TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• finnes det turbomotor pÃ¥ Celica med kun FWD?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #186286  av Plenty

har lett litt, ikke nok tydeligvis og spør her...

Jeg har da min ST182 Cab og lurer på om Celica 1990-1993 kom med turbomotor og FWD? For i så fall så kunne jeg tenke meg å skaffe til veie en slik... Hvis ikke så får jeg begynne på turbo montering på 156hk'eren.

Takk for svar!

#186287  av Andy_Celica

Nei den ble kun levert i st185 200 hesters 3sgte med 4*4!

#186290  av Plenty

Oki takk

Noen som vet om det lar seg gjøre å bruke en MR2 Turbo motor (RWD til FWD) eller om det er noen her med erfaringer rundt ettermontering av turbo på ST182?

#186334  av Andy_Celica

Daniel_hoy skrev:Her er vel det du leter etter.

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... ight=3sgte

Andy_Celica skrev:Nei den ble kun levert i st185 200 hesters 3sgte med 4*4!
204 hester GT4
208 hester GT4 Carlos Sainz
Er fult klar over de 204 og 208 hestene, men tror han fortsat forstod hva jeg mente selv og jeg glemte 4 hester på den en og 8 på den andre!

#186340  av CelicaTurbo

Plenty skrev:Oki takk

Noen som vet om det lar seg gjøre å bruke en MR2 Turbo motor (RWD til FWD) eller om det er noen her med erfaringer rundt ettermontering av turbo på ST182?
Det skal la seg gjøre å bruke en MR2 motor med girkasse om du flytter sjaltehendlene på girkassen fra en Celica girkasse til MR2 girkassen, samt at dynamo nok bør flyttes også og du må da bruke brakettene fra en Celica motor. Om braketter og girveksler fra din Celica kan brukes vet jeg ikke, eller om det må hentes fra en GT4. Så klart er det en del jobb med wiring også, og hvilke drivaksler du kan bruke vet jeg ikke. Det er en annen her på forumet som har gjort et slikt bytte så du kan søke og se hva du finner på forumet, det er også en Camry som har fått et motorbytte, samt at det nok er en del biler internasjonalt som har fått ny motor også. Det eksisterer et internasjonalt Celica-forum men jeg husker ikke addressen dit. Ellers, girkassen du har i bilen nå passer nok på turbomotoren men det er lite trolig at den holder spesiellt lenge.

#186351  av Fred

Jeg var med å satte 3s-gte i en fwd celica engang, er mange år siden, så husker ikke alt, men brukte samme girkassa ihvertfall. Mener vi brukte komplett ledningsnett fra turbo motoren jeg, og at det ikke var så utrulig mye knot for å få til... Men det er en del år siden, så mulig jeg husker feil..

#186360  av Tomera

CelicaTurbo skrev:
Plenty skrev:Oki takk

Det skal la seg gjøre å bruke en MR2 motor med girkasse om du flytter sjaltehendlene på girkassen fra en Celica girkasse til MR2 girkassen, samt at dynamo nok bør flyttes også og du må da bruke brakettene fra en Celica motor. Om braketter og girveksler fra din Celica kan brukes vet jeg ikke, eller om det må hentes fra en GT4. Så klart er det en del jobb med wiring også, og hvilke drivaksler du kan bruke vet jeg ikke. Det er en annen her på forumet som har gjort et slikt bytte så du kan søke og se hva du finner på forumet, det er også en Camry som har fått et motorbytte, samt at det nok er en del biler internasjonalt som har fått ny motor også. Det eksisterer et internasjonalt Celica-forum men jeg husker ikke addressen dit. Ellers, girkassen du har i bilen nå passer nok på turbomotoren men det er lite trolig at den holder spesiellt lenge.
Den camryen du her referer til regner jeg med er ''grøvel'' sin. Den er en 4x4, og har likt drivverk med GT-4 celicaen. Vil de fremre drivakslene til GT-4 passe på en FWD? Drivleddene fra MR2 Turbo og Celica GT-4 er vertfall de samme! Blir de originale drivakslene til 3S-GE motoren for svake?

#186365  av CelicaTurbo

Er en sen 80-modell jeg tenkte på, men vet nærmere ettertanke er det mulig at det er en Carina :oops:

#186402  av Biggen

Tomera skrev:Den camryen du her referer til regner jeg med er ''grøvel'' sin. Den er en 4x4, og har likt drivverk med GT-4 celicaen.

Vil de fremre drivakslene til GT-4 passe på en FWD? Drivleddene fra MR2 Turbo og Celica GT-4 er vertfall de samme! Blir de originale drivakslene til 3S-GE motoren for svake?
Fram akslene på en Celica turbo passer helt fint på en GTI. Men da må så klart også turbo grikasse settes inn. GTI drivaksler passer ikke på turbo girkasse. Det går helt greit å bruke GTI grikasse og drivakslinger på en GT4 motor, men det kommer så klar ann på hvor mye julig kassa og akslingene får. Jeg vill i tillegg anbefale og overhale GTI gir kassa før montering sammen med en GT4 motor. Jeg har uansett kjørt med en GT4 motor og GTI kasse og akslinger i over 1 år uten noen problemer. Men har da kjørt der etter. Ingen stillestående 0-100 tester, eller ville akselrasjone i fra 1 gir. Min GTI kasse begynner å bli sliten, men jeg tok ikke og overhalte den før montering, og den har nå godt over 200k og har egentlig alltid vært "sliten" så de tåler endel....!
Sist redigert av Biggen den 14 jul 2006 17:18, redigert 1 gang totalt.

#186449  av Daniel_hoy

Andy_Celica skrev:Er fult klar over de 204 og 208 hestene, men tror han fortsat forstod hva jeg mente selv og jeg glemte 4 hester på den en og 8 på den andre!
Hehe.. MÃ¥tte bare pirke litt. :lol: