TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Pipelyd ifra motor?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #180691  av mortimer

Håper noen har et svar på dette!

Er på utkikk etter en Celica GT4. idag var jeg å prøvde en, men en ting som uroer meg litt er en høy, skarp pipelyd som virkellig skjærer i ørene.
Denne lyden kommer bare når motoren er varm og gåt på tomgang(både i fart og stille)

Har lokalisert at lyden kommer ifra øverst helt til venstre i motor rommet, rett bak reg. reima. Når jeg gasser, altså bare en liten økning i turtallet så forsvinner denne lyden..

Er snakk om en 91 mod som har rulla ca 160000km..
Bilen har ikke vært kjørt på ca 1 år(om det har noen betydning)

Kan det være reg.reima? (Da denne må byttes på bilen. Eier har hatt bilen i ca 4 år uten å ha byttet denne og vet ikke når den ble byttet sist heller :S)
Vannpumpe?

Har desverre altfor liten peiling på dette, så håper noen kan hjelpe meg! :)

#180700  av sleeper

hvis han har hatt den i 4 år og ikke vet når den sist ble byttet så kan du nok regne med at du må bytte den. da tar du reimer og strammere i samme slengen...vil tru at problemet vil forsvinne da...

så der har du litt du kan prute på.. :wink:

#180709  av CelicaTurbo

lyden kan også være lageret i AC-kompressorens clutch, min laget en høyfrekvent visle/rasle-lyd som ikke var spesiellt plagsomt men var absolutt tydelig hørbart og ganske flaut, men kom kun med den lyden når det ble meget varmt under panseret og på tomgang, dvs varme soldager i køen på McDrive f.eks :D Fjernet hele ac-systemet, det var tomt for gass allikevel. Om du vil prøve den løsningen så slakk reimstrammeren til dynamo, og hekt av reimen og se om lyden da er borte.

#180726  av larsst185

ta av reimene ja.først til ac og dynamo,blir det ikke borte da prøver du servoreima.kan være servopumpa og.