TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vær forsiktig med billige ebay grenrør!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #182347  av sindrejl

Dette kan bli deg:

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Om noen av dere skulle falle for fristelsen for billige grenrør så sørg for å gå skikkelig igjennom dem med en bøybar stålkost eller lignende for å få ut sveiseperler og sånt.

#182349  av ErikG

mottatt. Skal gjøre det med mitt før det blir montert ser jeg nå :wink:

#182369  av sindrejl

ErikG skrev:mottatt. Skal gjøre det med mitt før det blir montert ser jeg nå :wink:
har du bestilt du også? :lol: me too :D

#182417  av sleeper

hm.. hvis det perla der har vært inni manifoilen.. hvrdan har den kommet seg inn i motoren da?? den ville jo bare gått igjenom turbinen og ut eksosen... ikke inn i motoren igjen???

#182430  av CelicaTurbo

har lurt en del på slikt selv men de gangene jeg har sett det diskutert på mr2oc.com i forbindelse med ct20b-turboer som havarerer så har flere påstått av overlapping av ventiler med stempelsyklus fører til at noe eksos blir dratt inn igjen i sylindrene.. Men helt ærlig synes jeg det høres litt rart ut om eksosgassene skal pulsere frem og tilbake på det viset, da vil jo motoren bruke utrolig mye energi nettopp på det.. men, så er ikke jeg fysiker heller da..

#182433  av sleeper

CelicaTurbo skrev:har lurt en del på slikt selv men de gangene jeg har sett det diskutert på mr2oc.com i forbindelse med ct20b-turboer som havarerer så har flere påstått av overlapping av ventiler med stempelsyklus fører til at noe eksos blir dratt inn igjen i sylindrene.. Men helt ærlig synes jeg det høres litt rart ut om eksosgassene skal pulsere frem og tilbake på det viset, da vil jo motoren bruke utrolig mye energi nettopp på det.. men, så er ikke jeg fysiker heller da..
og hvis det løsnet noe i manifoilen så ville det vel uanset vært mer fart i eksosen ut en det er inn og demed så ville den bli skutt ut og ikke inn..?!

#182445  av sindrejl

CelicaTurbo skrev:har lurt en del på slikt selv men de gangene jeg har sett det diskutert på mr2oc.com i forbindelse med ct20b-turboer som havarerer så har flere påstått av overlapping av ventiler med stempelsyklus fører til at noe eksos blir dratt inn igjen i sylindrene.. Men helt ærlig synes jeg det høres litt rart ut om eksosgassene skal pulsere frem og tilbake på det viset, da vil jo motoren bruke utrolig mye energi nettopp på det.. men, så er ikke jeg fysiker heller da..
de bildene jeg har funnet her er dratt rett ut ifra 200sx og dem lurte på akkurat det samme, hvordan kunne perlene komme inn i motor. Det eneste dem kunne tenke seg til var at perla løsnet, gikk inn i turboen og spratt tilbake i en jeskla fart og havna i motoren.

en annen ting som er litt merkelig er at perla ble funnet inni grenrøret, ikek i turboen eller i motoren
så den må nå ha fløye litt frem og tilbake? ville tenkt meg til at den hadde havna ut med eksosen jeg da, men men..

#182447  av Larsen

Høres jo lite sansylig ut at den skal ta motsatt vei alt av annet inni motoren da.
Sist redigert av Larsen den 22 jun 2006 16:32, redigert 1 gang totalt.

#182451  av sleeper

og de er 100% sikkre på at den kom fra manifoilen?
hva med ic`n da? kan den ha løsnet fra den? når trykkrøra ble sveiset?

#182470  av sindrejl

sleeper skrev:og de er 100% sikkre på at den kom fra manifoilen?
såklart kan det komme ifra ic'en osv.. men det rare er jo at turboen var ødelagt, men bitene fant dem inni grenrøret..? merkelig alt det der.. for han hadde kjørt hele våren med lyder fra motorrommet før dem nå plukket den ifra hverandre og oppdaga dette her.

#182518  av maxgets

sindrejl skrev:
såklart kan det komme ifra ic'en osv.. men det rare er jo at turboen var ødelagt, men bitene fant dem inni grenrøret..? merkelig alt det der.. for han hadde kjørt hele våren med lyder fra motorrommet før dem nå plukket den ifra hverandre og oppdaga dette her.
Kan da fint gå igjenom motor og ut i turbo.
Må ikke stamme fra grenrøret fordi de fant det der da.. det hadde jo vært noe i både turboen og sylinderne..

#182529  av sindrejl

maxgets skrev:
sindrejl skrev:
Kan da fint gå igjenom motor og ut i turbo.
Må ikke stamme fra grenrøret fordi de fant det der da.. det hadde jo vært noe i både turboen og sylinderne..
har jeg sagt at det IKKE kan gå gjennom motor og ut i turbo? er jo nettopp det som har skjedd.. herrejesus.. kverulant. har ikke sagt det MÅ stamme fra grenrør, men var det de på 200sx hadde påstått.. sorry for advarselen liksom
Sist redigert av sindrejl den 22 jun 2006 22:37, redigert 2 ganger totalt.

#182531  av Biggen

I følge bilde øverst så er det jo turbin siden av turboen som er skadet. Det bør vil tilsi at gjennstanden må ha kommet i fra ic og videre. For kompressor siden var vil ikke skadet vel? Så da har den ikke kommet igjennom innsugsiden av turboen. Mens ic´n er jo av aliminium eller annet lett metall, og det så ikke ut ttil at den gjennsanden var at liknende metall. Så en kan jo lure på hvor i svarte den kommer i fra.......

At en gjennstand som sitter i grenrøret skal kunne klare å ødelegge både sylynder og turbo høres egentlig utrolig ut. Burde logisk sett kun ødelagt turboen etter min mening....! Men har hatt feil før jeg altså............ :)

#182554  av sindrejl

Biggen skrev:I følge bilde øverst så er det jo turbin siden av turboen som er skadet. Det bør vil tilsi at gjennstanden må ha kommet i fra ic og videre. For kompressor siden var vil ikke skadet vel? Så da har den ikke kommet igjennom innsugsiden av turboen. Mens ic´n er jo av aliminium eller annet lett metall, og det så ikke ut ttil at den gjennsanden var at liknende metall. Så en kan jo lure på hvor i svarte den kommer i fra.......

At en gjennstand som sitter i grenrøret skal kunne klare å ødelegge både sylynder og turbo høres egentlig utrolig ut. Burde logisk sett kun ødelagt turboen etter min mening....! Men har hatt feil før jeg altså............ :)
morsom sak dette ja.. kommer sikkert ifra innsug via ic eller lignende siden, som du sier så er det vel innsugsdelen av turboen som er vist der? jaja.. småting kan fort gjøre stor skade ;)

#182557  av Andy_Celica

sindrejl skrev:
Biggen skrev:I følge bilde øverst så er det jo turbin siden av turboen som er skadet. Det bør vil tilsi at gjennstanden må ha kommet i fra ic og videre. For kompressor siden var vil ikke skadet vel? Så da har den ikke kommet igjennom innsugsiden av turboen. Mens ic´n er jo av aliminium eller annet lett metall, og det så ikke ut ttil at den gjennsanden var at liknende metall. Så en kan jo lure på hvor i svarte den kommer i fra.......

morsom sak dette ja.. kommer sikkert ifra innsug via ic eller lignende siden, som du sier så er det vel innsugsdelen av turboen som er vist der? jaja.. småting kan fort gjøre stor skade ;)
Nei det er eksosdelen den som er på bildet, hvis kompressorvifta hadde vært forma slik, og så svart er det nok noe rimelig galt også :wink:

Men rart det der, må nok være noe med ic rør ja!