TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Grenrør pÃ¥ GT4 og GTI

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #182375  av Kjetil84

Hei

Er det noen som vet om Celica GTI og Celica GT4 har samme topp?
altså at grenrør fra GT4 passer på GTI fra samme generasjon?

På forhånd takk!
 #182402  av sindrejl

Kjetil84 skrev:Hei

Er det noen som vet om Celica GTI og Celica GT4 har samme topp?
altså at grenrør fra GT4 passer på GTI fra samme generasjon?

På forhånd takk!
det tror jeg egentlig ikke da grenrør fra gt4 er designet for å gå ned til turbo mens på gti bruker dem vel "headers" som går rett ned i en downpipe? Mulig jeg tar feil her :)

#182418  av Kjetil84

Er det som er hele poenget da!:P

Jeg vil sette turbo på Carina GTI'en min, som har samme motoren som celica GTI (3S-GE), så lurer jeg på om forkrommede grenrør og downpipe til en Celica GT4 vil passe rett på motoren min (eller Celica GTI)?

Det blir jo om grenrør fra 3s-gte passer til 3s-ge, med en turbo på!:P

#182420  av sleeper

grenrøret passer ikke, men innsuget passer...

#182431  av Kjetil84

hva mener du med det? kan jeg bruke noe fra GT4 for å bygge turbo i min GTI?

#182434  av sleeper

tja,,, ikke stort...
du kan bvruke dysene fra 1 gen 3sgte... ic`n og insuget (men du vil sikkert ha frontmont kjøler uansett...?)
ellers så er det ikke så mye som passer over. :(

kjøp deg en org 3sgte istedenfor.. er billigere og bedre en og lage noe selv..

#182442  av Kjetil84

Får billige turbodeler rundt omkring,, så det er ikke snakk om så mye penger, men problemet er å finne grenrør som passer!

Har vært inne på tanken med å bytte motor, men det er den godkjenninga som suger litt!

Jeg har effektanlegg og chip på carina gti'en min, som får den opp til ca. 190hk, så jeg vil bare ha en liten turbo som vipper den såvidt over 200hk!:P

Men jeg får se om noen kan bygge grenrør til meg! Noen som vet hvem som gjør slikt?

Takk for alle svarene forresten!;)

#182450  av sleeper

mener du og si at du får 34hk mer med eksos og chip i motoren din?

og chipe 3sge motoren er nesten ikke noe vits i det hele tatt da det gir VELDIG liten effektøkning.. eksosen gir heller ikke så veldig mye hk.. (kansje 5hk mer..)

men selv om du får billige deler så må du ha ekstra bensin, oljeretur, tilførsel, ic , trykkrør+++++ det blir fort noen tusen for delene + jobben

og med tanke på godkjenning så vil det ikke være noe lettere og få godkjent en 3sge med turbo en det vil være og godkjenne en 3sgte.. ingen av de blir godkjent alikavell...

#182457  av Kjetil84

nja, 190hk er sånn ca da,, men har jo ikke målt.. fikk beskjed om at hvis jeg fjernet katalysatoren, og brukte "sportspotter" så ville det gi opp mot 10hk mer..
Tuning-boxen skulle gi 16-20hk mer (22-26Nm) og kombinert med luftfilter så skulle det bli en god økning!

Har ikke montert tuning-boxen enda, men det er merkbar forskjell allerede etter effektanlegg og luftfilter! Merker det idet jeg girer, så drar den mye bedre på neste gir liksom!

#182555  av Andy_Celica

Jeg har en kompis som har en st182, samma motor som du du, den er det ca 175 i og han har gjort det som du ha gjort + chip!

#182559  av sleeper

Andy_Celica skrev:Jeg har en kompis som har en st182, samma motor som du du, den er det ca 175 i og han har gjort det som du ha gjort + chip!
hvor får dere disse tallene fra?
er den bremset så er det ok, men hvis det bare er noe han har sitti og regnet seg frem til så blir det jo litt feil..!?!?

#182562  av Andy_Celica

sleeper skrev:
Andy_Celica skrev:Jeg har en kompis som har en st182, samma motor som du du, den er det ca 175 i og han har gjort det som du ha gjort + chip!
hvor får dere disse tallene fra?
er den bremset så er det ok, men hvis det bare er noe han har sitti og regnet seg frem til så blir det jo litt feil..!?!?
Den er ikke bremset, men de brukte en sånn dings som måler effekten når man kjører, (toyparts selger slike) Hvis du så den videone om han med den hvite mr2 en som monterte en bensintrykksregulator, den ble lagt ut for en lite stund siden, så er det en slik jeg mener!

#182605  av Kjetil84

hvem bryr seg om det er 175hk, 180hk eller 190hk?
poenget er at det hjelper!

Dessuten er ikke en chip det samme som en chip! Noen foretrekker økonomi forran power, og motsatt! Men jeg driter i hvor mye det hjelper!

Hvis effektanlegget mitt bare var 4hk ekstra, så er jeg fornøyd hvis chippen også bare gir 4hk ekstra, for jeg merket de ekstra hestene meget godt!

Personlig tror jeg at fjerning av katalysator gir mer enn det, siden den så og si er tett! kjenner jo motstand hvis du prøver å blåse gjennom den!