TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• RPM signal trøbbel. Noen som er god pÃ¥ elektro her?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#184594  av FireWalk

Forsøkte med noen større strømdioder nå, satte 2 stk mellom hver coil for å være sikker. slik at det ble noe ala slik:

Coil1: ==OO==|> (SIGNAL TIL RPM) <|==OO== Coil 2

to dioder koblet ved siden av hverandre.. slik:

---0---
---0---

Nå fjusker den ikke på lavere turtall.. men når jeg kommer på ca 4000+ omdreininger så begynner turtallet og hoppe og danse.. samt bilen vil ikke gå mer. Da slår signalet tilbake igjen mellom coilene... Diodene burde jo klare vesentlig høyere frekvens enn det der? er det selve strømmen som har noe å si? jeg har 0 peil på elektronikk...

Har kjøpt noen ENDA større dioder, ca 4 ganger så kraftige, skal koble dem sammen 2 og 2 og se om jeg klarer å flytte grensen til over 8000 omdreininger..
Vedlegg
Bilde590.jpg
Bilde590.jpg (86.47 kiB) Vist 95 ganger

#184601  av Larsen

Er nok verken strøm eller frekvens som er problemet. Det skulle vært nok med små dioder for både strøm og frekvensen. Tror problemet er at da du kommer over 4000 rpm så begynner signalene å overlappe hverandre .

#184618  av FireWalk

Larsen skrev:Er nok verken strøm eller frekvens som er problemet. Det skulle vært nok med små dioder for både strøm og frekvensen. Tror problemet er at da du kommer over 4000 rpm så begynner signalene å overlappe hverandre .
hmm... det blir så høy intensitet at det blir mer som et konstant signal?..

Hvordan kan jeg komme meg rundt denne fartsdumpen da? Noen andre "enkle" løsninger som kan brukes da? som ikke sender feedback, blir jo feiltenning deluxe når det skjer.. :twisted:

#184644  av Larsen

Kan jo ikke si hva det er sikkert. Du skulle hatt et osilloskop (sikker stavet feil) og sett signalet.

Men hvis du ikke får tak i det så tror jeg du bør prøve frekvens dobler.

#184895  av FireWalk

Larsen skrev:Kan jo ikke si hva det er sikkert. Du skulle hatt et osilloskop (sikker stavet feil) og sett signalet.

Men hvis du ikke får tak i det så tror jeg du bør prøve frekvens dobler.
Slikt utstyr tviler jeg på at jeg får tak i. Hvor får man tak i en frekvensdobler da? hvordan funker den?

#184901  av Larsen

blir sånn som denne
http://www.wenzel.com/pdffiles/diodedbl.pdf
Du trenger vel bare to skille transformatorer i tillegg til diodene du har.
Prinsippet er litt vanskelig å forklare, men hvis du vil ha forklaring så skal jeg prøve å skrive en.