TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp..... Motorhavari pÃ¥ min MR2

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #179435  av Little white devil

Etter en kjøretur i dag kom det masse rare ubehagelige skranglelyder fra motoren på min nyanskaffede MR2 '86mod.
Trekkraften forsvant og oljetrykket dalte med rekordfart.
Krisen var ett faktum...... MOTORHAVARI

Som en slukøret labrador ble jeg fraktet hjem av Viking redningstjeneste.

Det er da eg nå håper på medmenneskelighet blant alle MR2 eiere, for å hjelpe meg littegranne.

Dere skjønner at til vinteren skulle bilen parkeres i garasje og prosjekt
"Little white devil" (MR2'n min) skulle starte.
Planlagt ut med motor full renovering og muligens montere en liiiiiten turbosats, ikke værsting, men slik at den havner på ca 160-70 hk.

Min tidligere bil (en Kadett) ble turbo konvertert og etter 100 000,- havnet bilen på 295 hk i bremsebenken, utrolig morsomt, men fryktelig dyrt.
Den parkerte både Porsche 911 og spiste Cosworth til frokost.

Jeg har ikke tenkt å bli like maniac på MR2 som jeg var med Kadetten, men en edruelig turbo omgjør jo bilen fra morsom, til direkte psyko-fun.
En annen ting som spiller en rolle her, er at denne gangen vil jeg ha bilen godkjent av de blåkledde (Noe forøvrig Kadetten ikke var).

Så nå håper jeg på mange tips fra likesinnede der ute:
Hvor skal jeg henvende meg?
Hvor har de kompetanse og deler?
Finnes det noen Toyota-guru som vet alt det er mulig å ringe til?

Ingen tips for små og ingen tips for store,
Alle tips mottas med stoooor takknemlighet

#179458  av Larsen

Mange som bytter motor til 4agze altså en kompressor verson av motoren. Det blir oftes den rimligste måten å trimme på. Den har vel orginalt ca 140 hk, men kan med lett dyttes litt mer ut av. Hvis du skal ha bilen godkjent så er det veien å gå ettersom denne motoren satt i mr2en orginalt. Kjenner desverre ikke til noen som faktisk har godkjent et slikt bytte da.

Eller så kan du jo bytte til 3sgte som er i 200hk+ klassen, men da dyrere og litt værre å få godkjent.

Vil anbefale deg å ta kontakt med toyparts på forumet her. Han skaffer deg motor og kan sikkert hjelpe til med godkjenning.