TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lakkering av Calippere

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#104348  av kaimagne

Jeg gjorde dette forholdsvis enkelt. Kjøpte en boks med caliperlakk på Torshov Bilrekvisita, sammen med ny stålbørste. Ca 150 kroner tilsammen.

Jekka opp bilen på ei side, brukte industriavfetting på caliperne, lot det virke i noen minutter mens jeg leste noen poster her på forumet, gikk ut, tok ny runde med avfetting, og gikk deretter på med stålbørste for å fjerne all dritten. Tørka av fuktigheta med papir. Lot det i tillegg luft-tørke noen minutter, og begynte å maskere.
Gadd ikke demontere caliper'n, måtte prøve den enkle metoden først, og det fungerte rimelig bra.

Nedenfor følger noen bilder, både før og etter, men ikke så mye under de forskjellige trinnene.

Og jada, jeg skal lakkere selve navet svart... men en ting om gangen. :)
Vedlegg
Nærbilde før behandling...
Nærbilde før behandling...
2.jpg (130.73 kiB) Vist 1570 ganger
Før demontering...
Før demontering...
1.jpg (140.36 kiB) Vist 1650 ganger

#104350  av kaimagne

Og bilder under og etter lakkering! Totalt måtte jeg ha på tre lag lakk for at det skulle bli så rødt som jeg ville ha det... :)
Vedlegg
Og den lille pingle-caliper'n bak...
Og den lille pingle-caliper'n bak...
5.jpg (145.52 kiB) Vist 1573 ganger
Fremhjulet igjen...
Fremhjulet igjen...
4.jpg (32.99 kiB) Vist 1573 ganger
Fremhjulet...
Fremhjulet...
3.jpg (141.13 kiB) Vist 1571 ganger

#104351  av kaimagne

Ferdig resultat! Flere bilder kommer sikkert i løpet av helga, da den andre siden ennå ikke er tatt... Muligens blir det litt svart-lakkering også. :)
Vedlegg
6.jpg
6.jpg (55.47 kiB) Vist 1576 ganger

#104366  av cameleon

Jeg har omsider begynnt jeg også. med foliatec sin calipperlakk. dette skal males på med pensel da. Så håper resultatet blir bra

#104394  av kaimagne

Mange som lakkerer calipere for tida, tror jeg. 2000celica skulle visst til med det samme i helga (sammen med mye annet snacks), og Dreaz møtte jeg hjemme hos foreldrene hans, med blodfersk lakk på den ene sida... :)

Skikkelig koselig tidsfordriv dette! :D

#104430  av terpete

Akkurat ferdig med å sandblåse og lakke 4 kalipere. Sandblåsing er ikke så vanskelig som dere tro. Hvis dere har tilgang til luft, så er det bare å stikke oppom Clas Ohlson og kjøpe en sandblåsingspistol. Denne koster kr.149. Kvartssand selger de til kr. 49. For å spare på sanden og slippe at sand fyker rundt bruker jeg en litt stor pappkasse med en glassplate på.Kjøpt hos glassmester for kr. 100. Dekk til resten av kassen med plast der hvor du stikker hånden og pistolen inn. Så er det bare og sandblåse.
Sanden kan brukes opp igjen 5-6 ganger. Du bruker ca 10 min på hver caliper, og da ser den ut som NY. Husk å male med en gang den er sandblåst for å unngå at oksygen begynner å danne rust. Dekk godt til alle hull med tape. Det må ikke komme sand inn noen plasser.
Mine calipere er fra 1986 og det var mye gravrust på disse. Nå ser de ut som BRAND NEW. Lykke til.

#104775  av kaimagne

Da ble jeg ferdig med å lakkere alle fire calipere ild-røde, samt selve navet på bremseskivene som ble lakkert svart.
Nå må man bare få vaska bilen, men siden det er meldt heavy duty regn i morra, så utsetter jeg det til tirsdag før Rudskogen... :?
Vedlegg
Det ser straks bedre ut, selv om jeg søler som en gris på bremseskiva med rødlakken... Men det er bare to-tre rapp på bremsepedalen i 100 km/t, så er vel det borte...
Det ser straks bedre ut, selv om jeg søler som en gris på bremseskiva med rødlakken... Men det er bare to-tre rapp på bremsepedalen i 100 km/t, så er vel det borte...
10.jpg (138.95 kiB) Vist 1575 ganger
Etterpå... Forholdsvis mye penere...
Etterpå... Forholdsvis mye penere...
15.jpg (118.76 kiB) Vist 1575 ganger
Før svart-lakkering foran...
Før svart-lakkering foran...
14.jpg (130.04 kiB) Vist 1569 ganger
Ett lag med lakk holder ikke...
Ett lag med lakk holder ikke...
9.jpg (79.02 kiB) Vist 1568 ganger
Litt stålbørsting må til...
Litt stålbørsting må til...
8.jpg (117.28 kiB) Vist 1573 ganger

#104776  av kaimagne

Flere før- og etter-bilder...
Forholdsvis godt fornøyd, men dette blir nok noe man må gjøre hver vår... :?
Vedlegg
Før...
Før...
13.jpg (79.06 kiB) Vist 1567 ganger

#104777  av kaimagne

...
Vedlegg
Etter...
Etter...
17.jpg (50.4 kiB) Vist 2204 ganger

#104834  av Neemi

Tror noen skal ta med bilen sin og lære/prøve litt på egenhånd hos deg en dag :D

#104835  av kaimagne

Det er bare å komme det, mine armer er åpne... :twisted:

#180284  av kaimagne

Sannsynligvis siste kosing med T-Sporten før den selges... :(

Bra ble det i hvertfall!
Vedlegg
før-og-etter.jpg
før-og-etter.jpg (71.21 kiB) Vist 1570 ganger

#180295  av arctic_celi

Ikke dumt... ikke dumt i det hele tatt!! Ble jo bra jo!!
Hvor lang tid bruker du på å spusse sånn ca?

#180318  av kaimagne

arctic_celi skrev:Ikke dumt... ikke dumt i det hele tatt!! Ble jo bra jo!!
Hvor lang tid bruker du på å spusse sånn ca?
Du bruker ikke mer enn to-tre minutter pr caliper for å avfette og pusse med stølbørste. Gi det fem minutter i fri luft for å få fordampa avfettinga, og sett i gang med lakkboksen. Du bør nok gi det to strøk, så la det første strøket tørke ti minutter før du går over igjen.

Om du jekker opp bilen en halvmeter bak forhjulet, løfter du begge hjulene på ei side samtidig, og du kan jobbe på den andre caliper'n mens den første tørker... ;)

#180389  av jumbo

FireWalk skrev:Ã… lakke dem sort vil jo ikka ha noen effekt.. ingen legger merke til det.
Spoers jo hva man er ute etter da ;)

For min del blir det nok i bilens farge etterhvert, men bilen har en annen farge til neste aar uansett ;)