TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Startproblemer, eletrisk?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #179793  av TrustNo1

Jeg er akkurat ferdig med omkabling av stereoen, og skulle i dag starte opp. Men dette ville da altså ikke bilen.

Starteren snur, men ikke antydning til tenning. Jeg har vært ganske forsiktig når jeg har trukket kabler, og trodde ikke jeg hadde fått ødelagt noe orginalkabling, men dette kan jo selvfølgelig ha skjedd. Spørsmålet er isåfall hvor feilen ligger, for jeg har kablet i stort sett hele bilen.

Noen forslag til feilsøking?

#179795  av Larsen

skru ut tennpluggen og legg den inntil jordet gods og dra motoren på starteren. Få en kompis til å se om den gir gnist. og lukt etter bensin opp av plugg hullet.

#179800  av TrustNo1

Ok, skal sjekke det. Tok iallefall en feilsjekk nå og fikk følgende feilkode:

21 OXYGEN SENSOR SIGNAL/OXYGEN SENSOR HEATER SIGNAL
OPEN OR SHORT IN OXYGEN SENSOR OR OXYGEN SENSOR SIGNAL

#179807  av TrustNo1

Jeg har vist ikke noe pluggnøkkel liggende, men jeg sjekket med en ledning inne i plugghetten at det var gnist der, det var det.

Mulig det kan være bensinpumpe eller noe slikt? Jeg har ikke hatt noe trøbbel før jeg parkerte bilen for ett par dager siden for å "renovere" stereoen, så sannsynligheten er nok for at jeg kan ha fått kommet borti noe, men kan ikke helt finne ut hva.

Jeg er i full sving med å demontere alt igjen nå, men motivasjonen sank vist noen hakk.

#179811  av TrustNo1

Om det er relevant vet jeg ikke, men i jevne mellomrom har jeg lagt merke til "gnistrelyder" i fra motorrommet, venstre side. Denne har også kommet når batteriet har vært frakoblet, så kortsluttning kan det ikke være.

Desverre har jeg ikke vært smart nok til å starte bilen i jevne mellomrom, så derfor er det fryktelig vanskelig å vite hva og hvor noe egentlig har skjedd.

#179812  av Larsen

Prøv å kortslutt fp og b+ i diagnose pluggen. Skru på tenninga neb ikke start bilen.Da hører da ivertfall om bensin pumpa går.
Den på diagnosen er jo på grunn av dårlig kontakt til lambda sonder eller at den er utslitt og må byttes.

#179813  av TrustNo1

Da prøvde jeg det, tror ikke jeg hørte noen bensinpumpe, men vanskelig å si pga mye vindvær. Hvor sitter bensinpumpen, og hvor mye støy skal den lage?

#179816  av Larsen

Bensin pumpa sitter inne bensin tanken, men den lagernok lyd til at du kan høre den da den går.

Hvis den ikke går så ville jeg sjekket opp litt rundt releet til bensinpumpa.

#179821  av TrustNo1

Ok, vet du hvor det sitter? Jeg er litt grønn når det gjelder plassering på ting og tang på MR2'n

#179938  av TrustNo1

Etter demontering av omtrent hele bilen igjen så fant jeg feilen.

Tydligvis en kabel som hadde blitt dratt ut av en sukkerbit når jeg satt panelene på plass igjen.

Uansett så virket det ikke som dette var helt orginalt, men iallefall så måtte iallefall ledningen være på plass for at bensinpumpa skulle surre å gå.
Vedlegg
feil.JPG
feil.JPG (384.85 kiB) Vist 217 ganger

#179944  av Larsen

TrustNo1 skrev:Om det er relevant vet jeg ikke, men i jevne mellomrom har jeg lagt merke til "gnistrelyder" i fra motorrommet, venstre side. Denne har også kommet når batteriet har vært frakoblet, så kortsluttning kan det ikke være.
Den lydene kom fra den svarte runde sykinderen under påfyllingen av kjølevannet. Tror den slipper ut gass fra bensinen.
Hvis du har alarm på bilen så er det nok derfor den er koblet opp med en sukkerbit.

#179946  av TrustNo1

Det med lyden kan nok stemme som du sier ja.

Det er montert opp en startsperre på bilen, så det er nok derfor den er koblet opp slik ja.