TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Senkesett

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#99326  av Rolfis

For å dra en gammel tråd tilbake fra glemselen..

Tok noen bilder av frontopphenget ifm. dekkskiftet. Kan noen verifisere at dette er MacPherson eller Superstrut. Håper bildene er gode nok til å avgjøre det.. Hadde vært greit å fått avklart dette nå :) For meg så ligner dette på det jeg tror er MacPhearson, men er ikke 100% sikker på det nei..

På forhånd takk for all hjelp :D
Vedlegg
Ovenfra
Ovenfra
Fjæring fra toppen.jpg (41.91 kiB) Vist 718 ganger
Fjæring fra høyre.jpg
Fjæring fra høyre.jpg (53.09 kiB) Vist 185 ganger
Fjæring fra siden.jpg
Fjæring fra siden.jpg (48.68 kiB) Vist 190 ganger

#100039  av Rolfis

Nobody??

#100073  av CelicaTurbo

jeg aner ikke hvordan superstrut egentlig ser ut, men det der ligner forferdelig på hva som er på min bil ihvertfall, og det er ikke superstrut. Men, om du bruker google.no sitt bildesøk og finner sider med illustrasjoner/omtale av superstrut så kan du gjerne sammenligne?

#100080  av erling

Er MacPherson så det griner etter det der. :D

EDIT: Fant et bilde av Superstrut:

Bilde

#100083  av Rolfis

Takker. Ble litt greiere etter også jeg fant det bildet...
Da blir det H&R senkesett, 30 mm :D

#100096  av richeros

Jeg sitter her og lurer på hvilke senkefjærer jeg skal putte på bilen(st202 94mod). Om jeg måler fra øverste punktet av dekket til nederste punkt på hjulbuen kommer jeg til 80mm forran og bak. Derfor er jeg litt skeptisk til 30mm senking. Mener selv 35++ burde passe bedre)

Hva har dere andre på celica st202?

(Bare lurer litt på hvorfor denne bilen er så mye stivere enn en 96mod at200 jeg hadde tidligere? noen som har en god forklaring? for den var faktisk lavere!)
Sist redigert av richeros den 14 apr 2005 19:38, redigert 1 gang totalt.

#100831  av Rolfis

richeros skrev:Jeg sitter her og lurer på hvilke senkefjærer jeg skal putte på bilen(st202 94mod). Om jeg måler fra øverste punktet av dekket til nederste punkt på hjulbuen kommer jeg til 80mm forran og bak. Derfor er jeg litt skeptisk til 30mm senking. Mener selv 35++ burde passe bedre)

(Bare lurer litt på hvorfor denne bilen er så mye stivere enn en 96mod at200 jeg hadde tidligere? noen som har en god forklaring?)
Var ute å målte, og fant ut at det dreier seg om ca. 50mm fra dekk til skjermbue hos meg, også det en st202 94mod... Tror det passer bra med 30mm senkesett for min del.

#182101  av sindrejl

richeros skrev:Jeg sitter her og lurer på hvilke senkefjærer jeg skal putte på bilen(st202 94mod). Om jeg måler fra øverste punktet av dekket til nederste punkt på hjulbuen kommer jeg til 80mm forran og bak. Derfor er jeg litt skeptisk til 30mm senking. Mener selv 35++ burde passe bedre)

(Bare lurer litt på hvorfor denne bilen er så mye stivere enn en 96mod at200 jeg hadde tidligere? noen som har en god forklaring? for den var faktisk lavere!)
må dra opp gammel tråd her, siden jeg selv er på utkikk etter senking :) grunnen til at st202'en er så mye stivere og bedre (samt langt mer progressiv, er pga Superstrut opphenget. Det fungerer som fjell og både st202 og st205 har det. Bilen er dog mye høyere fra fabrikk, men er blandt få biler som faktisk er så høye og likevel kan kjøres på bane :P

#182102  av Speeder

Såså, de aller fleste st202 har standard McPherson oppheng, som vist øverst i denne tråden.
Strengt tatt har vel ikke opphenget i seg selv så alt for mye med stivheten på bilen å gjøre.Der er det fjær\demper som teller mest. SuperStrut opphenget hjelper til med å holde hele dekkets flate mot asfalten under inspirert kjøring. Kontra standart oppheng, der hjulets ytterside vil presse vesentlig hardere mot asfalten.

#182104  av sindrejl

Speeder skrev:Såså, de aller fleste st202 har standard McPherson oppheng, som vist øverst i denne tråden.
Strengt tatt har vel ikke opphenget i seg selv så alt for mye med stivheten på bilen å gjøre.Der er det fjær\demper som teller mest. SuperStrut opphenget hjelper til med å holde hele dekkets flate mot asfalten under inspirert kjøring. Kontra standart oppheng, der hjulets ytterside vil presse vesentlig hardere mot asfalten.
trodde de fleste st202 hadde superstrut jeg? :) jaja jeg er vel ikke noen ekspert på oppheng :P

#182107  av Speeder

sindrejl skrev:
Speeder skrev:Såså, de aller fleste st202 har standard McPherson oppheng, som vist øverst i denne tråden.
trodde de fleste st202 hadde superstrut jeg? :) jaja jeg er vel ikke noen ekspert på oppheng :P
Nope, men ett fåtall er levert med SS, samt girkasse med LSD. Såvidt jeg har klart å lese meg til er de levert i kombinasjon med hverandre, konsekvent.

De kan bli morsomme selv uten Superstrut :wink:

#182109  av sindrejl

Speeder skrev:
sindrejl skrev:
Nope, men ett fåtall er levert med SS, samt girkasse med LSD. Såvidt jeg har klart å lese meg til er de levert i kombinasjon med hverandre, konsekvent.

De kan bli morsomme selv uten Superstrut :wink:
det regner jeg med.. er bare bal med SS uansett :P

#182270  av Mr_Sann

Jeg har SS på bilen min. vil det da si at jeg har LSD diff på den?

#182350  av Speeder

Mr_Sann skrev:Jeg har SS på bilen min. vil det da si at jeg har LSD diff på den?
Det kan du lese av nummerplata i motorrommet.

De 3 siste sifrene på plata forteller dette:

S54 = Girkasse uten LSD
E56 = Girkasse MED LSD

Som sagt er jeg ikke sikker på om bilene kom konsekvent med begge deler. Det hadde vært kjempe om noen kunne bekrefte\avkrefte denne påstanden.

#182477  av Mr_Sann

Jeg har sjekka og jeg har E56=LSD Diff!! moro.
Trodde jeg hadde MCpherson men så ut fra bildene at jeg har superstrut.

Er det noe jeg da bør gjøre med oppheng og diff når bilen har gått 123000km? Tror ikke toyota tenker på dette når det er service.

Husker bare fra mine radiostyrte bil dager at LSD diffen var dyr og trengte litt skifting av olje en gang i blant. men dette er sikkert anderledes her :)