TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Letta svinghjul kontra orginalt

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #183452  av csstian

Hei.Er det nån som har kjørt nå trimmabil med letta svinghjul.Er det vært å koste på eller møste du mye dreiemoment? Er det andre fordeler og bakdeler med letta svinghjul?
 #183572  av sindrejl

csstian skrev:Hei.Er det nån som har kjørt nå trimmabil med letta svinghjul.Er det vært å koste på eller møste du mye dreiemoment? Er det andre fordeler og bakdeler med letta svinghjul?
jeg har svært lyst å kjøpe letta svinghjul til gt4'en.. akselerer svært mye bedre, og med skikkelig clutch biter bilen godt ifra seg. Minuset er jo at man må gire ned i oppover bakker o.l :) samt toppfarten går mye ned.
 #183612  av Morten

sindrejl skrev:akselerer svært mye bedre, og med skikkelig clutch biter bilen godt ifra seg. Minuset er jo at man må gire ned i oppover bakker o.l :) samt toppfarten går mye ned.
Håper dette var spøk Sindre? :lol:
 #183618  av Morten

csstian skrev:Hei.Er det nån som har kjørt nå trimmabil med letta svinghjul.Er det vært å koste på eller møste du mye dreiemoment? Er det andre fordeler og bakdeler med letta svinghjul?
Letta svinghjul må være en av tingene det eksisterer flest myter om... og mange av de er jo i tillegg helt på jordet. (f.eks mindre dreiemoment :mrgreen:) :lol:

Det du merker positivt:

Bedre turtallsrespons i motor siden det er mindre masse som skal akselereres (f=m*a). Med andre ord stiger og synker turtallet raskere (merkes best i fri da ikke drivverkets masse spiller inn). Du vil og merke noe bedre aks, spesielt i de første girene.

Det du merker negativt:

Motorens evne til å holde jevn gange på lavt turtall er dårligere. Lettere å kvele bilen da du ikke har svinghjulets bevegelses energi til å hjelpe. Køkjøring i rush blir ikke så snop, spesielt i kombinasjon med av/på clutch.. :wink:
 #183661  av sindrejl

Morten skrev:
sindrejl skrev:akselerer svært mye bedre, og med skikkelig clutch biter bilen godt ifra seg. Minuset er jo at man må gire ned i oppover bakker o.l :) samt toppfarten går mye ned.
nei for det var faktisk det samme du selv skrev nå.. mente at bilen bruker lengre tid opp til toppfart :) hvis jeg ikek bommer helt..?
 #183662  av sindrejl

Morten skrev: Lettere å kvele bilen da du ikke har svinghjulets bevegelses energi til å hjelpe.
hehe dette er surt, ha en rå sportslig bil som kjører fra det meste og klare å kvele den på vei ut fra parkeringsplasser osv ;) pinlig :D
 #183664  av sleeper

sindrejl skrev:
Morten skrev:
nei for det var faktisk det samme du selv skrev nå.. mente at bilen bruker lengre tid opp til toppfart :) hvis jeg ikek bommer helt..?
den vil IKKE bruke lenger tid til toppfart.. men den vil miste hastighet FORTERE hvis du ligger i toppfart og kommer til en oppoverbakke.. (men hvis den bakken er 2 mil lang så vil du ha samme hastighet på toppen av bakken...)
 #183705  av sindrejl

sleeper skrev:
sindrejl skrev:
Morten skrev: Håper dette var spøk Sindre? :lol:
den vil IKKE bruke lenger tid til toppfart.. men den vil miste hastighet FORTERE hvis du ligger i toppfart og kommer til en oppoverbakke.. (men hvis den bakken er 2 mil lang så vil du ha samme hastighet på toppen av bakken...)
ok, så gire ned i oppoverbakker (a-la okstadbakken i tr.heim og lavt turtall i 5. går ikke bra), men har ingenting med topphastighet å gjøre .. flott! :D

#183706  av sindrejl

celica_st185 skrev:Har tenkt å kjøpe letta svinghjul etterhvert... Noen som har ett merke å anbefale?
fidanza.. dem selger faktisk veldig mye exidy clutch og fidanza pakker på ebay meget rimelig.

#183760  av 2000GTS

fidanza helt klart! Har kjørt med fidanza svinghjul og exedy stage II clutch og står i trafikk hver morgen uten problemer og det er skjeldent jeg må gire ned til 2 i bakker selv om jeg bare kjører i 30-40.. Og det er med en turtallsmaskin. Beste mod'n jeg har gjort med bilen!

#183763  av Andreazz

Kontakt Eivind på http://www.efmotor.no.

Han skaffer svinghjul, clutcher osv fra et australsk firma som heter Xtremeclutches. Det er Fidanza som lager svinghjulene til de, forskjellen er en mye rimeligere pris!

#183773  av vÃ¥gen

jeg har en 3s-ge celica,91 modell!
skal snart bytte clutchen,tenkte kansje det kunne vært like greit å tatt ett lettere svinghjulet i samme slengen!
noen som vet om noe effekt svinghjul til 3s-ge da?