TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • hjelp , 3 gen 3sge i st182??

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #182795  av hugomidt
 
Er det rein plankekjøring å bytte fra 2.gen. til 3 gen. 3s ge??

evnt. med girkasse?? er det noke her på forumet som har gjort dette
og om det er godkjent??

 #182864  av Andy_Celica
 
kan vel ikek være noe problem med godkjenningen, hvis du har 2 gen 3sge og bytter til 3gen 3sge, de vet sikkert ikke forskjellene på disse, de ser bare at motorkoden er det samme!

Skal vel passe rett inn den, men du må ha ny hjerne osv da!"

 #182870  av Larsen
 
Må nok legge opp nye ledninger, ettersom det er litt forskjelige sensorer på 2 og 3 gen

 #182886  av sigheri
 
Har en slik motor tilsalgs nå, hvis du er intressert. (komplett med girkasse,ledningsnett,hjerne,motorfester++)
 #182897  av hugomidt
 
korleis blir det med driv akslinger ogsånt der kan jo det kansje være et problem?

 #182931  av erling
 
Larsen skrev:Må nok legge opp nye ledninger, ettersom det er litt forskjelige sensorer på 2 og 3 gen
Er ikke forskjellige sensorer...... Er samme signaler, men plassering er ikke samme overalt. Man må gå over plassering på alle pinner ecu, på 22-pins-kont. mellom ecu og bil må mye flyttes. Bl.a FC-signal skal til en annen kontakt. Så er det en 2. kontakt mellom bil og motor som må byttes, er ikke fysisk lik. 2.gen har færre 12v kretser i sikringsboks (til dyser, igniter og coil o.l.), på 3.gen er disse fordelt på tre pinner i sikringsboksen. Igniter og coil er heller ikke likt.
hugomidt skrev:korleis blir det med driv akslinger ogsånt der kan jo det kansje være et problem?
Girkasse og drivakslinger er likt. Eksos er ikke helt lik, er større diameter på 3.gen, så må bytte 2-1 røret etter manifold.

 #182976  av Larsen
 
Banke sensoren har annen kontakt og man må legge opp ny ledning til map sensoren.

 #182981  av erling
 
Jeg regnte med ledningsnettet fulgte motoren som f.eks på sigheri sin, er ikke normalt å rive vekk det. Iså fall er det mange kontakter som ble revidert i 92. Og begge motorene har mapsensor. Jeg gjorde dette byttet på en mr2 for et par år siden

 #182982  av sigheri
 
erling skrev:Jeg regnte med ledningsnettet fulgte motoren som f.eks på sigheri sin, er ikke normalt å rive vekk det. Iså fall er det mange kontakter som ble revidert i 92. Og begge motorene har mapsensor. Jeg gjorde dette byttet på en mr2 for et par år siden
Ledningsnett og hjerne følger med min ja :wink:
 #183082  av hugomidt
 
kor finner en tegninger på el. skjemaet som må fiksast om ?? ol.
 #183323  av hugomidt
 
veit noken om noken som har gjort dete på en st182??

 #183336  av Biggen
 
Jeg har bytta til 2. gen S3GTE i min ST182, men ikke 3.Gen. Vill alikevel tro at prinsippet er det samme, foruten om div motor forandringer. Men så lenge du da kjøper ledningsnett i fra en venstere styrt bil vil bytte ikke by på så alt formange problemer for en med litt teknisk innsikt.

Det gjeller bare og sammenlinke ledningsnettet i alle møte punkter (sikringsboks, ECU, FC o.l.) i forhold til bilens eksisterende koblinger mot den nye motorens koblinger, og bytter over de som ikke passer.

Kommer du over et koblinsskjema over bytte er jo det bra, men tviler på et sånt finnes, så sant ingen som da har byttet tidligere har laget et.

Hvis jeg kunne valgt i dag vil jeg også gått for en 3.gen S3-GTE i stede for en 2. Gen. Det er et veldig spennende prosjekt, så lykke til om du bestemmer det for å utføre dette...! :)

Legger med min prosjekt tråd da jeg byttet.
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... sc&start=0