TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Dynamo???

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #185965  av nomad25
 
Du kunne alltids ha hørt med sandnes elektro diesel, det fikk jeg tak i en overhalt dynamo til GTI'en for 2000kr i bytte for den gamle. Kan jo hende de har til GTE også.

 #185968  av FireWalk
 
Nå har jeg ringt rundt til 7 forskjellige butikker og verksteder og INGEN har eller klarer å skaffe til 3S-GTE... de har ikke bilen i listene sine engang, kun GTI på 156 hk og 170 hk. og 3S-GTE har en annen type dynamo, så gti dynamoen passer ikke på 3s-gte. Må ha en 100 amp dynamo.

Toyota skulle ha 7000 kr for en ny.. det er jo LITT drøyt.. må få tatt ut den jeg har og se om den kan overhales.. Blir ikke noe gatebil på meg i år heller ser det ut som :(

Sitter og ser på BGBen nå, men skjønner ikke helt HVOR jeg skal begynne... er jo en PEST og en plage å komme til den dynamoen.. hvordan får jeg den opp? må braketten som fester den til blokka løsnes den også eller?

 #185983  av MR2WideBody
 
FireWalk skrev: Sitter og ser på BGBen nå, men skjønner ikke helt HVOR jeg skal begynne... er jo en PEST og en plage å komme til den dynamoen.. hvordan får jeg den opp? må braketten som fester den til blokka løsnes den også eller?
Nei, tar av strammebolten på toppen. Tar av reima, skrur ut bolten i bunnen av den og begynne og banne å røske.. Men braketten kan stå igjen tror jeg, jeg byttet med braketten på. Men med motoren ute.

Kan se om jeg finner bilde til deg

 #186046  av FireWalk
 
Har endelig fått den ut nå.. måtte ta den ut fra undersiden, var umulig å få den OPP.. Måtte jo ta av hele eksos anlegget for å få den av, samt diverse braketter og styr, men nå er den iallefall ute.. skal ta den med på en runde i byen i morgen og høre om noen kan reparere den eller eventuelt skaffe en tilsvarende..

 #186075  av TrustNo1
 
Ser den veldig spesiell ut? Jeg vurderer å bytte dynamo med noe kraftigere. Helst noe på 150-200A, men usikker på hvilke alternativer jeg har

 #186078  av FireWalk
 
Den ser ikke veldig spesiell ut nei.. bare vanskelig å komme til...

Hva skal du med 200 amp dynamo i en så liten bil? 100 amp holder jo MER enn lenge.....

 #186091  av TrustNo1
 
Om du tar en liten titt på stereo-tråden min så skjønner du hvorfor :)

T8004 + T20001 = 2800Wrms = 195A strømtrekk i 14,4V

 #186094  av Ivar
 
Hm... kondensator?

 #186095  av FireWalk
 
Noen som vet om steder hvor man kan få ny dynamo til 2. gen 3S-GTE motor? 100 amp dynamo. ? eventuelt bytte dynamo?

har sjekket flere steder men ingen som har eller kan skaffe... ???

 #186125  av Andy_Celica
 
FireWalk skrev:Noen som vet om steder hvor man kan få ny dynamo til 2. gen 3S-GTE motor? 100 amp dynamo. ? eventuelt bytte dynamo?

har sjekket flere steder men ingen som har eller kan skaffe... ???
Sikker på at den skal være 100amp, mener min er på bare 60 eller 70, det er en 3gen 3sgte da!

Torshov skal skaffe dynamoen tror jeg!

 #186128  av FireWalk
 
Andy_Celica skrev:
FireWalk skrev:Noen som vet om steder hvor man kan få ny dynamo til 2. gen 3S-GTE motor? 100 amp dynamo. ? eventuelt bytte dynamo?

har sjekket flere steder men ingen som har eller kan skaffe... ???
Sikker på at den skal være 100amp, mener min er på bare 60 eller 70, det er en 3gen 3sgte da!

Torshov skal skaffe dynamoen tror jeg!
Er temmelig sikker på det ja. Det er forskjell på biler med og uten servostyring vist nok. På MR2en er motoren bake, og dermed er det en elektrohydraulisk pumpe som driver servostyringen fremme. Denne krever en god del strøm, og derfor har biler som orginalt kom med servostyring den største dynamoen. De uten kom med en litt mindre dynamo.

 #186130  av Andy_Celica
 
FireWalk skrev:
Andy_Celica skrev:
FireWalk skrev:Noen som vet om steder hvor man kan få ny dynamo til 2. gen 3S-GTE motor? 100 amp dynamo. ? eventuelt bytte dynamo?

har sjekket flere steder men ingen som har eller kan skaffe... ???
Sikker på at den skal være 100amp, mener min er på bare 60 eller 70, det er en 3gen 3sgte da!

Torshov skal skaffe dynamoen tror jeg!
Er temmelig sikker på det ja. Det er forskjell på biler med og uten servostyring vist nok. På MR2en er motoren bake, og dermed er det en elektrohydraulisk pumpe som driver servostyringen fremme. Denne krever en god del strøm, og derfor har biler som orginalt kom med servostyring den største dynamoen. De uten kom med en litt mindre dynamo.
Oki da skjønner jeg :wink:

Du får kjøpe en mindre dynamo og fjerne servoen!

 #186155  av FireWalk
 
Mindre dynamo betyr at jeg må ha nytt festebrakett til blokka også.. der dynamoen sitter.. Blir mye styr, spesielt med tanke på at vi nå har brukt LANG tid på å få servostyringen til å funke igjen.. Så vil helst ha den intakt. Leverte inn dynamoen på et elektroverksted i dag, de skulle kikke på den i morgen. KANSKJE de kunne ordne den før gatebil, men bare kanskje..


Det er en metall-plate på selve dynamoen der det står noen nummer. Typenummer eller noe. På min var tallene slitt bort.. så det gjør det jo betydelig vanskeligere for dem å finne ut hvilken dynamo det faktisk er snakk om.

Er det noen som har en dynamo som er ute av bilen som kan kikke på den og se hva som står der? eneste som vites er at det er en Denso dynamo og at den er på 100 amp, men resten er bortslitt.. :\

hadde jeg hatt disse tallene hadde det blitt mye enklere for karene på elektroverkstedet.. :?

 #186169  av jonny on the spot
 
Noen som har tatt ut dynamoen på en 3sge motor? Gruer meg litt til den jobben siden de mekaniske kunskapene mine dreier seg til maks oljeskift.. Tok en titt ovenfra og det var masse slanger og vas som gikk over dynamoen :cry: Skjønner egentlig ikke hvorfor den står plassert akkurat under alle disse slangene, men det er vel nok en genial løsning fra toyota sin side. uansett får jeg vente til det blir bedre vær ute..

 #192550  av jonny on the spot
 
da har jeg endelig fått ut dynamoen og det var absolutt ingen enkel jobb ( lå på asfalten) pluss det var ''kjempe god'' plass til fingrene mine.
Tok den ut på oppsiden, så nå er det bare å finne ut hva som er galt