TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• "Juksewatt"

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #180187  av Torbiz

Kan noen forklare meg forskjellen mellom en "billigmerke" forsterker og en rockford forsterker f eks. Hvorfor lønner det seg å bruker opp til 3-4 tusen kroner mer når tallene er de samme?

Det selges så mye "Superkraftig forsterkere med 2500watt til 1000kr" , "2x500 watt rms forsterker til under 1000kr" osv. Blir jeg lurt hvis jeg kjøper en av disse? Er det bare tull?

:roll:

#180272  av chris

Ja, du blir lurt. Ingen tvil om det. Det finnes forskjellige måter å måle på, og det er ikke alltid like enkelt å vite hva som er riktig. Men en ting er sikkert.. en RF forsterker som er ikke engang sammenlignbart med disse billigmerkene.

En ting man kan tenke på.. er at om man ikke har veldig inngående kjennskap i merker etc, så bør man kjøpe suber og forsterker i samme merke.. Har du en Boss forsterker så bør man kjøpe Boss-suber.. så har man et snev av relasjoner i forhold til antall oppgitte watt. Men kjøper du en Boss forsterker på 1000 watt til 1990,-, så er nok sjansen større for at den yter rundt en tidel av den effekten.
Er man usikker, kan man gjøre et enkelt triks.. det er å se på hvor store sikringer som står på forsterkeren. Er det 40A på den ene og 150A på den andre, og begge er oppgitt til 1000w, så sier det seg selv at det er noe som skurrer.

En forsterker som er på ekte 2500w koster gjerne rundt 10.000 kroner eller mer.

#180275  av Torbiz

Hehe, ene forsterkern jeg så på nettet. 1800watts forsterker til under 600kr! :lol: Den hadde en 15A sikring... Tror ikke den helt hadde gitt meg så mye :P Nei det blir nok å vente på neste lønning å kjøpe noe ordntli ja...

#180446  av Torbiz

Btw: noen andre som har meninger om saken? Tviler på at ingen her har kjøpt en slik billig forsterker :wink: Eller jeg vet jo ikke :P

#180501  av henningl

http://www.netthandelen.no/visProdukt.aspx?id=80313

Der har du et eksempel på billig-forsterker med mye oppgitt watt. "2.800 w" står det i tittelen, noe jeg tror de mener 2x800w med.

Om man ser på spec lenger nede yter den 1x800w dynamisk i 2 ohm. RMS er somregel halvparten av dynamisk, så da blir det 400w RMS i 2 ohm, eller 200w RMS i 4 ohm. At denne forsterkeren i det hele tatt er stabil i 2 ohm kan man vel undre over.

De fleste seriøse oppgir vel effekten som RMS ved 4 ohm. Denne forsterkeren yter da 2x75w. Altså en forsterker egnet til å drive frontsett, ikke sub'er.

De søte små Rockford-forsterkerne yter vel 2x150w RMS i 4 ohm såvidt jeg husker. eller 300w RMS brokoblet, og er ok til å drive en 12" sub.

Den annonserte "monster"-forsterkeren er altså godt og vel under en av de minste rockford'ene.

#180513  av sindrejl

henningl skrev:http://www.netthandelen.no/visProdukt.aspx?id=80313

Der har du et eksempel på billig-forsterker med mye oppgitt watt. "2.800 w" står det i tittelen, noe jeg tror de mener 2x800w med.

Om man ser på spec lenger nede yter den 1x800w dynamisk i 2 ohm. RMS er somregel halvparten av dynamisk, så da blir det 400w RMS i 2 ohm, eller 200w RMS i 4 ohm. At denne forsterkeren i det hele tatt er stabil i 2 ohm kan man vel undre over.

De fleste seriøse oppgir vel effekten som RMS ved 4 ohm. Denne forsterkeren yter da 2x75w. Altså en forsterker egnet til å drive frontsett, ikke sub'er.

De søte små Rockford-forsterkerne yter vel 2x150w RMS i 4 ohm såvidt jeg husker. eller 300w RMS brokoblet, og er ok til å drive en 12" sub.

Den annonserte "monster"-forsterkeren er altså godt og vel under en av de minste rockford'ene.
på akkurat den annonsen der tror jeg det er netthandel som har dretti på draget.. på forsterkeren står det 2.800watt.. det er ment som 2kanalers med 800w :) så de som kjøper den der i trua av at det er 2800 blir ganske så lurt :D

#180615  av Torbiz

chris skrev:Er man usikker, kan man gjøre et enkelt triks.. det er å se på hvor store sikringer som står på forsterkeren. Er det 40A på den ene og 150A på den andre, og begge er oppgitt til 1000w, så sier det seg selv at det er noe som skurrer.
Hvor store sikringer vil du si er vanlig på en 1000w forsterker?

En annen ting: Dette med Ohm. Husk jeg har lite peiling :lol: Når en forsterker skriker ut 2000watt, kan denne egentli være målt i 0,5 Ohm? At de bare skriver det utenpå for å lure sånne som meg, hehe. Mens en annen forsterk som sier 500watt være akkurat like mye, men den er målt i la oss si 4 ohm?

#180738  av KonG_PeR

Dette med Ohm. Husk jeg har lite peiling Når en forsterker skriker ut 2000watt, kan denne egentli være målt i 0,5 Ohm? At de bare skriver det utenpå for å lure sånne som meg, hehe. Mens en annen forsterk som sier 500watt være akkurat like mye, men den er målt i la oss si 4 ohm?
Ja, det er nok det ja... De liker å skrive det i så lite ohm som mulig til tider...

men denne forsterkeren kjøpte en kompis av meg, og den holdt mål selv om den kostet 2250,- og da snakker vi om å dra en 12'' basser på 400rms, og på forsterkeren er det en 50A sikring så dette anbefales i stor grad til de som har basser(e) når de ikke vill legge inn blodig mye penger i forsterker, og kan sikkert kobles til to mindre bassere uten stress:
http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=15090
og siden dette er en 4-kanals forsterker kan man enkelt brokoble to ganger!

#180862  av @lpher

KonG_PeR skrev: Ja, det er nok det ja... De liker å skrive det i så lite ohm som mulig til tider...

men denne forsterkeren kjøpte en kompis av meg, og den holdt mål selv om den kostet 2250,- og da snakker vi om å dra en 12'' basser på 400rms, og på forsterkeren er det en 50A sikring så dette anbefales i stor grad til de som har basser(e) når de ikke vill legge inn blodig mye penger i forsterker, og kan sikkert kobles til to mindre bassere uten stress:
http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=15090
og siden dette er en 4-kanals forsterker kan man enkelt brokoble to ganger!
4-kanals forsterkere er ikke ideelt til subber uansett :wink: En annen ting er at i den prisklassen dær finnes det MYE bra fra litt mer annerkjernte merker :)