TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• CRX VS MR2 MK1?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

CRX vs MR2 MK1; Til banekjøring

CRX MK2
10
25%
MR2 MK1
30
75%
 #184688  av Jon Arve

Har en kamerat som vurderer og kjøpes seg en billig bane bil. Bilen skal etter planen kun brukes på bane. Kjenner jeg han rett blir det vel ikke bare med det, men.... Vi snakker mye om en MR2 MK1 eller en CRX MK2. Jeg vet det finnes vanvittig mye tuning til Hondaen, men hvordan er det med MR2? Fordelen med MR2'en er jo det at den har bakhjulstrekk og mittplasert motor, noe han verdsetter høyt. Hvordan er det ellers med bremser, etc på MR2 og hvordan er den å mekke på selv? Kan også legge til at han vurderer seriøst og putte på Turbo.
CRX'n vet jeg stort sett allt om, men pent lite om MR2'n.
Noen som kan komme med innspill? Gjerne noen som har mekket/kjørt begge bilene.

Jeg vet det ser kanksje litt dumt ut og legge en Pol her i dette forumet, men tenk litt seriøst før dere stemmer, please!

#184714  av Larsen

Har aldri kjørt eller skrudd på crx så kan bare uttale meg for mr2en.
Mr2en er værre å skru på en biler med motor foran. Orginal motoren er heller ikke veldig lett å tynne mye mer hk ut av. Til gjengjeld så kan orginal motoren dyttes opp i sykt høyt turtall uten å gjøre alt for mye med den, for de som vil ha mer hk så går det ann å dytte inn 3sgte motor som flere har gjort.

Men de som velger mr2 gjør det nok av andre grunner enn at den går bra på bane...

#184761  av andre 1

Trenger da virkelig ingen 3sgte i en mk1 ! Smett i en nyere agze og du har en seriøst morsom bil , vil du ha mer hk er det jo bare å turbokonvertere ...

Bremsene på de første mr2ene er ikke veldig mye å skyte av , mener dette ble fikset på i 88 ! Ellers så er det en fordel å ungå biler med motorer fra 86-88 da de er generelt svakere . når det er sagt så er det ikke mange lappene du må ut med for en 90+ age med 140hk . Det mest nedgative med mr2en er at den ruster veldig lett , så dette er noe som må ses nøye etter før kjøp ..... finner mye fin info om mr2en her , http://www.linjin.mine.nu tuningdeler har de her http://www.fensport.no å sikkert en hel masse andre plasser også , er jo bare å søke lit i google....

Ellers mener jeg at mk1 er en milevis tøffere bil med 100 ganger så mye sjarm ! Ellers til det med mekking , leit lenge ha is i magen og finn et best mulig objekt ! i klassen 40-60lappre så kan du finne utrolig mye pent og drifssikkert objekt .

crx hadde jeg ikke vurdert , den er etter mitt syn bare grell og harry ! trekker i feil ende gjør den vel å ...

#184774  av GT4 CS

kan være litt klundrete og komme til motor med tanke på mekking. Men jeg har ikke opplevd noe stort problem av den grunn. Fikk og prøve bilen til donk2k her inne på våler for en mnd tid siden. Og jeg må bare få si at en mr2 mk1 er helt RÅ og kjøre på bane. Utrolig presis styring jeg aldri har kjent maken til, bremsene gjorde jobben 10 ganger bedere en på min gt4, kjørte 5 harde runder og merket ingen form for fading. Med full gass ut av depo svingen kommer rompa litt ut og. Det frister veldig og kjøpe seg en sånn bil selv til banebruk. Men slipper en mr bil så snurrer man fort da. Jeg er ingen raser på mr bil, men presset den hardt og jeg snurret ikke, så livsfarlig er de ikke. Det er heller ikke noe problem og få tak i bedere motorer til disse bilene. Mye og velge i. Jeg synes og en crx er tøff. Ikke går de så værst heller. Fine og kjøre. Men skulle jeg valgt hadde jeg uten og tvile kjøpt meg en mr2. Det pga kjøre egenskaper og utseendet.

#184827  av James

Uten tvil en MR2 mk1! CRX er helt sikkert gøy å kjøre di også, men MR2 mk1 har jo mye mer sjarm utsendemssig og med midtstilt motor, bakhjulstrekk osv...
Er ikke så alt for mye å hente ut av 4age motor. Men er bare til å få i en 4a-gze motor som passer rett ned i motorrommet ,så kan jeg garantere deg du ikke vil angre... :wink:

#184859  av Jon Arve

Takk for gode innlegg. Bare kom med flere tips så skal jeg bringe de videre.

(CRX er da vel ikke Harry! Den er jo penere en MR2 etter min smak...
Men det er uansett ikke utseendet han er på jakt etter. Men ARTIGFAKTOREN)

#184866  av Morten

Jon Arve skrev:Men det er uansett ikke utseendet han er på jakt etter. Men ARTIGFAKTOREN)
Hvis det er kun artig faktor, ikke å kjøre så raskt som mulig rundt en bane som teller er jo MR2'en det beste valget av de to bilene. Har sans for de gamle CRX'ene og jeg, men med FF mangler liksom hele lekefaktoren da.. :wink:

#184874  av CelicaTurbo

Er av samme oppfatning som Morten tror jeg, MR2 mk1 har definitivt bedre sjarm og er nok en bedre opplevelse å kjøre med motoren bak, men, hva som faktisk er kjappest rundt banen aner jeg ikke, ihvertfall ikke om man sammenligner med Hondas VTEC-motor... Den CRX'ene er skuffende kjappe runde banen, om jeg kan si det på den måte.. absolutt ikke noe å spøke med ihvertfall..

#184915  av hmhaga

CRX er nok en del kjappere enn MR2 MKI, de har utrolig bra hjuloppheng.
Men én ting er sikkert, skal du kjøre CRX på bane er det bare å bestille big brake kit med en gang - bremsene på de bilene er farlig underdimensjonert.

#184933  av GT4 CS

Var en crx på japsetreffet på våler som gikk noe inn i gamperævva. Men synes det så ut som det satt en 2,2 liter i den. Vet ikke jeg. Den lå som en klegg. Hadde riktignokk slicks på.

#184942  av ADHD:-)))

Hei!
Vel siden Jon Arve la ut enlik voting på HONDA forumet så frklarte eg de var MANGEN mulihheter nor de kom til mods ti MR2 MK1 å eg la en link til ARNE-rebels prosjekt sån di kunne se va som kunne jøres med en MR2!!!:-)
Å den CRXen du GT4 CS nevner er jo ett "lignende prosjekt!!!:-)" men de veit jo Jon Arve å sikkert kan nevne litt mere om den siden han har meire kunnskap om vem hva å vor på HONDA forumet!!!:-)

JA eg SAVNER MR2en min!!!

#184969  av Anders gullstein

GT4 CS skrev:Var en crx på japsetreffet på våler som gikk noe inn i gamperævva. Men synes det så ut som det satt en 2,2 liter i den. Vet ikke jeg. Den lå som en klegg. Hadde riktignokk slicks på.
Var det den hvite med carbon panseret du snakker om eller? Jeg ble ganske imponert over den selv. Pratet med han som eide den. Hadde satt en nyere V-tec motor i den, så var vel en 190 hk i den. Artig bil, vurderte CRX selv da jeg skulle handle bil, men valget falt til slutt ned på MR2 ;)

Dette pga midtmotor konseptet og bakhjulsdrift. Synes MR2'n hadde litt mer sjarm. MÃ¥ nevne at jeg er litt svak for vippelykter.

Uansett valg her, så blir det et bra valg. Har aldri prøvd en CRX, men har fryktelig lyst til det. Det må helt klart være den siste ekte CRX'n, ikke Del Sol som etter min mening er en frisør ræcer. Synd så mange av dem har blitt voldtatt som et resultat av tre velkjente filmer. Nesten umulig å finne en pen orginal en lengre.

#184983  av Jøran

GT4 CS skrev:
Var en crx på japsetreffet på våler som gikk noe inn i gamperævva. Men synes det så ut som det satt en 2,2 liter i den. Vet ikke jeg. Den lå som en klegg. Hadde riktignokk slicks på.

Var det den hvite med carbon panseret du snakker om eller? Jeg ble ganske imponert over den selv. Pratet med han som eide den. Hadde satt en nyere V-tec motor i den, så var vel en 190 hk i den. Artig bil, vurderte CRX selv da jeg skulle handle bil, men valget falt til slutt ned på MR2

Den som var på sist sommertreff på ACR?
gikk bra den.

Har ikke prøvd Mr2 mk1 men har kjørt CRX V-tec 91mod å de går ganske godt. Det som trekker litt ned er FF, men morsom bil.

#184988  av GT4 CS

Den hvite med karbon panser ja. Gikk helt skummelt godt, virket som sjåføren har prøvd bilen før og

#184995  av ADHD:-)))

Hei!
Er de denne bilen dere snakker om???
Her er de en filmsnutt av den bvite bilen på Vålerbanen!!!!:-):http://www.gspott.net/s_18/MOV02787.MPG