Mange som har PM`et, så jeg legger det like gjerne ut her:
/
Hei!
Jeg skrev en gang ut (på jobb heldigvis) alle sidene i verstedmanualen og alle andre Toyotapapirer jeg hadde. Anbefales ikke, da det ble over 1000 sider! Uansett, jeg så da at de eneste viktige endring fra NA til Turboutgaven var oppgraderte bremser. Ellers er jo bilen lik. Motorvolum og vekt etc er også likt, slik at det var kun differansen i effekt som var relevant ifm avgiftsberegning. Jeg sendte så mail til biltilsynet (sjekk
http://www.vegvesen.no for din region):
**
Sak: Motorbytte/Effektøkning i Toyota mr2 mkII
Gjelder bil:
Regnr xxxxxxx - 90 mod Toyota Mr2 - Understellsnr Jxxxxxxxxxxx
Eier: xxxxxxx
Adresse: xxxxxxxxxx
Hei! Ønsker mer effekt i min mr2 ved å montere turbo i den. Da bilen er bruktimportert i 2000, og ikke godkjent for mere enn 156hp, blir jeg skyldig avgift pga effektøkning, og jeg må også foreta nødvendige tekniske oppgraderinger slik at bilen kan godkjennes med større effekt.
Toyota produserte en utgave av samme bil som jeg har, med turbo og 225hp. I dokumentasjon fra Toyota går det fram at endringene mellom NA og turboutgaven (utover motor) er større bremser (Vedlegg 1).
Jeg tenker derfor å oppgradere bremsene mine til 93+ turbo bremser, så montere turbo tilsvarende en max effekt på 225hp, og få dette vist og godkjent hos dere. Vennligst ta kontakt via mail eller telefon xxxxxxxx, så jeg får gjort dette helt rett med en gang :)
Mvh
xxxxxxxxxxx
Mobil xxxxxxxxx
**
Ble så oppringt av biltilsynet og vi pratet litt (hyggelig kar). Jeg sa at jeg hadde utskrift av verstedsmanualene og kunne også få Toyota Norge til å dokumentere endringene mellom disse modellene. Det var mest sannsynlig ikke nødvendig mente han, da det var godkjent Toyota Mr2 Turbo`er med 225hp i Norge fra før. De ville muligens kreve dynomåling om de var usikre på effekten.
Nå solgte jeg denne bilen før jeg fullførte prosjektet, og kjøpte en orginal turbobil som jeg begynte å fikle med, men det virket nå som en ren rutinesak å fikse motor, vise den, og få det inn i vognkortet.
Kjernen er nok å ikke gi ”motparten” mulighet til å lage problemer, men gi dem løsningen og alle svar før de har stilt dem.
/
Lykke til alle sammen! :)