TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• godkjenning med 3-sgte motor

• Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #180079  av Larsen

Da har jeg satt meg et mål om å godkjenne mr2en min med 3-sgte motor. Regner med at jeg godkjenner motoren før jul en gang og med hk nærmest mulig orginale 3sge motoren.Har allerede snakket litt med toyota siden det var de som byttet motor, men så langt har de ikke hostet opp så mye papirer. Det jeg lurte på var om noen hadde papirer liggende som kan være til hjelp for en slik godkjenning? Etter hva jeg har forstått så er det om å levere over en størst mulig papirbunke for å overbevise biltilsynet.

Takker for all hjelp!

#180090  av jumbo

Er ikke den beste enden å starte i faktisk bilstilsynet? Få de til å hoste opp nøyaktig hva slags papirer de krever og få det skriftlig så de ikke kommer med jamen ditt jamen datt på senere tidspunkt.

Det er hvertfall der jeg ville startet det hele.

#180095  av mralp

Hør på Jumbo: Hør med Biltilsynet på forhånd. Er bare dumt å gå rundt å gjette. Snakker av erfaring her. :wink:

#180097  av TrustNo1

Litt offtopic kanskje, men jeg vurderer også å bytte til turbomotor i min 91 mod. Hvor mye arbeid er dette? Og hvor vanskelig er det å skaffe en god motor?

Isåfall er det kanskje heller verdt å satse på å importere en orginal turbo og selge min gamle GTI? Usikker på hva som er lønnsomt, samt jeg også går med litt planer om hus-kjøp. Så det spørs litt hvordan lommeboka strekker til :)

#180101  av Larsen

TrustNo1 skrev:Litt offtopic kanskje, men jeg vurderer også å bytte til turbomotor i min 91 mod. Hvor mye arbeid er dette? Og hvor vanskelig er det å skaffe en god motor?

Isåfall er det kanskje heller verdt å satse på å importere en orginal turbo og selge min gamle GTI? Usikker på hva som er lønnsomt, samt jeg også går med litt planer om hus-kjøp. Så det spørs litt hvordan lommeboka strekker til :)
Er vel ikke vanskelig å skaffe en grei motor, men det er litt jobb å få det til, samt at det koster rundt 30k for alt du trenger.

Skal ta en tur ned på biltilsynet imorgen, så får jeg høre hva de sier da.

#180114  av jumbo

Larsen skrev:Skal ta en tur ned på biltilsynet imorgen, så får jeg høre hva de sier da.
Flotters :D

Keep us posted

#180158  av Christian

Lurer litt på hvordan du vil trimme ned motoren jeg, hadde ingen lykke med det selv når jeg prøvde for noen år siden...
 #180167  av AeZ_

Larsen skrev:Da har jeg satt meg et mål om å godkjenne mr2en min med 3-sgte motor. Regner med at jeg godkjenner motoren før jul en gang og med hk nærmest mulig orginale 3sge motoren.Har allerede snakket litt med toyota siden det var de som byttet motor, men så langt har de ikke hostet opp så mye papirer. Det jeg lurte på var om noen hadde papirer liggende som kan være til hjelp for en slik godkjenning? Etter hva jeg har forstått så er det om å levere over en størst mulig papirbunke for å overbevise biltilsynet.

Takker for all hjelp!
For å godkjenne bilen din med turbomotor. Må du bare ha papirer, brosjyrer etc for å vise dem hk.
De har også en egen base som de kan sjekke hk på forskjellige biler til forskjellige modeller.
Så det skal ikke være noe problem å godkjenne bilen din med den minste turbomotoren som da er 202hk..Men hvis du tenker på å få hk på under 202 i papiret, tror jeg det kan bli vanskelig..

#180171  av Larsen

Christian skrev:Lurer litt på hvordan du vil trimme ned motoren jeg, hadde ingen lykke med det selv når jeg prøvde for noen år siden...
Den var vel litt inspirert av ditt forsøk da :wink:

Hadde tenkt til å koble slik at wastgaten altid står åpen og tvis spjeldet alltid er lukket, samt en form for restrictor som enten hindrer gasspsjeldet bevegelse eller bare en plate med et lite hull til innsuget.
For å godkjenne bilen din med turbomotor. Må du bare ha papirer, brosjyrer etc for å vise dem hk.
De har også en egen base som de kan sjekke hk på forskjellige biler til forskjellige modeller.
Så det skal ikke være noe problem å godkjenne bilen din med den minste turbomotoren som da er 202hk..Men hvis du tenker på å få hk på under 202 i papiret, tror jeg det kan bli vanskelig..
Vet det er litt værre å få godkjent med redusert effekt, men det går jo på motorsykkel så hvorfor skulle det ikke gå på bil?

#180172  av Larsen

Men hvis motoren har samme effekt og bilen har samme vekt samt samme motorvolum, så burde det jo ikke være nødvendig å vise bilen for biltilsynet da?

#180174  av Larsen

Og er Regner med at de tar utgangspukt hk på hjula?

#180233  av Speeder

Larsen skrev:Og er Regner med at de tar utgangspukt hk på hjula?
Det er HK i motoren som avgifter regnes utifra.

Hva med å prøve å overbevis de om att det er en gen1 motor? men det blir kanskje vanskelig siden den ikke kom i mr2?

#180306  av mralp

De krever utskrift om de tviler. Har en godkjent gen 2 hvilket jeg ble krevd for 225hp, fungerer ikke å prøve å stupe den under oppgitt effekt fra Toyota.
Hvordan tenker du å få ”lurt” dem til å tro det er en annen motor enn den det er? Leverer du med papirer på det (hvilket de nok krever) så lukter det svindel eller dokumentforfalskning, og jeg skal love deg de forfølger dette så langt de kan :) Anbefales ikke!

#180352  av Azrael

Hvordan er det da når man setter inn en 3s-gte (orginalt 225hk), men med div oppgraderinger (feks. større turbo)? Effekten vil jo da være mer enn de orginale 225hk. Men med boostcontroller skal det vel være mulig og "strupe" effekten noe ved evt visning?

#180360  av Christian

Det blir nok litt anneledes...en større turbo med ekstern wg, evnt større intern wg vil slippe forbi mer eksos slik at turbo ikke snurrer opp.
Den orginale (ct20b som jeg prøvde med) var grei å senke trykket ned til 0,4kg....helt til turtallet passerte 5000rpm, da greier ikke wg å holde unna eksosen og 1kg ladetrykk var et faktum. Mulig man kan gjøre wg større, men det var uaktuellt å begynne med for min del. Selfølgelig kan man begynne å rote med lavere tenning og struping av innsug, men det tviler jeg på at de godtar... En annen ting er om motoren har godt av det i lengden, du må huske at om de krever en dyno test av bilen bør motoren tåle det uten varige men :wink:

Og jeg tror uansett at ladetrykket vil komme med turtallet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13