TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Turbo til 4A-GE?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #186827  av tullball

Noen som vet hva det vil koste for turbo + montering til 4A-GE?

Er kit til de mulig å få tak i Norge? Er kompressor et bedre alternativ?

Går det an å montere både kompressor og turbo?

#186838  av Larsen

Billigste og beste er å få tak i en 4-agze motor. Den sitter det kompressor på og motoren er bygd for å tåle mer. Det er flere her som kan få tak i en slik motor til deg. Hvis du ser litt på prosjektforumet så er det en har som bygger en 4-agze motor med kompressor og turbo.
 #186840  av sindrejl

tullball skrev:Noen som vet hva det vil koste for turbo + montering til 4A-GE?

Er kit til de mulig å få tak i Norge? Er kompressor et bedre alternativ?

Går det an å montere både kompressor og turbo?
jeg vil mene kompressor er bedre alternativ da svakheten til 4age er at den må på turtall for å få noe hk ut av seg, mens med turbo blir bare svakheten enda større. Komp drar på hele registeret :) Turbo og komp sett på en gang finnes faktisk fra trd til 4age.. aldri hørt hvordan det blir dog :)

#186924  av tullball

Hadde vært litt interessant å vite hvor mye en 4A-GZE yter med
turbo i tillegg, 4A-GZE, da blir det vel en 4A-GZTE :D

4A-GZE ligger vel på 145-170 HK om jeg ikke tar feil.. men er vel ikke så mye mer å hente ut av motoren med turbo i tillegg?
 #186945  av Apsis

sindrejl skrev:jeg vil mene kompressor er bedre alternativ da svakheten til 4age er at den må på turtall for å få noe hk ut av seg, mens med turbo blir bare svakheten enda større. Komp drar på hele registeret :) Turbo og komp sett på en gang finnes faktisk fra trd til 4age.. aldri hørt hvordan det blir dog :)
Spørsmålet er om du ser på dette som en svakhet da ;)
Ved aktiv (les: hard) kjøring er man jo aldri under 4500 rpm med denne motoren, og ved dette turtallet kan en turbo lade godt..
Klart, denne vil da bli noe ubrukelig til hverdagskjøring.

#187094  av Johnny_Bravo

tullball skrev:Hadde vært litt interessant å vite hvor mye en 4A-GZE yter med
turbo i tillegg, 4A-GZE, da blir det vel en 4A-GZTE :D

4A-GZE ligger vel på 145-170 HK om jeg ikke tar feil.. men er vel ikke så mye mer å hente ut av motoren med turbo i tillegg?
Det er masse mer å hente ut av motoren, men med orginal innmat så hadde jeg vært litt forsiktig, men koster du på motoren nok kroner så kan du fint ta ut 250-300hk men dette koster mest sansynlig mer enn det smaker.

du kan jo alltids ta ut en del med orginal innmat og men levetidem på motoren din vil synke drastisk

spørsmålet du må stille deg er hvor mye penger du vil bruke, får så å spørre hvor mye hester du kan forvente

#187101  av sethro

Klart det går ann. Lancia Delta S4 hadde det.
Den hadde 1.8 liter som Lancia sa at det var 480hk i den. Men mange mente at det var mye over 500hk i den.

Jeg skal ha twincharger neste sommer.
Har gjort alt klart så bare til å sette på en intercooler til og turbo.

Flere bilder på http://www.zeth-racing.com
Vedlegg
s48.jpg
s48.jpg (45.28 kiB) Vist 145 ganger
s47.jpg
s47.jpg (36.16 kiB) Vist 309 ganger
s4eng2.jpg
s4eng2.jpg (28.18 kiB) Vist 309 ganger
s4eng3.jpg
s4eng3.jpg (25.98 kiB) Vist 309 ganger
circuit-moteur.jpg
circuit-moteur.jpg (30.67 kiB) Vist 309 ganger

#187151  av Larsen

Det som også går ann er å sette inn 3-sgte motoren. Den har litt mer potensiale og tåler litt mer enn 4agze. Den koster også mer i innkjøp. Overgang til motorfester kan du også få tak i. Kalles vel populært mk 1,5.

#187311  av Johnny_Bravo

Larsen skrev:Det som også går ann er å sette inn 3-sgte motoren. Den har litt mer potensiale og tåler litt mer enn 4agze. Den koster også mer i innkjøp. Overgang til motorfester kan du også få tak i. Kalles vel populært mk 1,5.
det er no ikke en så lett jobb som o kjøpe overgang til motorfester. dette er en helvetes stor jobb som krever sitt av kunnskap og tid, det er ikke å annbefale en som bare skal mekke till å sette inn en litt større motor. pluss at 3s-gte motoren veier mye mer en 4agze. jeg tror faktisk at en mk1 med orginal 4agze hadde vært mer morsom på bane enn en med orginal 3s-gte, grunner vektfordeling