TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Spm om senking av MK6

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #186870  av MR_T

Skal ha justerbart senkesett og nye fjærer men har noen spm:

Skal på ferie til tyskland/nederland og i den tenkte lurer jeg å kjøpe demperene i et av disse landene (Koni er vel Nederlands selskap).
Hvordan fungerer det med justerbare dempere når jeg til vinteren vil "heve" bilen tilbake til normal høyde? Har tenkt og senke ca 30mm
Det blir vel feil med tanke på hjulstillingen når man hever og senker bilen? må man ha 2kontroller i året? :S

T.R[/u]

#187008  av Speeder

Ved endring av bilhøyden vil også hjulvinklene endre seg.
Om du vil justere vinklene to ganger i året, eller bytte dekk to ganger i året er igrunn en smaksak.

#187082  av celicat23

Hvorfor skal du ha justerbart senkesett OG nye fjærer? Med justerbare senkesett så følger det også med fjærer.... (?)

Anyways...Justerbare senkesett senker som regel fra 25-30mm og ned til 50-70mm. Det vil si at når du skrur senkesettet så høyt som det går (for vinterstid) så vil bilen fortsatt være senket 25-30mm.

#187172  av MR_T

celicat23 skrev:Hvorfor skal du ha justerbart senkesett OG nye fjærer? Med justerbare senkesett så følger det også med fjærer.... (?)

Anyways...Justerbare senkesett senker som regel fra 25-30mm og ned til 50-70mm. Det vil si at når du skrur senkesettet så høyt som det går (for vinterstid) så vil bilen fortsatt være senket 25-30mm.
Kan jeg bruke de orginale fjærene på nye dempere da? ville vel trodd at det var litt forskjell på dette.
Er det slik at alle justerbare dempere er senket automatisk 25-30mm fra starten av? hele poenget mitt er at jeg vil senke MAX 30mm å ha muligheten til vinteren og justere de opp, da er jeg jo like langt.
Senker jeg 50-70mm vil bilen henge og dingle på toppen av hver eneste fartshump.

T.R

#187291  av Andy_Celica

MR_T skrev:
celicat23 skrev:Hvorfor skal du ha justerbart senkesett OG nye fjærer? Med justerbare senkesett så følger det også med fjærer.... (?)

Kan jeg bruke de orginale fjærene på nye dempere da? ville vel trodd at det var litt forskjell på dette.
Er det slik at alle justerbare dempere er senket automatisk 25-30mm fra starten av? hele poenget mitt er at jeg vil senke MAX 30mm å ha muligheten til vinteren og justere de opp, da er jeg jo like langt.
Senker jeg 50-70mm vil bilen henge og dingle på toppen av hver eneste fartshump.

T.R
Nei du kan ikke bruke de org fjærene, men et justerbart senkeset (coilovers) inneholder både fjærer og dempere i et!

Jeg legger ved et bilde så kan du se hvorfor du ikke trenger å kjøpe fjærer oxo.

En coilover er som regel senket 30 mm i utgangspunktet (så det vil være det høyeste) videre kan du senke den mere kanskje ned til 70mm, så du kan da i tilfelle variere mellom de innstilingen, vil du ha noe som ikke senker så mye, så går du for noen justerbare dempere (i hardehet) og kjøper deg senkefjærer i den høyden du vil da de!
Vedlegg
coilovers
coilovers
coilovers.jpg (18.57 kiB) Vist 820 ganger

#187346  av Speeder

En Mk6 celica som er senka 30mm er da ikke noe problem om vintern...
Orginale er de jo høye som hus. Når du akkurat får knyttneven under kanalen er den passe høy 8)