code 42 (No1 speed sensor problem)

These codes are stored indefinitely and only cleared when you reset the ECU in some way (fuse removal, battery disconnect/flatten). This means you may have some red herring codes stored if you are at the initial stages of diagnosing a problem, so resetting the ECU, triggering the problem, and then reading the codes is the best method.
-------------------------------------------------------------------------------
Vedlegg
ECU Diagnostic codes 5.jpg
ECU Diagnostic codes 5.jpg (92.76 kiB) Vist 863 ganger
ECU Diagnostic codes 4.jpg
ECU Diagnostic codes 4.jpg (87.44 kiB) Vist 858 ganger
ECU Diagnostic codes 3.jpg
ECU Diagnostic codes 3.jpg (77.65 kiB) Vist 859 ganger
ECU Diagnostic codes 2.jpg
ECU Diagnostic codes 2.jpg (69.66 kiB) Vist 860 ganger
ECU Diagnostic codes 1.jpg
ECU Diagnostic codes 1.jpg (87.85 kiB) Vist 860 ganger

 #179247  av @lpher
 
Ser at i nesten alle tilfellene spørsmålet har kommet opp på det engelske supra-forumet...så er det feilkode "Error #42 : Speed Sensor" som kommer opp :wink: ...hvilket betyr at speedometersignalet ikke kommer fram til automatkassa....eller at det rett og slett er korrupt... Noen løser det ved å skifte sensoren på kassa...andre lodder over kontaktene på baksiden av speedometeret :) Men dette er selvsagt OM det er feilkode #42 som duker opp da :wink:

 #179248  av Larsen
 
hørtes ut som det er noe feil med styringa til girkassa.