TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Er det noen som lager headers/grenrør til 3SGE MR2?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #18516  av tahustvedt
 
Jeg har blitt litt opphengt i grenrør (headers) for tiden. Det virker som en enkel og veldig effektiv metode å få mer hester på.

Finnes det grenrør til MK2 MR2 NA med 3SGE? Hvor får man tak i det og hva koster det i så fall?

Er det noen lov mot grenrør på gatebiler i Norge? Må nesten spørre, det er så mye rare forbud... :wink:

 #18540  av Hobbes
 
Han har nok ikke laget spesefikt til MR2.

http://www.mobeck.com/MT/Raceexhaust.asp

Det som begrenser, det er støy og ev. fjerning av katalysator.

 #18541  av RumpShaker
 
Jeg vet at SILO fra http://www.mr2specials.net selger grenrør og alt... Du kan jo se det selv her... Tror du kan få settet i deler... skal ikke si dette sikkert

 #18544  av tahustvedt
 
Oj, ca 12000 for et grenrør. Det var den planen. :)


Men det var litt interressant at de kan lage custom innsugsrør hos MOBECK.

 #18555  av CelicaTurbo
 
Fujitsubo i Japan produserer grenrør men aner ikke hvem som kan skaffe det.. vet Takakaira.com levererte fram dem før men ser ut til at de har sluttet med det. De har to modeller som ser ganske like ut og jeg vet ikke helt forskjellen, men fra den gangen jeg undersøkte det for egen bil mener jeg at det ene er rustfritt og det andre er ikke, prisen er det en god forskjell på ihvertfall:

http://www.fujitsubo.co.jp/search/prod- ... D=00000388

http://www.fujitsubo.co.jp/search/prod- ... D=00000388

Katalysatoren blir ikke fjernet med dette anlegget, men det er komplett grenrør fra motorblokken og frem til katalysator. Da kan du jo få tak i et katalysator erstatningsrør og deretter et katback anlegg :) Ellers er Fujitsubo kjent fra bra kvalitet på sin eksos, men det er lite brukt i "vesten".

edit: det billigste koster 3890,- før frakt og moms med dagens kurs.

 #18565  av tahustvedt
 
Hmmm... de ser alvorlig sexy ut! Det var jo litt bedre pris på de to.

 #18571  av tahustvedt
 
Ser ut til at den fra Silo også passer direkte på katalysator hvis man kan bestille kun header og B-pipe. Vent nå litt... de ser jo helt like ut. Det fra Silo ser akkurat ut som det på den japanske siden.

Lurer på hvordan det går siden det ikke er noen flex-kobling på de systemene. Kreves det hardere motorfester, kanskje?

 #18576  av CelicaTurbo
 
jeg forhørte meg på prisen fra Silo en gang og det var ikke akkurat billig nei, men det er jo mulig at med moms og frakt osv at det ikke er så mye billigere å hente fra Japan egentlig?

Ellers, jeg tror jeg fant ut en gang at det var flexiseksjon på Fujitsubo anlegget, om du ser på tegningene så er det et lite stykke som joiner grenrøret med resten av røret til kat, mener jeg leste noe om at dette var patentert og så-og-så bra.. men husker ikke om jeg leste det på takakaira sin side eller om jeg leste det på fujitubo-siden ved hjelp av altavista sin oversettertjeneste (babelfish).

 #18578  av CelicaTurbo
 
her, oversatte med babelfish:

"You adopt the oilless flexible joint. The vibration from the engine is held down to minimum"

Bilde

Link til hele infosiden her:

http://babelfish.altavista.com/babelfis ... 3D00000027