TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• IS200 Sport vs IS200 (ikke sport)

• Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #181956  av Kebab gud

Er det noen her som vet nøyaktig hva som skiller en IS200 sport og en vanlig?
er det rett og slett bare fjærer eller er det mer?

#182001  av jensi

Varierer fra land til land og årsmodell.Men her er det jeg vet om på min 2000 modell fra tyskland som ikke er sport:
Ikke 2 farget ratt.
Ikke alu pedaler og alu innstigslister:
2-3 cm høyere en sporten.
Ikke sotet sidevinduer bakdører og bakvindu.
Ikke 2 veis høytalere i hattehylle med deksel merket Lexus.(forskjell på forsterkeren..??)
Og sist men ikke minst LSD.

SÃ¥ det meste er kosmetisk.
Jeg har montert Eibach senkesett og byttet til alu pedaler og alu dørlister som er på sporten.Og med sotede bakruter litt mørkere en det som er på sporten er det ikke mye forskjell.
Min har og Alcantera delskinn og sort skinn ratt.

Men det finnest mange forskjellige modeller og utstyrspakker.
I England har sporten hekkspoiler og blank eksos tut i tillegg til det jeg har skrevet her.Men de har 3 utgaver ,S som er mindre utstyrt en min og Se som er identisk med min og Sport.

HÃ¥per dette var nyttig info .
Sikker noen som kan tilføye andre ting.
Jens

#182022  av Syns

Min er ikke sport, men har deksel på hattehøytalerne der det står Lexus.. Forsterkern har jeg ikke så mye peiling på :oops:

Hvor får du kjøpt de innstigslistene? De er nice 8)

#182220  av memo

sport'en KAN ha:

aluminiums innstegslister og pedaler
todelt ratt
skinn / alcantara seter
spoiler bak
17" aluminiumsfelger
senket 15mm
LSD (dette er vel noe de aller færreste Sport har i Norge, ikke min ihvertfall)
bedre stereoanlegg (2 ekstra høytalere)

#182296  av 2fast4u

Har tidligere prøvd å ta rede på hva som er hva av alle modellene av IS200, og det er ikke enkelt da det sikkert ble levert 12-15 forskjellige utgaver, og disse ble endret igjen etter som årene kom.
Noen ting går igjen på alle, og andre ting var forskjellig fra år til år, og også fra land til land.

Leser om mange forklaringer på Sport og ikke Sport, noe er riktig og annet er helt feil på Norske biler, men kan være riktig på andre lands biler.
Har selv ikke noe fasitsvar på alle disse forskjellige utstyrvariantene, men kan nevne noen ting som jeg kjenner til og så kan man heller prøve å oppsummere i en egen post.

Alle Lexus IS200 levert til Norge hadde f.eks. oppvarmet frontrute og speil, lyktespylere og slikt. Dette var ikke standard i mange andre land.
F.eks. Danske biler har ikke dette, Belgiske biler hadde dette som valg og Tyske biler har noe av dette som standard.

IS200 ble levert standard med svart stoffinteriør, svart eller elfenben hud var tilleggsutstyr og inngår heller ikke i noen av sportspakkene.
6-trinns manuell kasse med chrome gearkule var standard på bilen, mens 4-trinns automat (ECT-iE) var ekstrautstyr og chrome gearkule var også vanlig på denne, men man kunne her velge ekte skinn hvis man ønsket.

Ang lydanlegg har alle Norske biler av første utgave IS200 option kode 041K AM/FM CST CD-AUTO 8SP som var radio/kassett/cd spiller med 6 platers skifter integrert i midtkonsoll og 8 høyttalere. Andre land kunne ha bare 6 høytalere, noe også noen Norske biler fikk av disse siste utgavene som var levert.

Noen nevner også at man kan skille STD og Sport på type hjul, men dette stemmer heller ikke helt da noen 99-01 modeller ble levert med 17" hjul selv om det ikke var noen Sportsutgave.

Lexus Oslo kalte også den første utgaven IS200 med optionpakke 068B for 05-Sportspakke, noe som fabrikken oppga for å være Sports Package 1.
Første utgave av IS200 i Norge kunne bare leveres med Sports Package 1 og 2. Mens andre land også kunne ha SP3.
Dette og mange andre sammenblandinger gjør at man blir lettere forvirret når man prøver å finne ut av noe her.

Fra 99 til 01 (litt endringer i årene etter) besto option kode 068B SPORTS PACKAGE 1 av:
5 stk Alu felger 17x7" med 215/45ZR17 dekk.
Ekstra mørke sideruter og bakrute.
Sportsratt (3-eiket) i ekte lær i to farger.
Sportspedaler i aluminium og dørterskeler i rustfritt stål.

Denne pakken kostet i 2000 akkurat kr 6.000.- ekstra i tillegg til grunnprisen.
Bare disse 5 hjula kostet over 32.000.- da jeg sjekket prisen samme året.
:roll:

068C SPORTS PACKAGE 2 hadde i tillegg til pakke 1 også Torsen LSD (Limited Slip Differential) og aktiv sportsfjæring som innholdt kraftigere dempere, kortere og kraftigere fjærer, kraftigere stabiliseringsstag foran og bak og slikt.
Og så vidt jeg kjenner til er det ikke mange Norske IS200 med SP2.

Senere års IS200 kunne også være levert med hekkspoiler noe som ikke var valg i første utgaven. Det var også en del andre endringer men blir mye å liste opp alt nå.

Ang dempere/fjærer så ble det oppdaget slakk i demperstang foran og medfølgende kakklelyd ved kjøring på ujevn veg på tidligste utgave. Her ble dempere byttet ut (alle 4 måtte byttes) til dempere som var levert i SP2. Så jeg trur at flere i biler i Norge nå har denne option lik SP2 pakken foruten disse stabstagene.

Har også funnet ut at Sportspackage 2 er ganske like i Norge og Tyskland, men kan være mye forskjellig i andre land.

:wink:

#182413  av nepa

Hvor får jeg tak i en lsd?
Har en sport og den har hvertfall ikke no diffet bakaksel!

#185864  av Kebab gud

2fast4u skrev: 068C SPORTS PACKAGE 2 hadde i tillegg til pakke 1 også Torsen LSD (Limited Slip Differential) og aktiv sportsfjæring som innholdt kraftigere dempere, kortere og kraftigere fjærer, kraftigere stabiliseringsstag foran og bak og slikt.
Og så vidt jeg kjenner til er det ikke mange Norske IS200 med SP2.

vet du om TTE sine dempere/fjærer er bedre enn de i SP2 ? :P

#186424  av kaimagne

Jeg har jo kjøpt det jeg tror jeg en Sport. I hvertfall er jeg tilbøyelig til å tro at det er diffsperre på den, se bilder.

Noen som mener dette er "vanlig" eller om dette er med diffsperre? Får samme reaksjon på asfalt, mangler bare litt motorkraft til å lage fine svarte spor...
Vedlegg
IMG_3729.JPG
IMG_3729.JPG (139.74 kiB) Vist 2481 ganger
IMG_3728.JPG
IMG_3728.JPG (155.52 kiB) Vist 2483 ganger

#186450  av 2fast4u

Sporene kan vel tyde på LSD aksel ja, men slike spor er fullt mulig på en bil med "åpen" diff også.
Har selv en 2000 med sportspakke 1 og åpen diff, og har ingen problem med å legge dobble spor på tørr asfalt.
Forskjellen vil du først merke i slutten av sporet der den åpne diffen slutter med "svartspor" i ulike lengder mens en LSD vil slutte likt.
Du vil også merke stor forskjell ved sving.

BTW - Gratulere med ny fin bil :!:

Har sendt deg en PM