TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Rense kjølesystemet.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #183647  av MacBain

Tenkte jeg skulle rense kjølesystemet på bilen og lurte derfor på følgende:

I følge brukermanual tar bilen ca 7 liter kjøleveske, men jeg får kun tømt ut 4 liter fra radiatoren, noe som betyr at det er 3 liter igjen i blokka.

-Hvor er tappeskruen til motorblokken?, er ett bilde av den i haynes manualen, men jeg klarer ikke å finne den. Er den på baksiden av motorblokken?

Noen som har tips til hvordan jeg kan få ut all luften av kjølesystemet ved påfylling igjen?

#183749  av GT4 CS

Ta ut termostaten din og blås gjennom eller fyll etter med vann. Ang luft så fyller du så mye kjølevann du klarer, starter bilen og setter varmen på full fart, da får du luftet varmeregisteret ditt. Når kjølevifta de begyner og gå så vil du ganske sikkert legge merke til at det blir mindre luftbobler nede i radiatoren din, ikke sett på radiator lokket ditt før du er ferdig med og lufte, det kan ta veldig lang tid. Om det sitter egne lufte skruer på kjøleslangene som går inn i torpedoen er disse geniale, bare og skru de opp litt. Detter er sånn jeg har lært det og gjør det, ikke sikkert jeg har blitt vranglært rett da :D