TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Eksosmanifold

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#17743  av Bjørn E

Jepp, vær du sikker!

#17757  av CelicaTurbo

for å være helt ærlig tror jeg ikke dette heller fører til et slikt problem, kanskje du hadde tapt litt trykk men så lenge du ikke hører noen lekkasje så er det lite trolig at det vil ha noen effekt på turboen eller motoren forøvrig det der. Det er uansett kjekt å få bolten fikset men jeg tror ikke at det hjelper på nappingen dessverre :?

#17768  av erling

En slik eksoslekkasje gir ikke napping, bare jevnt dårligere drag hvis det lekker nok. Problemet ditt har nok med en eller annet feil på tenning/luft/bensin.. Skulle vel tro det var falsk luft hvis du har bytta alle disse tenningsdelene som ble nevnt. Evt. justere tenning.

#17815  av Bjørn E

Tok en grundig sjekk, og kan nok høre en "flafrende" lyd fra rundt bolten når jeg står over motor og gir gass fra tomgang. Oppdaget at en bryter som i EPC'en blir kalt "Switch, start injector time" er skadet. Sitter på kjølevannsuttaket fra motorblokk, der slangene går videre til radiator og varmeapparat. Er vel best å skifte den for sikkerhets skyld. En VAG-mekaniker jeg kjenner anbefalte meg å sjekke giveren for vanntemperatur til EFI'en (sitter ved siden av), hvis den gir feil verdier så tror EFI at motor er kald og gir feil mengde bensin. Eksosrøret er rimelig sotet iallfall....
Tenning ble sjekket på første verkstedbesøket.

#17819  av kennethx

Hvis det lekker når du står i ro og gir gass så lekker det nok mye mer når du bygger opp trykk ved akkselerasjon. ;/

#17827  av Bjørn E

Er nok ingen vei utenom ser det ut til.... er det noen som har gjort jobben før?

#17846  av CelicaTurbo

Jeg satt på med en bil på vålerbanen i vår (Celica Carlos) som hadde en lekkasje her, der var det ingen nøling og den dro hardt og fint til tross for en ganske så høyt knatring ved rusing av motoren.. når du da knapt hører det så tror jeg ikke det er noen krise egentlig..

men den vanntempsensoren kan jo være et alternativ, mener å huske at noen har snakket om dette tidligere på et internasjonalt forum så jeg vurderte å teste min med kokende vann osv men fant ut det ville bli en del dill med masse søl.. giveren til tempføleren i dashen tror jeg sitter på siden av radiatoren? (ifølge Chiltonsmanualen ihvertfall).

#17866  av MR2turbo

Bjørn E skrev:Forresten; kan noen fortelle hva de fire avmerkede føleene er?
A, B og D Er til styring av EGR (Exhaust Gas Recirculation)
Vedlegg
følere.jpg
følere.jpg (51.87 kiB) Vist 3519 ganger

#17867  av MR2turbo

forresten.. nykkingene dine kan skyldes lekkasje i en vakuum slange..
For å lett sjekke alle de små slangene kjøper du deg en boks startgass, og sprayer på slangene, mens bilen går på tomgang.. du vil høre en økning i turtallet om den suger falk luft der du sprayer startgass på.. :)

Har ikke testa ut dette selv, men flere som har fortalt meg at det er den enlkeste måten å sjekke vakuumslanger på ;)

#18020  av CelicaTurbo

hm, jeg gjorde dette og jeg fant ingenting, men jeg sprayet så klart bare på de store slangene og tenkte ikke på det havet av andre vakumslanger tilgjengelig da så da er det gjerne verdt å prøve litt mer :)

#18112  av Bjørn E

Da har jeg vært hos Toyota og bestillt pakninger blokk/manifold, manifold/turbo, turbo/downpipe, og downpipe/kat-hus. Pluss 7 pinneskruer til manifold og 4 til turboen. Skal få skiftet det neste friuke om fire uker, har bestilt tid på verksted. Da er det bare å krysse fingrene. Leste om en annen som hadde fått brukket samme pinneskruen som meg, han byttet ut kun den og brukte om igjen de andre skruene. Etter noen måneder hang manifolden kun etter én skrue.....
Så jeg foreslo å bytte ut alle pinneskruene men på verkstedet mente de at det bare medførte ekstra arbeid.

Noen som har erfaringer????

Diskuterte også det med bruk av startgass, han sa han hadde brukt det flere ganger, men har aldri avslørt noen lekkasjer med det.
Men teorien er jo grei.... :roll:

#18125  av erling

Bjørn E skrev:Da har jeg vært hos Toyota og bestillt pakninger blokk/manifold, manifold/turbo, turbo/downpipe, og downpipe/kat-hus. Pluss 7 pinneskruer til manifold og 4 til turboen. Skal få skiftet det neste friuke om fire uker, har bestilt tid på verksted. Da er det bare å krysse fingrene. Leste om en annen som hadde fått brukket samme pinneskruen som meg, han byttet ut kun den og brukte om igjen de andre skruene. Etter noen måneder hang manifolden kun etter én skrue.....
Så jeg foreslo å bytte ut alle pinneskruene men på verkstedet mente de at det bare medførte ekstra arbeid.
Kan ikke tenke meg at det løser problemet med nappingen, men det er jo greit å ha det iorden da. Eller mente du at verkstedet skulle se på nappingen og? Ville kanskje ikke tatt sjansen på å bytte de pinneskruene som er iorden, da de kan ha en tendens til å knekke i forsøket. Om de knekker inni gjengepartiet på toppen/turboen er de mannevonde å få ut. Er ofte satt inn med loctite før de er skrudd inn.

Men det blir jo helt opp til deg å vurdere da. :)

#18126  av kennethx

uff, kjøp en erstattnings downpipe som erstatter cat or std downpipe!! Aussie f.eks :DD Henter SÅ mye mer ut av bilen med litt bedre eksos :)

#18128  av Bjørn E

kennethx skrev:uff, kjøp en erstattnings downpipe som erstatter cat or std downpipe!! Aussie f.eks :DD Henter SÅ mye mer ut av bilen med litt bedre eksos :)
Har tenkt det, men så skal bilen godkjennes til våren og bytter jeg downpipe så står jeg uten kat og da må jeg bytte midpipe også og så har du det gående.... :roll:
Har bestemt meg for å ikke starte noen nye prosjekt før bilen går som han skal, BASTA

#18130  av kennethx

jepp, du har alltids det, men du MÅ ikke kjøpe muffler da, :DD det er den som koster mest...