TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Toyota MR2 Mk1 FIA Super1600 20V

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #186626  av kghaas

Da tenkte jeg å starte med et lite prosjekt.
Alle fra 80 tallet digger jo bokstavkombinasjoner og lange bil navn. Jeg hadde derfor tenkt å bygge om min MR2 mk1 til en
Toyota MR2 FIA Super1600 20V.

Som selvfølgelig alle skjønner så blir dette da altså en MR2 MK1 med 20 ventilers twincam motor bygget for Rally og bane. Jeg kommer ikke til å bruke den i Rally, men kanske i Roadsport. Super1600 er navnet på de bilene som i dag kjører i Junior WRC med 1600ccm motor

Alle deler er klare for uten bur, men det regner jeg med å få fra kollevold når tiden er inne.

Det som skal gjøres:

Sveise kanaler
EU kontrollen avdekket "noe" kjeks. Jeg kutter bort alt og sveiser inn plater slik at det blir bra.

Sveise nye bakskjermer
Skjermene bak hadde mye rust, og det er bare å kutt det ut. Hadde egentlig lyst til å sette på skrudde skjermbreddere, men har ikke funnet noen, så nå sveiser jeg på noe som ligner på orginal skjermer.

St185 bremser front
Dette er montert og fungerer utmerket. En meget enkel jobb

Bremse reduksjonsventil
Ønsker å sette inn en bremsereduksjonsventil slik at jeg kan justere bremseforholdet forran/bak, men dette kommer etter hvert. Btw, Noen som vet om det er lovlig å kjøre med det?

Lakere felger hvite
En racerbil må i mine øyne ha hvite felger, så da får jeg lakere de felgen jeg har.

Bytte til 20V motor og elektrisk(silvertop)
Ønsker å kjøre med NA, og har hørt at lyden på denne motoren er ganske kul. Motoren skal yte 160hk, men mange på nettet mener at den bare gir rundt 140-150hk. Blir nok ikke på langt nær så kjapp som en AGZE, men blir sikkert morro lell. Kan vistnok dra den til over 9000rpm....
Alt det elektriske har jeg fått en kar i USA til å koble, slik at det nå er plug and play.

C56 girkasse
Fulgte med en C56 girkasse med motoren som har en bedre giring en C50 for 20V motoren. Jeg modifiserer den derfor slik at den passer inn i MR2'en. Den er nemlig FWD....

Janspeed eksos
Etter hva jeg forstår er dette det eneste anlegget som gir noen ekstra hester. Det lager også mest lyd...

Coilovers
Har liggende et sett med coilovers og 2 veis justerbare dempere med eksterne gass reservoarer. Disse er skrudd av en annen MR2 og virker faktisk meget lovende.

Bytte seter
Setter inn 2 FIA stoler

Seler
FIA 4 punkts seler

bur
I første omgang veltebøyle, med mulighet for å sette på front bøylene. Får dette fra kollevold hvis noen ikke

brannslukker
HÃ¥ndslukker

Tak scoop
Jeg ønsker å ta inn luft på midten over taket og trekke et rør ut til siden og ned i motoren ala Ford RS2000, eller MR2 Mk1 Grupe S bilen.

Ekstra vinge bak
Her er jeg interessert i ideer. I utgangspunktet så ønsker jeg å beholde den orginale spoileren, og lage en ekstra på toppen i aluminium ala Porsche GT3. Noen som har sett noe slikt på MK1, eller har noen ideer om hvordan dette bør se ut?
Tanken er da at den orginale vingen senker CW, mens den over lager marktrykk

Vektreduksjoner
Flytte batteri til fronten for bedre vektfordeling, kanskje et mindre batteri.
Bytte glasset i takluka til plast. Bytte motordeksel og bagasjerom til aluminium.
Kommer ikke til å bytte panser, hvis jeg ikke får tak i et som er ferdig, men kommer til å kutte hull slik at jeg får luft presset opp av panseret.

Det er i all hovedsak de viktigste tingene. Regner med at bilen er klar til isbanekjøring i vinter. bilder følger...
 #186629  av kghaas

Litt bilder
Vedlegg
Go lyd...
Go lyd...
HPIM0681.JPG (392.71 kiB) Vist 1169 ganger
air scoop
air scoop
HPIM0679.JPG (370.79 kiB) Vist 1165 ganger
ny skjerm
ny skjerm
HPIM0674.JPG (385.01 kiB) Vist 1178 ganger
Kjeks.
Kjeks.
HPIM0673.JPG (339.96 kiB) Vist 1168 ganger
ST185 bremser
ST185 bremser
HPIM0672.JPG (395.57 kiB) Vist 1174 ganger
 #186630  av kghaas

bilder
Vedlegg
hjem, kjære hjem...
hjem, kjære hjem...
HPIM0688.JPG (287.88 kiB) Vist 1166 ganger
Foringer
Foringer
HPIM0685.JPG (388.7 kiB) Vist 1165 ganger
Coilovers
Coilovers
HPIM0684.JPG (542.19 kiB) Vist 1164 ganger
 #187054  av kghaas

flere deler
Vedlegg
Slik ser et komplett 16V ledningsnett ut..
Slik ser et komplett 16V ledningsnett ut..
SR010593.JPG (815.49 kiB) Vist 1170 ganger
4AGE-20V
4AGE-20V
HPIM0571.JPG (394.48 kiB) Vist 1166 ganger

#187065  av lauby_f

utrolig morsomt proskjekt:)
lykke til videre

#187067  av Larsen

Tøft prosjekt! Tror lyden på den 20v motoren er ganske heftig! Etter hva jeg har hørt så er det ikke lov å ettermontere bremsekraft fordeler, men hvis du lakkerer den sort så er det vel få personer som egentlig skjønner hva den er til...

#192628  av Alex

Fett prosjekt! 20v sølvtopp, er det 160hester`n? blir kult detta! 8)
 #192666  av Morten

kghaas skrev:C56 girkasse
Fulgte med en C56 girkasse med motoren som har en bedre giring en C50 for 20V motoren. Jeg modifiserer den derfor slik at den passer inn i MR2'en. Den er nemlig FWD....
Høres ut som et morsomt prosjekt. Et lite tips bare: :wink: Hvis du ikke har begynt på jobben, og C56 kassa orginalt sto på silvertop'en, kan du spare deg for litt arbeid. I følge Hyperrev vol.21 for AW11 data, Levin Trueno Special Edition Bible for AE101 20v, så er det identisk utveksling på AW11 NA kasse og AE101 20V kasse (også AE82 og AE92 med 4age):

1: 3.166
2: 1.904
3: 1.310
4: 0.969
5: 0.815
Revers: 3.250
Sluttutveksling: 4.312
(alle sammen identisk på begge)

PS! blacktop kassa hadde derimot noe endret utveksling (og kom både som 5 trinns C5x og 6 trinns C6x). AGZE og noe annen giring (E-serie kasse)

#192687  av aneriks

hørtes bra ut skal bli spenende og følge dette prosjektet :D
 #199160  av kghaas

Som alle andre, så har den store tidsklemma kommet og tatt overtak på prosjektet. Men det er da det gjelder å holde ut.

Morten: Skal se hva jeg gjør med girkasse. Hvis jeg ikke trenger å gjøre noe så er jo det tid spart :D

Alex: Ja, 160hk, men den gir vel ikke så mye til å begynne med. Ganske mange nå som har AGZE så jeg blir nok fra kjørt på gata. På bane derimot.... :twisted:
Vedlegg
Her er tak scoop. Har ennå ikke sett en MK1 med scoop på taket. Noen som har?
Her er tak scoop. Har ennå ikke sett en MK1 med scoop på taket. Noen som har?
tak scoop.jpg (254.27 kiB) Vist 1156 ganger
denne skal lede luften fra takscoop
denne skal lede luften fra takscoop
luftkanal2.jpg (339.61 kiB) Vist 1157 ganger
hull i takspoiler.jpg
hull i takspoiler.jpg (417.54 kiB) Vist 1160 ganger
Tilpassing av uekte hjulbuer. Disse hjulbuen vil passe, men det er mye tilpassing
Tilpassing av uekte hjulbuer. Disse hjulbuen vil passe, men det er mye tilpassing
hjulbue2.jpg (333.34 kiB) Vist 1157 ganger
har begynt å ta rust
har begynt å ta rust
hjulbue1.jpg (347.04 kiB) Vist 1173 ganger

#199189  av CelicaTurbo

artig med funksjonell takscoop da :)

#199334  av JC

Tøft prosjekt, rustsveising er no dritt, men det blir bra når alt et tatt. Frontspoileren har jeg ikke sett tidlige, hvilket merke er det ?

#199427  av kghaas

Front spoiler er Opel Omega 93 modell!
finn en hos Linhjem(bamse bil?), kutt opp og lim sammen :D
 #199744  av JC

Ja nå ser jeg det, syntes at tåkelyset virket litt kjent. Takk for tipset.

#202880  av kghaas

En liten update:
Da er sveising av kanaler + 1 skjerm ferdig. Disse skjermen er ikke noe særlig, og jeg har da valgt å bare bytte den ene som var nødvendig, samt å kuttet bort det som var av rust på andre siden. Der har jeg mekket litt plater selv for å slippe å ta hele hjulbuen.

Fant forøvrig noen tips på twobrutal.co.uk om at det bl.a er volvo 340 skjermer som skal passe bra. Prøver kanskje det neste gang...

Har også overhalt og honet opp bremsene bak slik at de er klare.
Dette gikk helt greit uten spesialverktøyet som man egentlig skal bruke.