TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• problem Ã¥ fÃ¥ start pÃ¥ bilen

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #185136  av cs2451

når jeg prøver å starte skjer det ikke noe. hører noen rele' som tikker litt. men når jeg vrir rundt på tenningen skjer det ikke noe. vifta til varmeapparetet funker heller ikke. men alt annet elektrisk funker. noen som har vert borti noe sånt før??
har ikke tatt noe diagnose test enda, men skal gjøre det i morgen.
har sjekket alle sikringene.

#185138  av GT4 CS

Du kan ikke ha glemt og sette på noe til starteren din, en liten uskyldig jordings ledning eller noe.
Mål om du får strøm ned til den og om den er jordet.
Høres ut som en jordfeil for meg

#185166  av sleeper

ca 10 cm fra der ledningsnettet går inn i bil (ved torpedoveggen) så er det 2 kontakter som må kobles sammen, den er rund og har 3 ledninger den ene er til innslaget på starteren og en av de andre er til vifta til varmeaparatet!
sjekk at den er plugget inn! hvis ikke så får du samme symtomer som du har! :wink: (den er rett bak dempertårnet på pasasjersiden)
 #185222  av Helmer

cs2451 skrev:når jeg prøver å starte skjer det ikke noe. hører noen rele' som tikker litt. men når jeg vrir rundt på tenningen skjer det ikke noe. vifta til varmeapparetet funker heller ikke. men alt annet elektrisk funker. noen som har vert borti noe sånt før??
Min å har vært litt vrang å få start på i det siste, etter at jeg flytta batteriet bak for en mnd sia! Skjedde lissom ikke no da jeg vrei over til det siste hakket, altså der bilen skal starte! :wink: Trodde det var dårlig jording først, men kunne ikke helt skjønne det heller etter å ha sjekka koblingene og jordingspunktene.
Hadde kjøpt ny rotor og fordelerlokk som jeg bytta på mandag, å det var jaggu på tide! Var ikke mye igjen av det lokket! :shock: Bilen har starta helt fint etterpå, men jeg veit ikke om det kanskje bare er tilfeldig?!
 #185223  av sleeper

Helmer skrev:
cs2451 skrev:når jeg prøver å starte skjer det ikke noe. hører noen rele' som tikker litt. men når jeg vrir rundt på tenningen skjer det ikke noe. vifta til varmeapparetet funker heller ikke. men alt annet elektrisk funker. noen som har vert borti noe sånt før??
Min å har vært litt vrang å få start på i det siste, etter at jeg flytta batteriet bak for en mnd sia! Skjedde lissom ikke no da jeg vrei over til det siste hakket, altså der bilen skal starte! :wink: Trodde det var dårlig jording først, men kunne ikke helt skjønne det heller etter å ha sjekka koblingene og jordingspunktene.
Hadde kjøpt ny rotor og fordelerlokk som jeg bytta på mandag, å det var jaggu på tide! Var ikke mye igjen av det lokket! :shock: Bilen har starta helt fint etterpå, men jeg veit ikke om det kanskje bare er tilfeldig?!
det har ingenting med sake og gjøre.. er mange som får problemer med og få starteren til og starte som den skal når du flytter batteriet bak.. (inkl meg) er vel pga spenningsfall tenker jeg..

#185227  av Helmer

Har brukt ca 4,5 meter med 16 kvadrat kabel. Kan det ha noen betydning, for liten dim? Hvis ikke, hvordan løser jeg problemet?

#185247  av sleeper

Helmer skrev:Har brukt ca 4,5 meter med 16 kvadrat kabel. Kan det ha noen betydning, for liten dim? Hvis ikke, hvordan løser jeg problemet?
for liten... kjøp deg en 30mm! den er passe... :wink:

#185261  av cs2451

sleeper skrev:ca 10 cm fra der ledningsnettet går inn i bil (ved torpedoveggen) så er det 2 kontakter som må kobles sammen, den er rund og har 3 ledninger den ene er til innslaget på starteren og en av de andre er til vifta til varmeaparatet!
sjekk at den er plugget inn! hvis ikke så får du samme symtomer som du har! :wink: (den er rett bak dempertårnet på pasasjersiden)
Det var nok denne. hadde satt alt på, men den var ikke skikkelig kontakt. tok den ut og satte den på igjen.,

#185262  av sleeper

og da startet den?

foresten: når vi først er inne på dette... grunnen til at jeg vet om den kontakten er fordi jeg har knotet litt med den selv... :oops: :oops:

når jeg resnet ledningsnettet på bilen min for unødvendige ledninger ( 2 bæreposer fulle av ledninger!! :shock: :shock: :shock: ) så greide jeg selfølgelig og fjærne alle de 3 ladningene og denne kontakten, har fått ordnet med kontakten til starteren, men har ikke funnet ut hvilken av de ledningene som er til vifta til varmeapparatet.. har du mulighet til og finne ut hvilken farge det er på den og om det er jord eller + på den ledningen? (gjerne også hvor den går..!?)

#185388  av cs2451

sleeper skrev:og da startet den?

foresten: når vi først er inne på dette... grunnen til at jeg vet om den kontakten er fordi jeg har knotet litt med den selv... :oops: :oops:

når jeg resnet ledningsnettet på bilen min for unødvendige ledninger ( 2 bæreposer fulle av ledninger!! :shock: :shock: :shock: ) så greide jeg selfølgelig og fjærne alle de 3 ladningene og denne kontakten, har fått ordnet med kontakten til starteren, men har ikke funnet ut hvilken av de ledningene som er til vifta til varmeapparatet.. har du mulighet til og finne ut hvilken farge det er på den og om det er jord eller + på den ledningen? (gjerne også hvor den går..!?)
fikk start på den ja. men den går ikke reint i det hele. lurer på om det er registerreima som er litt feil. men stilte den inn etter merkene. men er jo fort gjort alikevel. Når jeg fylte på kjølevæske fikk jeg en stor vannlekasje. den slangen som går inn på blokka nede ved fordelingskassen har tydeligvis hoppet av når motoren ble satt inn. fikk fikset dette etter mye om og men. er rimelig trangt nedi der. :(
nå er jeg drit lei av å skru og har bare lyst at den skal funke.

skal se om jeg finner ut hva ledninger som er til vifta! men det blir ikke første pri!

#185390  av ventreC

når dere snakker om de tre ledningene, er det da snakk om giverne? jeg hadde problemer med kontakten til den ene giveren (den som styrte viftene i motoren), så jeg slet mye med at motoren ble vaaaarm! endte med å måtte få ny kontakt som kunne ta plassen til en gamle. Den i midten er da til viftestyringen, hvertfall på st182.

#185393  av sleeper

ventreC skrev:når dere snakker om de tre ledningene, er det da snakk om giverne? jeg hadde problemer med kontakten til den ene giveren (den som styrte viftene i motoren), så jeg slet mye med at motoren ble vaaaarm! endte med å måtte få ny kontakt som kunne ta plassen til en gamle. Den i midten er da til viftestyringen, hvertfall på st182.
er ikke den kontakten vi prater om.. det er en rund kontakt med 3 ledninger i ved dempertårnet på passasjersiden...

den styrer ikke kjølevifte på motoren, men gir strøm til vifta til varmeapparatet inni bilen..

#185589  av Helmer

sleeper skrev:
Helmer skrev:Har brukt ca 4,5 meter med 16 kvadrat kabel. Kan det ha noen betydning, for liten dim? Hvis ikke, hvordan løser jeg problemet?
for liten... kjøp deg en 30mm! den er passe... :wink:
Mener du at startproblemene kommer av for tynn kabel?
Dette kom som sagt etter at jeg flytta batteriet bak og monterte stort luftfilter.

#185591  av sleeper

tja.. det kan nok spille en tolle.. men bytt den til en 30mm og jord batteriet på 2 steder i bagasjerommet.. (ca 25mm hver av de!)
det hjelp ivertfall på bilen min..

#185592  av Helmer

Hmm, syns det virker litt rart jeg. 16 kvadrat er jo større enn den som er orginalt i motorrommet vel?! Må være det at kabelen er lenger da??
Prøver å få ordna bedre jording først tenker jeg.