TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Problemer med luftmengdemÃ¥ler

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #186178  av Hollow

Hallo. Jeg har nettopp kjøpt meg en Celica 2.0GT 88mod, den soter veldig, er rar på lavt turtall og bruker mye bensin. Den gamle eieren mener alt skyldes at luftmengdemåleren er defekt. Hørte med den lokale Toyota forhandleren og de var ikke sikre, men mente det var mulig. En ny en koster 8600kr, men jeg har funnet en brukt en til 1500. Problemet er at den er litt gamlere enn den som er på min bil, men er produsert fra Aug.87 - Aug 88. Toyota vet ikke om den vil virke på min bil, er det noen som vet eller har noen formeninger om det?

Er takknemlig for all hjelp :)

#186181  av Andy_Celica

Det er jo slike ting toyota absolut bør vite da!

Men sleeper her på forumet har en slik mk4 så mulig han vet noe om dette! prøv å send han en pm eller noe slikt!

#186191  av sleeper

har du prøvd og koble vekk luftmengdempleren og sett om den reagerer på det?

jeg ville testet om den andre du har mulighet til og kjøpe om den passet!"
vet at luftfilterene på 86-87-88 er foekjellige....

#186228  av Hollow

Hmm, nei det har jeg ikke prøvd, det kan jeg gjøre. Men hvordan kunne evt bilen ha reagert hvis jeg koblet den fra?

Luftfiltret er skiftet til et helt vanlig KN filter kjøpt på nett. Motoren er også byttet, noe jeg glømte å nevne. Hvis den er fra feks en 87mod fra før Aug kan det ha noen påvirkning på om luftmengdemåleren passer?

Huggeren vil foresten ikke la meg prøve den før jeg har kjøpt den =/

#186234  av sleeper

hvis motoren endrer motorgange når du drar ut kontakten til luftmegdemåleren så vil det ivertfall si at den sender signaler til ecu... |

du kan også prøve og ta av filteret og bevege på spjeldet i måleren.. hvis den stopper eller edrer gange så er det mindre sansynlghet at det er den som er prob...

eller så kan du jo rett og slett måle om den gir ut riktig signaler.. (ohm)

antagligvis så er det kun byttet motor og ikke ecu, og dermed så trenger du den som er org på bilen den (ikke motoren)

men jeg er IKKE sikker på om det faktsik er forskjell på målerene etter hvilket år de er prod...

hvor bor du? står en st162 på dynga her i skien hvis du ikke bor for langt unna...!?

#186237  av Hollow

Jeg bor i Troms så det er jo et sykke unna.

Men takk for tipsene, jeg skal prøve å sjekke de ut så håper jeg det ordner seg :)