nå opererer wastegaten på våre biler strengt talt kun mekanisk, om man ser bort ifra at ECU styrer t-vsv ventilen som gir 0.2 bar ekstra trykk når den er aktivert, og den blir aktivert/deaktivert basert på noen enkle parametre. Om man ser bort fra den ventilen vil fremdeles turbotrykket øke ved friere eksosveier men det er pga at trykket i wastegate virker mot en fjær som ikke har forandret seg og wastegateporten vil fremdeles åpne seg like mye i forhold til trykk som tidligere. Wastegate fungerer ved at en port åpner som lar eksosgasser rømme unna den restriktive turbinen, og dermed vil wastegate styre hvor mye eksosgasser som driver turbinen. Når man monterer grov eksos vil baktrykket synke og en større andel eksos vil ha lettere for å gå gjennom turbinen på sin vei ut, og en mindre andel vil gå gjennom wastegateporten. De økte eksosgassene i turbinen vil da øke turbotrykket. På enkelte turboer kan man oppleve at alt for fri eksos fører til at wastegateporten ikke klarer å rute nok eksosgasser utenom turbinen, med det resultatet at turbotrykket fortsetter å stige selv om wastegateporten er helt åpen, man har da en situasjon hvor økende trykk medfører økende eksosgasser som videre fører til enda mer turbotrykk, uten at wastegate klarer å begrense det. Turbotrykket stiger da uten kontroll, det kalles "boost creep" og enkelte turboer er ekstra sårbar for slikt, bl.a. Greddy TD06 med intern wastegate på MR2 (de fleste selger nå TD06 kit med ekstern wastegate av den grunn), og av en eller annen grunn er "boost creep" et ganske vanlig problem på st205 med ct20b'turboen. Noe som jeg tror er delvis grunn til at så mange st205 sliter med motorhavari for tiden; eiere monterer grov eksos uten å en trykkmåler som viser hva som skjer, eller forstå faren ved at trykkmåleren viser så høyt som den gjør
