TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Gt4 CS

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #186739  av defred

En venn av meg har kjøpt seg en CS, kul bil. Problemet er at jeg prøvde den og fy flat og dårlig dette går!!!!
Stemmer det at dette går så dårlig? Lite drag til og være 204 hk.
Bilen bruker ikke olje og fusker ikke og det eneste som er ettermontert er dumpventil og turbotrykks måler. Helt orginal ellers.
Jeg selv har en St205 men dette er en rally bil så her er mye forskellig fra gatebil, men jeg ville jo tro at SC`n gikk litt bra.
Vis det stemmer at SC`n går så dårlig må jeg virkelig si jeg ble skuffa!
Vedlegg
456.jpg
456.jpg (34.08 kiB) Vist 1250 ganger

#186746  av TheStig

mye folk sier dette og istede for å lage lange tråder om mulige feil, hvorfor ikke bare ta tiden på feks 2000 til 6500 rpm i 3.gir ? Da får man fort en pekepinne på hvor man ligger i forhold til andre

#186772  av defred

Ok, men og fortelle meg om en CS går bra eller dårlig har vell ingen ting med det og gjøre. Det finnes så mange CS`r i Norge at en kan fortelle meg om den går bra eller dårlig!

#186777  av TheStig

er ikke det en individuell sak ?!?

#186781  av Tomera

Greit at det er en del drivverkstap i en CS/GT-4, og at de veier omkring 1500-1600 kg, å at 208 hk ikke er så voldsomt i den sammenhengen, men synes da ikke de går dårlig originalt! Har dessverre ikke fått prøvd en selv, men har sittet på std CS, og synes det var bra drag til original bil å være! I forhold til std ST205, går den nok litt dårligere, da gen III motoren har litt renere luftveier originalt, at den er noen kg lettere og div annet. Men er jo som TheStig sier, det er jo en individuell avgjørelse om den går bra eller dårlig! Å hvis du er vant til en Rallyrigget ST205, vil det nok bli en liten nedtur ja! Den er nok en god del lettere.

CS

#186794  av defred

Jeg prøver ikke noe som helst annet, en og finne ut om bilen går slik den skal! Jeg samenligner ikke den med rallybilen min, den er mapet til racefuel og har vell dobbelt så mye moment som en normal gatebil.
Og jeg skjønner at det er en personlig sak om det er bra drag, problemet er bare at jeg ikke har kjørt så mye celica utenom rally bilen min.
Vil bare finne ut om det er motor osv. som er slitt eller at alt er ok og trimmeing er et must! Dette er jo tross alt en "sportsbil" :shock: !
Vedlegg
1113350-bilde1-942251-bilde1-bilde178.jpg
1113350-bilde1-942251-bilde1-bilde178.jpg (45.82 kiB) Vist 1188 ganger

#186799  av CelicaTurbo

Er vanskelig å si noe med basis i en slikt spørsmål for forventninger er trossalt ganske forsjellige. Men, med 208hk er bilen noe tregere enn hva som ofte kan forventes i forhold til andre biler pga tungt drivverk og tung bil, men: i 1. og 2. gir er turbotrykket begrenset til lavere trykk orginalt, om det ikke er gjort noe med det så vil bilen føles urimelig treg i de to girene, og det er jo nettopp i de laveste girene at akselerasjon oppleves mest dramatisk ;) Turbotrykket er også begrenset intill motor oppnår driftstemp. Du sier det er en turbotrykksmåler i bilen; standard turbotrykk er 0.7 bar, med 0.45-0.5 bar i lavtrykkmodus i 1. og 2. gir. Det er enkelt å omgå når man monterer boostcontroller.

Det er så klart også mulig at det er et reellt problem med denne bilen og det er kanskje ikke lett å si uten å sammenligne med en annen bil. Det er mulig at dumpventilen lekker luft ved pådrag slik at bilen går alt for rikt på bensin, eller det er mulig at tenningen er feiljustert. Enkle problem kan ha dramatisk virkning på motoreffekten..
 #186804  av defred

Dette svaret var noe nærmere det jeg lutre på.
Det virker ikke som det er noe galt med bilen siden den ikke bruker olje eller fusker. Men nå skal eier få beskjed om hva han skal sjekke ut.
Er det evt. noen anbefaling om hvilken turbo type + boost controler som er og anbefale ved evt. ombygging, vet også at eier har lyst og montere front montert intercoler.

#186807  av TheStig

FMIC vil ha lite for seg da CS har en væskefyllt TMIC ..
 #186816  av CelicaTurbo

defred skrev:Dette svaret var noe nærmere det jeg lutre på.
Det virker ikke som det er noe galt med bilen siden den ikke bruker olje eller fusker. Men nå skal eier få beskjed om hva han skal sjekke ut.
Er det evt. noen anbefaling om hvilken turbo type + boost controler som er og anbefale ved evt. ombygging, vet også at eier har lyst og montere front montert intercoler.
trykklekkasje fra dumpventil eller innsugsslanger generellt (dårlige slangeklemmer, rifter som er vanskelig å finne) kan føre til dårlig drag uten at det alltid oppleves som at motoren mistenner eller bruker olje. Er tenningen feiljustert med noen grader retardert vil han miste en del effekt uten at det nødvendighvis oppleves som at motoren har et problem. Tenningen skal være 10 grader når TE1 og E1 i diagnosekontakten er sluttet sammen med en ledningsstump. Sjekk på samme vis at det ikke er feilkoder registert i ECU før eventuell justering av tenningspunkt:

http://www.ts-ogn.no/content/view/16/27/

Turbotype, controller osv avhenger utrolig mye av hva eier egentlig setter seg som mål for sin bil, hvilken karakteristikk han ønsker, toppeffekt osv. Ellers som Thestig skriver så er intercooleren som står i bilen ganske effektiv så det er mulig det ikke har så mye for seg med en frontmontert. Dvs, intercooleren er meget effektiv med å holde innsugstempen lav, og den har greit lavt trykkfall, men radiatoren er ikke så effektiv som den burde ha vært og det kan føre til at kjølevannet i IC etterhvert blir for varmt ved vedvarende banekjøring uten pause, slik som ved en rekke runder rundt ACR.

#186818  av defred

Takker, skal sette eieren i sving selv på dette forumet framover slik han selv kan lære mer om bilen sin. Så får jeg kose meg med min bil, clutch`s må skiftes og eksos lekasje før turbo. Noen som kan anbefalle clutch til bilen min? Må tåle 550Nm minst!
Må også skryte litt av forumet kjempe bra, rask respons og som regel gode svar :D

#186852  av CelicaTurbo

om du kjenner produsenten av clutchen som står i bilen nå får du kanskje et "rebuild kit"?

#186858  av defred

Problemet er at clutchen er så og si ny, kjørt 50 mil kanskje.
Blei bytta før jeg kjøpte bilen, så den holdt ikke. Har sett på en clutch med svinghjul fra Fensport men det koster flesk.
Men girkassa skal ut før jeg kan si noe mer om tilstand og merke på det som er der, usikker på hvor mye svinghjulet er modifisert.

#186865  av CelicaTurbo

tja, er vel begrenset med erfaring på clutcher for Celica som tåler såpass her, siden det er rallybil du har er det nok mest erfaring om du henvender deg til rallymiljøet.. er trossalt noen folk her til lands som har erfaring med å kjøre rally med både st205 og st185... Ellers, Kennethx på forumet kjører HKS to-platers clutch som han virker meget fornøyd med og den clutchen skal etter HKS påstand holde 700hk, men det er jo da på en bil med et mer vanlig forhold mellom hk og dreiemoment enn hva en rallybil har.. Sannsynlighvis er det vel en sinterclutch som står i din bil nå, de holder en del moment men holder ikke spesiellt lenge, men er også ganske billige, ca 2-3000. HKS-saken kommer nok til å koste deg 10.000++ om du går for den.. Jeg mener OS Giken også har noen clutcher, samt amerikanske Clutchmasters med varierende rykte..

#186887  av sindrejl

angående fmic kontra tmic, jeg har st205 som vanligvis har vannavkjølt tmic.. det jeg opplever i forskjell er at den vannavkjølte kjøler såklart bilen MYE bedre etter banekjøring, når bilen står i ro eller kø-kjøring. Men ute på banen kan jeg med fmic kjøre evig (inntill bremsene svikter iallefall) da den får kontinuerlig fin kald luft. Men igjen, den blir GLOVARM etter å parkert bilen og lar den stå på tomgang for å kjøle seg ned.